Voor vanavond een gebed

Lambertus

Voor vanavond een gebed

Bericht door Lambertus »

Vind ik mooi en mischien julie ook

Heer , onze God verkwikt ons nu wij vermoeid zijn van de lange arbeid, door een rustige slaap opdat wij door Uw hulp met nieuwe kracht vervuld, U naar lichaam en Geest toegewijd zijn door Christus onze Heer

[Aangepast op 13/1/05 door Lambertus]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Heere God, nu ik ga slapen,
Vouw ik eerst mijn handjes saam
En ik vraag U heel eerbiedig,
Zie mij in genade aan.

dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.

Wil mijn zonden mij vergeven
Ook vandaag deed ik U zeer;
Leer mij toch U lief te hebben,
Doe mij leven tot Uw eer.

Wilt U zorgen voor de zieken,
Spaar ons allen deze nacht.
Geef dat morgen as wij opstaan
U de lof wordt toe gebracht.

Amen
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Dat staat er niet.
Dat kind gelooft gewoon wat God hem/haar in de doop belooft heeft...
En daarvan behoren we onze kinderen in het opgroeien breder te onderwijzen, zoals we beloofd hebben.

[Aangepast op 14/7/05 door Miscanthus]
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Je bent met deze vraag bij het verkeerde adres.

Ik zou de vraag persoonlijk aan de Heiland stellen (Jezus Christus, Gods Zoon, Verlosser) die er graag op in zal willen gaan.

Ooit hebben zijn discipelen ook eens allerlei onbekende kinderen bij Hem willen weggehouden, waarop Hij hen bestrafte en zei, dat ze die kinderen tot hem moesten laten komen en hen daarbij niet moesten hinderen, want zei Hij verder: voor hen is het Koninkrijk van God.

Een vreemde uitspraak. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.

Ik vertrouw er echter op, dat Hij je wel van een goed antwoord kan voorzien en of dit versje nu te ver gaat en of we aan de kinderen nu moeten melden, dat ze God niet mogen danken, dat zij Zijn kind mogen zijn.

Misschien mogen ze dat wel vragen, maar moeten ze het antwoord even afwachten. (gezien de behandeling door Jezus van kinderen, ga ik er overigens van uit, dat Hij welwillend zal reageren).

Maar misschien mogen ze dan danken, dat ze in ieder geval door Hem tot Hem worden toegelaten. Daar kan toch geen enkel misverstand over zijn: 'Laat de kinderen tot Mij komen'. En dat nog wel conform de wens van de mensen die ze brachten en tegen de wens in van Jezus' discipelen. Wanneer het van enkele mensen mag én het mag van Jezus zelf, dan mogen kinderen toch doorlopen naar Jezus?

En wat ze dan zeggen maakt mijns inziens niet zoveel uit. Het zijn nog maar kinderen. Ze zullen misschien veel vragen, of stilletjes staan te kijken. Een enkeling zal misschien, per ongeluk, toch danken dat ie een kind van God mag zijn.

Zelf denk ik, dat Jezus daar wel wijs in zal handelen.

En ik denk ook, dat Hij je wel een wijs antwoord kan geven op de wat norse vraag: 'Zijn alle kinderen opeens bekeerd'.
Je suggereert een ontkennend antwoord. Maar misschien moet je je vraag wel wat nuanceren en heb je wat al te snel het woord 'alle' gebruikt of het woord 'opeens'.
Het is natuurlijk een hele serieuze vraag, maar misschien heb je hem wat té denigrerend gesteld of hou je helemaal niet van (versjes voor) kinderen.

Het zou de wereld natuurlijk wel enorm veranderen, wanneer alle kinderen zo'n versje zouden zingen en dan opeens allemaal bekeerd zouden zijn.
Maar dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn. Uit de discipelen blijkt immers, dat zelfs volwassenen in de buurt van Jezus er nog geen hout van snappen.

Ik zou het zelf ook niet precies weten, maar nogmaals, ga er eens met Jezus over praten. Altijd welkom!

gravo
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Je bent met deze vraag bij het verkeerde adres.

Ik zou de vraag persoonlijk aan de Heiland stellen (Jezus Christus, Gods Zoon, Verlosser) die er graag op in zal willen gaan.
Ik zou het zelf ook niet precies weten, maar nogmaals, ga er eens met Jezus over praten. Altijd welkom!
gravo
Gravo, ik vind dat geen antwoord, ik vind het gewoon een dooddoener.
Ga nu eens echt op in op wat Memento zegt en draai er niet omheen met allerlei wollig taalgebruik.
Channa
Berichten: 223
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:58

Bericht door Channa »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Heere God, nu ik ga slapen,
Vouw ik eerst mijn handjes saam
En ik vraag U heel eerbiedig,
Zie mij in genade aan.

dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.

Wil mijn zonden mij vergeven
Ook vandaag deed ik U zeer;
Leer mij toch U lief te hebben,
Doe mij leven tot Uw eer.

Wilt U zorgen voor de zieken,
Spaar ons allen deze nacht.
Geef dat morgen as wij opstaan
U de lof wordt toe gebracht.

Amen
Weet je er een wijs bij?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Je bent met deze vraag bij het verkeerde adres.

