Donner wil verbod op slaan kinderen

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Donner wil verbod op slaan kinderen

Bericht door tukkertje »

Minister Donner (Justitie) wil een wettelijk verbod op het slaan van kinderen door hun ouders. Hij zegt dat vrijdag in een gesprek met dagblad Trouw. "Ik wil als wettelijke norm vastleggen dat slaan niet mag", aldus Donner in het artikel dat is gewijd aan huiselijk geweld.

De minister hoopt dat mensen een andere houding krijgen tegenover het slaan van kinderen, als er in de wet een verbod is opgenomen. "Buitenstaanders zullen zich vrijer voelen om eerder commentaar te leveren, als ze zien dat een ouder een kind een tik geeft", aldus Donner.


Wetboek

Om dat te bereiken, wil de bewindsman het burgerlijk wetboek aanpassen, waarin het ouderlijk gezag is geregeld. De zwaarste sanctie is dat ouders dat gezag wordt afgenomen. Aanpassing van het wetboek van strafrecht ziet Donner niet zitten.


Een vermanende tik wordt dus nu ook strafbaar. Wat een onzin zeg.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

heeft ie niets beters te doen ?
Niet dat ik voorstander ben dat een kind in elkaar gemept wordt hoor Maar ik heb vroeger heus wel eens een knal voor me kop gehad. Ik ben der echter niet slechter van geworden en soms moet men wel eens een correctie tik uitdelen

Voor de zekerheid ik ben tegen mishandeling maar laat Donner zich ff bezig houden met de problemen op straat
Lecram

Bericht door Lecram »

Die Donner zou eigenlijk een flik pak slaag moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ben voorstander van een pedagogische tik, maar ik denk dat dit verbod iets anders beoogt:
ongeveer net zo als art. 461 WvS.

Op een schoolplein staat een bordje met "Verboden Toegang". Toch zie je er altijd na schooltijd kinderen spelen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de politie die kinderen wegjoeg. Maar op het moment dat zij rottigheid gaan uithalen, worden ze aangepakt op art. 461. Want ze mogen daar immers niet zijn.

ZO zal het ook met slaan zijn: je krijgt heus geen straf als je een kind over de knie legt, maar als je je kind overduidelijk mishandelt, word je op dit punt aangepakt.

Maar ik ben bang dat er altijd weer fundamentalisten zullen zijn die iedereen gaan aanklagen waarvan ze weten dat hij af en toe een tik uitdeelt. Vooral als het om christenen gaat...
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Een opvoedingstik is toch niks mis mee? Maar volgensmij wordt dat ook niet helemaal bedoeld.
Er word een ergere vorm bedoeld dan "pats.. blijf van die snoepjes af"
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Die Donner zou eigenlijk een flik pak slaag moeten krijgen.

Nou Lec je bent me voor,maar zo is het; en omdat het een oudere jongen is ,het liefst met de zweep.

Die man is echt de weg kwijt en slaat volledig door.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Die Donner zou eigenlijk een flik pak slaag moeten krijgen.

Nou Lec je bent me voor,maar zo is het; en omdat het een oudere jongen is ,het liefst met de zweep.

Die man is echt de weg kwijt en slaat volledig door.
........SLAAT volledig door....................
Adorote

Bericht door Adorote »

Slaan is altijd een vorm van onmacht,en elk weldenkend mens is tegen slaan van kinderen.Maar soms als het echt niet anders kan is een oorvijg op zijn plaats,zo niet een pak slaag op de billen bij echt uitertste noodzaak.

En mishandeling is uit de boze,Donner haalt deze twee dingen door elkaar,een beetje dom en slordig.

[Aangepast op 26/11/04 door Adorote]
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

probleem is denk ik: hoe definieer je mishandeling? waneer houdt slaan op en wanneer begint mishandelen? Ik denk dat er een heel grijs gebied is, waar je per geval moet beoordelen of iets kan of niet kan.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Hebreen 12 11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen [zaak] van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.

ik denk dat deze teskt in dit topic op zijn plaats is.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
probleem is denk ik: hoe definieer je mishandeling? waneer houdt slaan op en wanneer begint mishandelen? Ik denk dat er een heel grijs gebied is, waar je per geval moet beoordelen of iets kan of niet kan.
Die grens is idd heel moeilijk te leggen.
Kinderen een tik geven kan doorslaan.
Letterlijk !

Mijn kinderen krijgen ook wel eens een tik, maar meestal spijt het me gigantisch nadien.
Stom, dat had niet moeten gebeuren, het is een uiting van onmacht. Gelukkig ben ik er voor bewaard gebleven om ze echt wat aan te doen, maar de mens is er toe in staat, ik zal het niet ontkennen.
Als God je niet vasthoud, kunnen de stoppen gemakkelijk doorslaan. Iedereen die zijn eigen hart een beetje kent, zal niet zo gauw een ander veroordelen, daarom is het misschien best zinvol dat zo'n wet er komt.

Adorote, slaan en mishandeling kunnen dichter bij elkaar liggen dan je denkt.
Je kunt door een stevige tik een kind ook psychisch mishandelen.

Hoe gaan julie hier in de opvoeding mee om ??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je kunt kinderen ook mishandelen zonder ze te slaan....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Gabriëlle
Oorspronkelijk gepost door Unionist
probleem is denk ik: hoe definieer je mishandeling? waneer houdt slaan op en wanneer begint mishandelen? Ik denk dat er een heel grijs gebied is, waar je per geval moet beoordelen of iets kan of niet kan.
Die grens is idd heel moeilijk te leggen.
Kinderen een tik geven kan doorslaan.
Letterlijk !

Mijn kinderen krijgen ook wel eens een tik, maar meestal spijt het me gigantisch nadien.
Stom, dat had niet moeten gebeuren, het is een uiting van onmacht. Gelukkig ben ik er voor bewaard gebleven om ze echt wat aan te doen, maar de mens is er toe in staat, ik zal het niet ontkennen.
Als God je niet vasthoud, kunnen de stoppen gemakkelijk doorslaan. Iedereen die zijn eigen hart een beetje kent, zal niet zo gauw een ander veroordelen, daarom is het misschien best zinvol dat zo'n wet er komt.

Adorote, slaan en mishandeling kunnen dichter bij elkaar liggen dan je denkt.
Je kunt door een stevige tik een kind ook psychisch mishandelen.

Hoe gaan julie hier in de opvoeding mee om ??

Gabrielle; zeg dan ook een oorvijg of pak slaag op de billen alleen maar dan ook alleen bij aller uiterste noodzaak.

Slaan of tik is altijd onmacht,en als het goed is moet men het verbaal af kunnen .
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

Tikken is toch ook niet meer van deze tijd?
Tijd voor een opvoedcursus voor tikkers.
Diverse studies wijzen uit dat een opvoeding begint vanaf de 1e dag. Tja, dat weten de meeste tikkers niet... Zorg gewoon dat het niet nodig is!!
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oplossing: koekjestrommel onder stroom zetten?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie