Vaak dezelfde Psalmen

Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Vaak dezelfde Psalmen

Bericht door Lizzy »

Het heeft ook weleens in de krant gestaan dat er vaak dezelfde Psalmen gezongen worden in de kerk.
Als we dan eens een Psalm zingen die we niet kennen, dat is pas leuk.

Psalm 149 hebben we nog nooit gezongen.

Psalm 119, 103, 68, 84, en nog wat andere zingen we regelmatig.

Hoe zou dat toch komen?

We hebben 150 Psalmen, maar altijd worden dezelfde gezongen. Jammer is dat.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Bij ons is er best veel verschil
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wij zingen regelmatig voor de kerkdienst begint, een onbekende psalm, of een psalm met onbekende melodie. Klinkt dramatisch :#
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik vind het juist leuk om een onbekende wijs te zingen, want ik kan noten lezen. hihi
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik vind het juist leuk om een onbekende wijs te zingen, want ik kan noten lezen. hihi
Lezen... ik weet niet precies hoe dat met al die kriebeltjes en haakjes zit, maar ik kan het nog wel 'volgen'
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik vind het juist leuk om een onbekende wijs te zingen, want ik kan noten lezen. hihi
Lezen... ik weet niet precies hoe dat met al die kriebeltjes en haakjes zit, maar ik kan het nog wel 'volgen'
Je ziet wel of je omhoog of omlaag moet denk!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wie zingt er wel eens Psalm 137:5?

O Babylon, wij zien eerlang u straffen.
Gelukkig hij, die u zal loon verschaffen,
Die u vergeldt al wat g’ ons hebt misdaan.
Gelukkig hij, die u terneer zal slaan,
Uw kinderkens zal grijpen, o gij trotsen,
En wredelijk verplett’ren aan de rotsen.


SV:

O dochter van Babel! die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn, die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt. Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Wij zingen wel behoorlijk gevarieerd. Hoewel er altijd psalmen zijn die minder worden gezongen. Maar goed....tegenwoordig hebben we er een lading liederen bij die we ook nog niet kennen....dus dat wordt veel zingen om alles bij te leren:D
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Er zijn gewoon een hoop verzen die onzingbaar zijn, omdat het bijvoorbeeld wraakpsalmen zijn. Maar als een dominee een beetje fantasie heeft (en een goede concordantie?) kan hij best eens de platgetreden paadjes verlaten.
Van sommige dominees weet ik al van tevoren dat ik mijn psalmboek wel dicht kan laten.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Er zijn gewoon een hoop verzen die onzingbaar zijn, omdat het bijvoorbeeld wraakpsalmen zijn. [...]
Dat zal best waar zijn Marjan, maar de vraag blijft wel staan, wat we dan moeten met deze wraakpsalmen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Er zijn gewoon een hoop verzen die onzingbaar zijn, omdat het bijvoorbeeld wraakpsalmen zijn. [...]
Dat zal best waar zijn Marjan, maar de vraag blijft wel staan, wat we dan moeten met deze wraakpsalmen.
Maar die vraag kun je stellen over meer delen van de bijbel. Uit Numeri, Deuteronomium, noem maar op, wordt zeer selectief gepreekt. Een boek als Hooglied wordt meestal helemaal dichtgelaten.
Kun je alles zingen?
Kun je over elk bijbelgedeelte preken?
Be yourself, there are plenty of others.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Wij hebben een dominee gehad die bijna iedere zondag 1 onbekende psalm liet zingen. Hij zei eens op catechisatie dat hij in het begin wel merkte dat het soms niet zo goed ging, maar dat het na een aantal jaren al steeds beter ging!

Ook bijv. het "Gebed voor de predikatie" wordt bijna nergens gezongen. Wij zongen het regelmatig.

Een tijdje terug preekte een dominee over psalm 88, toen hebben we bijna alle verzen van die psalm gezongen. Ik had hem volgens mij nog nooit gezongen, maar na zoveel verzen kon ik de wijs wel hoor!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Het heeft ook weleens in de krant gestaan dat er vaak dezelfde Psalmen gezongen worden in de kerk.
Als we dan eens een Psalm zingen die we niet kennen, dat is pas leuk.

Psalm 149 hebben we nog nooit gezongen.

Psalm 119, 103, 68, 84, en nog wat andere zingen we regelmatig.

Hoe zou dat toch komen?

We hebben 150 Psalmen, maar altijd worden dezelfde gezongen. Jammer is dat.
Het krantenbericht dat je je herinnert, was waarschijnlijk het artikel dat verscheen naar aanleiding van een onderzoek door (toen nog) drs Johan Polder. Hij bracht enkele honderden "psalmbriefjes" in kaart die hem waren aangereikt door organisten uit het hele land, met name uit de Gereformeerde Gemeenten. De uitkomsten zijn gepresenteerd tijdens een symposium in Amersfoort en uiteraard ook gepubliceerd in het blad Kerk en Muziek.

Inderdaad kwam uit dit onderzoek het beeld naar voren dat voor velen van ons wel herkenbaar is: predikanten lijken vaak maar heel dunne psalmboekjes te hebben (de positieve uitzonderingen niet te na gesproken).

Op de basisscholen leren de kinderen vaak wel degelijk alle psalmen. Zou er een hechtere samenwerking tussen school en kerk bestaan, dan lag daar een uitgelezen kans om ook de onbekende psalmen in de kerk te laten zingen. Maak er bijvoorbeeld gewoonte van dat de eerste psalm in de dienst altijd een psalm is die de kinderen op de basisschool de afgelopen week hebben geleerd. Die vinden het prachtig, "hun psalmversje" wordt in de kerk gezongen, dus réken maar dat ze meedoen!

Mijn ervaring is wel dat in hervormde kerken de psalmkeuze ruimer is dan in de GG. Dat gaat dan over onbekende psalmen, maar ook over overbekende! Want laten we eerlijk zijn: hoe vaak maak je het in de GG mee dat Psalm 150 op het psalmbord staat? Eén keer per jaar misschien? Het zal ongetwijfeld van plaats tot plaats en van predikant tot predikant verschillen, maar mijn ervaring is dat deze lofpsalm, misschien wel de lofpsalm in ultima forma, bijna nooit wordt aangeheven.

In de hervormde kerk ligt dat wel anders! Daar doet de onbekende 110 niet onder voor de overbekende 150: ze staan beide regelmatig op het program.

Het is een notie die we ook in ons achterhoofd moeten houden wanneer de vraag naar nieuwe liederen zich aandient. Ik ben daar helemaal niet tegen hoor, maar laten we ons wel realiseren dat er nog een heleboel psalmen zijn die we niet of nauwelijks kennen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Er zijn gewoon een hoop verzen die onzingbaar zijn, omdat het bijvoorbeeld wraakpsalmen zijn. [...]
Dat zal best waar zijn Marjan, maar de vraag blijft wel staan, wat we dan moeten met deze wraakpsalmen.
Maar die vraag kun je stellen over meer delen van de bijbel. Uit Numeri, Deuteronomium, noem maar op, wordt zeer selectief gepreekt. Een boek als Hooglied wordt meestal helemaal dichtgelaten.
Kun je alles zingen?
Kun je over elk bijbelgedeelte preken?
Ik denk dat preken iets makkelijker ligt als 'psalmzingen'. Iedere psalm, ook psalm 137 heeft zijn ontstaangeschiedenis. Maar om het laatste vers zomaar te zingen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie