kerstboom
kerstboom
JAJA tis me wat,
Al jaren erger ik me heerlijk aan het fijne 2-slachtige denken wat betreft het vieren van kerst.
De kerstboom is op zijn minst censuurabel (het liefst gelijk zulke gasten maar afsnijden.... :%) maar kerstukjes, ach ze zijn zo leuk...... Kaarsjes branden, daar is toch niks mee? en tja we gaan wel lekker eten natuurlijk.
Maar nu lees ik gisteren NB in onze landelijke refo krant dat de kerstboom door refo's is binnen gehaald. Toen brak helemaal mijn klomp. Tja het moet niet gekker worden.
gaan we nu allemaal een kerstboom aanschaffen. Onze ouden deden het namelijk ook. :$:$
[Aangepast op 21/12/04 door jacob]
Al jaren erger ik me heerlijk aan het fijne 2-slachtige denken wat betreft het vieren van kerst.
De kerstboom is op zijn minst censuurabel (het liefst gelijk zulke gasten maar afsnijden.... :%) maar kerstukjes, ach ze zijn zo leuk...... Kaarsjes branden, daar is toch niks mee? en tja we gaan wel lekker eten natuurlijk.
Maar nu lees ik gisteren NB in onze landelijke refo krant dat de kerstboom door refo's is binnen gehaald. Toen brak helemaal mijn klomp. Tja het moet niet gekker worden.
gaan we nu allemaal een kerstboom aanschaffen. Onze ouden deden het namelijk ook. :$:$
Ik denk dat als het mooi blijft het er in maart nog staat. Maar dan verkopen ze die dingen niet meer. En dan wordt het allemaal weer zonniger en is er niet zo'n behoefte aan kaarsen enzo.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
In de inleiding van dat artikel werd dat precies weergegeven. Ik kan het in de digitale krant niet vinden anders had ik het hier even geplaatst.Oorspronkelijk gepost door jacob
JAJA tis me wat,
Hier komt'tie:
APELDOORN - Het negentiende-eeuwse Réveil heeft een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van de kerstboom in Nederland.
.
Ds. Otto G. Heldring uit het Betuwse Hemmen (1804-1876) prees de goede werking die de boom op de familiezin en de huiselijkheid had. Kerstvieringen van de zondagsschool hebben de boom in de huiskamers van het gewone volk gebracht. Inmiddels is de boom in december in acht van de tien Nederlandse huiskamers te vinden.
.
Veel behoudende christenen halen vandaag de dag uit principe geen kerstboom in huis. Hij heeft met de inhoud van het Kerstfeest niets te maken en leidt de aandacht van het Kerstkind af. Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de boom in Nederland ingang vond.
.
De boom kent een lange Duitse traditie. De eerste Nederlandse kerstboom dateert van 1837. Door families met Duitse bloed of contacten met Duitse lutheranen en hernhutters hebben ook Nederlanders de boom in de huiskamer gehaald.
.
Ds. Heldring, die een Duitse moeder had, liet zich positief over het nieuwe gebruik uit. Hij keurde buitenshuis vermaak en feesten met grote groepen mensen, zoals bruiloften en kraamvisites, af vanwege de mogelijke wanorde en ander ongerief voor het gezin. Een kerstboom vond hij daarentegen nuttig voor het gezinsleven en de huiselijkheid.
.
Kenden aanvankelijk alleen gegoede gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool heeft hem wijd populair gemaakt. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om de evangelieboodschap te verbreiden maar ook om armen van middelen te voorzien.
Kerst.........Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Dat is het nu juist, bijna alle "refo's" zijn tégen een kerstboom maar hebben wel een kerststukje. Dat snap ik niet helemaal. Want het staat er echt niet meer in februari hoor, en ook niet in oktober... Dus het is wel voor de kerst bedoeld. Maar wat het met Kerst te maken heeft? :!
Daar komt-ie:
Kerststol, een heerlijk product wat alleen in december wordt gemaakt. Heeft niets met de echte Kerst te maken. Tegenwoordig hebben ze ook met pasen en pinksteren zo'n ding. Terwijl de vorm een kind moet voorstellen.
Kerstkrans. Ook zo iets. Alleen in december en met vaderdag.
Kerststukje. Zijn er alleen in december. Toch leuk, zo'n fleurig ding. Heeft niets met Kerst te maken, maar zo heet zo'n geval.
Kerstdag. Ook menselijke inzetting. In juli of oktober kan het ook Kerst zijn.
Kerstfeest. Teksten opzeggen en versjes zingen. Waarom dat wel en geen paasfeest? gewoonte.
Kerstdiner. Heeft er ook niets, maar dan ook niets mee te maken. Toch gaan we gezellig gourmetten, vrijdagavond. Zolang het Kerstkind niet vergeten wordt mag je best lekker eten. Overigens gourmetten we wel vaker.
Kerstborrel. Probeer ik altijd m'n snor te drukken.
Kerstpakket. restant van de gaven die voorheen aan arme werknemers gedaan werden.
Kerstnachtdienst.
Kerstgeschenk.
Kerstgedachte.
Kerst-mis.
--------------
Jij heb teveel de tokkie-single gedraaid....Oorspronkelijk gepost door refoKerst.........Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Dat is het nu juist, bijna alle "refo's" zijn tégen een kerstboom maar hebben wel een kerststukje. Dat snap ik niet helemaal. Want het staat er echt niet meer in februari hoor, en ook niet in oktober... Dus het is wel voor de kerst bedoeld. Maar wat het met Kerst te maken heeft? :!
Daar komt-ie:
Kerststol, een heerlijk product wat alleen in december wordt gemaakt. Heeft niets met de echte Kerst te maken. Tegenwoordig hebben ze ook met pasen en pinksteren zo'n ding. Terwijl de vorm een kind moet voorstellen.
Kerstkrans. Ook zo iets. Alleen in december en met vaderdag.
Kerststukje. Zijn er alleen in december. Toch leuk, zo'n fleurig ding. Heeft niets met Kerst te maken, maar zo heet zo'n geval.
Kerstdag. Ook menselijke inzetting. In juli of oktober kan het ook Kerst zijn.
Kerstfeest. Teksten opzeggen en versjes zingen. Waarom dat wel en geen paasfeest? gewoonte.
Kerstdiner. Heeft er ook niets, maar dan ook niets mee te maken. Toch gaan we gezellig gourmetten, vrijdagavond. Zolang het Kerstkind niet vergeten wordt mag je best lekker eten. Overigens gourmetten we wel vaker.
Kerstpakket. restant van de gaven die voorheen aan arme werknemers gedaan werden.
Kerstnachtdienst.
Kerstgeschenk.
Kerstgedachte.
Kerst-mis.
Eerlijk beschouwt neemt een gemiddelde refo geen kerstboom omdat het niet in de refotraditie past. Het is 'werelds' of 'heidens' en daardoor uit den boze. En we praten onze ouders en kerkelijke leidslieden na. Want als je een kerstboom binnenhaalt ben je verdacht en in ieder geval geen kind van God (want 'die doet zoiets niet' ).
Wij hebben er ook geen één en eigenlijk alleen maar omdat het in de familie op onbegrip zou stuiten.
Wij hebben er ook geen één en eigenlijk alleen maar omdat het in de familie op onbegrip zou stuiten.
Jij zal geen carriëre maken, dat zie ik zo.
Verder is ds. Heldring nou niet bepaald onze geestelijke voorvader, dat wil niet zeggen dat hij goed of fout was, verre van dat maar hij was van een andere reveill tak dan bv. Groen en als ik de samenstelling van de meeste posters bekijk hangen wij meer naar de afgescheiden voorvaders zoals ds. van Brummelen enz. :%
En ja wat is nou goed of fout in de dans rond de kerstvieringen. Kijk je naar de oorsprong dat moeten wij het heel gewoon afwijzen, het feest van de zonnewende, het verlichten van bomen puur heidens. Ook wij hebben b.v. in onze voortuin twee bomen die schreeuwen om verlichting, die zijn er a.h.w. voor gebouwd maar ze krijgen het niet, nu niet en nooit niet of het zou in februari moeten zijn en een kerstboom halen wij niet in huis.
Maar wij hebben wel, zoals de mainstream van de ger.gez. ook een kaarsje op de tafel en een beetje groen hier en daar.
Zijn wij dan hypocriet? zeg het maar.
ps. Moet er wel bij aantekenen dat wij [ik] niet van de protserige opgemaakte ballenbomen houden dus dat scheelt een hoop.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.