Ik zou de vraag persoonlijk aan de Heiland stellen (Jezus Christus, Gods Zoon, Verlosser) die er graag op in zal willen gaan.
Ik zou het zelf ook niet precies weten, maar nogmaals, ga er eens met Jezus over praten. Altijd welkom!
gravo
Gravo, ik vind dat geen antwoord, ik vind het gewoon een dooddoener.
Ga nu eens echt op in op wat Memento zegt en draai er niet omheen met allerlei wollig taalgebruik.
Afgewezen, het is toch duidelijk: memento grijpt weer naar de dogmatische wapenen op een terrein, waar dit, mijns inziens, gewoon verboden is. Wie kinderen wil leren, dat de relatie van God en mensen door het vaderschap kan worden uitgedrukt (een bijbels beeld van die verhouding, die vooral Jezus ons heeft geleerd en die door Jezus ook legitiem geworden is), kan dat alleen doen door kinderen te idenitificeren met de kinderen uit die relatie.

Kinderversjes zijn geloofsonderricht. Door de waarheid van het Evangelie als een échte waarheid te brengen (de kinderen moeten weten dat ze kind van God zijn) wordt hun die bijbelse waarheid bijgebracht. Later begrijpen ze wel, dat die kinderlijke versjes niet zo vanzelfsprekend zijn als het toen leek. Dat geldt voor elk belevenis van de kinderziel. Pas later komt de realiteit.

Toch is belangrijk om een vertrouwen in de dingen van God te krijgen en niet met een trauma opgevoed te worden en altijd maar de onmogelijkheid van een relatie met God te horen te krijgen.

Er is verschil in geloofstaal op kinder- en op volwassenen-niveau.

Wie dat negeert (en dat doet memento momenteel) door zo'n prachtig, onschuldig en positief kinderversje te voorzien van volwassen, dogamtische, norse en negatieve kanttekeningen, begrijpt de functie van kinderversjes niet, houdt niet van kinderen en verdient niet anders, dan op ironische wijze te worden terugverwezen naar de enige, die het basisvertrouwen in God de Vader kan herstellen, namelijk de Heiland zelve.

memento nascari !!

gravo
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Hetzelfde zie je bij "Hoger dan de blauwe luchten".

Hoger dan de blauwe luchten
en de sterretjes van goud
woont de Vader in de hemel
die van alle kind'ren houdt.

Sommige mensen maken er bij de laatste regel van:
... die van al Zijn kind'ren houdt.

Je kunt toch niet al tegen kinderen beginnen dat God alleen van je houdt als je Zijn kind bent?
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door MarjanJe kunt toch niet al tegen kinderen beginnen dat God alleen van je houdt als je Zijn kind bent?
tegenvolwassenen (Zijn Kinderen) wel?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door MarjanJe kunt toch niet al tegen kinderen beginnen dat God alleen van je houdt als je Zijn kind bent?
tegenvolwassenen (Zijn Kinderen) wel?
Ach nee, maar bij volwassenen mag je meer kennis verwachten plus de mogelijkheid om zelf actief naar antwoorden te gaan zoeken in de bijbel.
Je gaat kleuters toch niet kopschuw maken met gedachten over al dan niet tot God kind'ren te behoren.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Hetzelfde zie je bij "Hoger dan de blauwe luchten".

Hoger dan de blauwe luchten
en de sterretjes van goud
woont de Vader in de hemel
die van alle kind'ren houdt.

Sommige mensen maken er bij de laatste regel van:
... die van al Zijn kind'ren houdt.

Je kunt toch niet al tegen kinderen beginnen dat God alleen van je houdt als je Zijn kind bent?
Dit vind ik iets anders dan kinderen te leren dat zij 'kinderen van God' zijn. Althans, als je er niet iets bij vertelt.
Ik geloof zeker dat God van alle mensen houdt, maar van Zijn kinderen houdt Hij op een bijzondere manier.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wie dat negeert (en dat doet memento momenteel) door zo'n prachtig, onschuldig en positief kinderversje te voorzien van volwassen, dogamtische, norse en negatieve kanttekeningen, begrijpt de functie van kinderversjes niet, houdt niet van kinderen en verdient niet anders, dan op ironische wijze te worden terugverwezen naar de enige, die het basisvertrouwen in God de Vader kan herstellen, namelijk de Heiland zelve.
Ik zeg niet dat Memento zijn vraag misschien niet iets minder 'nors' had kunnen stellen. Maar wat hier van zij, óók kinderen moeten weten waar zij aan toe zijn. Zij moeten leren dat God Vader is, dat Jezus de Heiland is, maar ook moeten zij weten dat zij God, dat zij Jezus persoonlijk moeten leren kennen, wil het 'wel' met hen zijn voor de eeuwigheid.
Daar krijgen kinderen geen trauma van; zij worden al met een trauma geboren, nl. door de zondeval in het Paradijs!
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mijn Heer en mijn,God ik kniel voor U neer an aanbid U opperste Majesteit.

Ik bedank U voor alle weldaden, in het bijzonder dat Gij mij deze dag hebt bewaard

Kom.Heilige Geest verlicht mijn verstand , om mijn zonden te kennen en geef mij de genade van een oprecht berouw

Amen


(uit , de dagelijkse gebeden )


Bart,
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door memento
dank U Vader, voor Uw zorgen
dank dat ik Uw kind mag zijn;
Leer mij naar uw stem te luist'ren,
Ook al ben ik nog maar klein.
Zijn alle kinderen opeens bekeerd?
Wanneer je gedoopt bent en je gelooft (ook al is dit een kinderlijk geloof) dan mag je er toch op vertrouwen dat God je Vader is en dat je Zijn kind bent? Of heb ik dat nu helemaal verkeerd?
Plaats reactie