Er buiten geplaatst

Majorca

Bericht door Majorca »

Anemoon,

ik vind dat ik genoeg gezegd heb in deze discussie; voor iedereen met een gezond verstand moet duidelijk zijn dat je er eens buiten gezet moet zijn wil Christus waarde gaan krijgen in je leven.

Ik besluit met een citaat van Calvijn, toets daar je bekering maar eens aan (en dat geldt uiteraard net zo goed voor mij):

"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)


Mocht dit ons allen gegeven zijn of worden.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Dus onderschrijf je het bovenstaande, dan onderschrijf je dat iemand er buiten gezet wordt (in zijn beleving!), alvorens tot Christus te komen. Onderschrijf je het niet (en die suggestie heb je meermaals gewekt) dan ben je in regelrecht conflict met de Reformatorische, Nader-Reformatorische en Puriteinse traditie.

Laten we de dingen nou eens zo helder op tafel leggen.


Leg jij nou eens helder op tafel waar ik die suggestie gewekt heb. Je bent een beetje suggestief aan het discussieren nu.

Je komt met een hoop bombarie binnen over de snelheid (binnen de kortste keren) van het tot kennis van Christus c.q. zekerheid des geloofs komen. En nu komt dat helemaal niet meer in je stelling terug?!?! Je moet deze posting eens vergelijken met je openingsposting, waarmee je menigeen (bewust?) in het harnas jaagt. Dus het feit dat ik het met je laatst geponeerde stelling eens ben zegt nog niets over het feit dat ik het nog steeds niet met je openingsposting eens ben (waarna de discussie is ontstaan). Ik ageer nog steeds tegen uitspraken over de 'snelheid' van het komen tot Christus.
Majorca? Mag ik nog een reactie?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wouter

Bericht door Wouter »

je gaat pas iets zoeken als je iets mist. Een levendgemaakte zondaar gaat God zoeken. Die gaat verlangen naar God. Die staat er buiten. Maar, wie zoekt, zal vinden! Dus je mag niet missend blijven. Het er buitenstaan is dus niet je hele leven. God doet geen half werk.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
je gaat pas iets zoeken als je iets mist. Een levendgemaakte zondaar gaat God zoeken. Die gaat verlangen naar God. Die staat er buiten. Maar, wie zoekt, zal vinden! Dus je mag niet missend blijven. Het er buitenstaan is dus niet je hele leven. God doet geen half werk.
MajOrckie vind dat het tegenwoordig allemaal te snel gaat (zie openingsposting). Wat is jouw mening hier over? Je zegt dat het niet het hele leven is, maar in onze gezindte is voor sommigen een paar maanden al te snel.... Je krijg dan de vraagtekens naar je hoofd......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Wouter
je gaat pas iets zoeken als je iets mist. Een levendgemaakte zondaar gaat God zoeken. Die gaat verlangen naar God. Die staat er buiten. Maar, wie zoekt, zal vinden! Dus je mag niet missend blijven. Het er buitenstaan is dus niet je hele leven. God doet geen half werk.
MajOrckie vind dat het tegenwoordig allemaal te snel gaat (zie openingsposting). Wat is jouw mening hier over? Je zegt dat het niet het hele leven is, maar in onze gezindte is voor sommigen een paar maanden al te snel.... Je krijg dan de vraagtekens naar je hoofd......
neenee,
met te snel bedoelde ik vooral dat er een paar stappen over geslagen worden. Dus ik bedoelde het meer logisch dan chronologisch. Immers, de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw, waar ik zelf als eerste mee op de proppen kwam toont dat toch wel aan?
Je kunt ook te snel iets concluderen, bijv. zonder de goede informatie in zijn geheel gezien te hebben. Op dezelfde wijze kun je ook te snel roepen dat je de zekerheid des geloofs hebt. Dit "snel" wijst niet zo zeer op korte tijd, als wel op het feit dat een aantal dingen overgeslagen worden. Ik heb het dan vooral over de toeleidende weg. Zulke mensen, die alle weldaden des geloofs zo snel hebben (bijv. als ze op de EO jongerendag naar voren komen) die ontkennen dan ook meestal uberhaupt dat er een toeleidende weg is!

Over snel in de tijd heb ik een andere topic geopend.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Majorca? Mag ik nog een reactie?
jaja, komt nog,
maar ik moet itt jou ook nog werken tussendoor... ;)
Wouter

Bericht door Wouter »

MajOrckie vind dat het tegenwoordig allemaal te snel gaat (zie openingsposting). Wat is jouw mening hier over? Je zegt dat het niet het hele leven is, maar in onze gezindte is voor sommigen een paar maanden al te snel.... Je krijg dan de vraagtekens naar je hoofd...... [/quote]

Kijk maar gewoon naar de vrucht. Aan de vrucht wordt de boom gekend. Paulus in drie dagen. Ik denk dat God daarin vrij is. Wij mogen daarover niet oordelen. We moeten niet kijken naar de diepte van de zondekennis, als het maar écht is.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
MajOrckie vind dat het tegenwoordig allemaal te snel gaat (zie openingsposting). Wat is jouw mening hier over? Je zegt dat het niet het hele leven is, maar in onze gezindte is voor sommigen een paar maanden al te snel.... Je krijg dan de vraagtekens naar je hoofd......

Kijk maar gewoon naar de vrucht. Aan de vrucht wordt de boom gekend. Paulus in drie dagen. Ik denk dat God daarin vrij is. Wij mogen daarover niet oordelen. We moeten niet kijken naar de diepte van de zondekennis, als het maar écht is.
Ja, maar de kardinale vraag is natuurlijk: hoe weet je of het écht is?
Zie daarover mijn eerste posting in het topic "hoe diep?"

[Aangepast op 23/7/04 door Majorca]
Wouter

Bericht door Wouter »

Ja, maar de kardinale vraag is natuurlijk: hoe weet je of het écht is?
Zie daarover mijn eerste posting in het topic "hoe diep?"

De vrucht is dat je het leven zoekt buiten jezelf. Dat je Zonder Hem niet meer kunt leven. "Geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf". Wanneer je dit kennen mag, is het echt. Een andere oplossing is er niet. Kijk naar de vrucht.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door MajorcaJa, maar de kardinale vraag is natuurlijk: hoe weet je of het écht is?
Zie daarover mijn eerste posting in het topic "hoe diep?"

[Aangepast op 23/7/04 door Majorca]
Typisch de verkeerde vraag. Aan wie stel je die? Je mag hem alleen aan jezelf stellen. Heere, Gij weet alle dingen....Gij weet dat ik U liefheb.
Als je tot Jezus komt, is je zondebesef effectief en functioneel geweest.
Hoor eens Rhodé; bekende opwekkingspredikers zoals Jonathan Edwards, die veel vrucht op hun werk mochten zien, en met veel licht van boven bedeeld waren, hebben er ernstig voor gewaarschuwd dat niet alle "komen tot Jezus" écht komen tot Jezus is.
Er zijn er velen die zogenaamd "hun hart aan Jezus" hebben gegeven, of tot Jezus gekomen zijn, waarvan achteraf betwijfeld moet worden of het in der waarheid was. Edwards waarschuwt hiertegen (en vele andere oudvaders en huidige predikanten). Uiteraard in de eerste plaats de Bijbel, denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze maagden. Is jouw komen tot Christus wel écht vanuit een levend geloof, gewerkt door de Geest? Of is het inbeelding, omdat je er ook zo graag bij wilde horen?
Tweede vraag: wat zijn die vruchten dan precies? Naastenliefde enzo? Dat hebben humanisten ook.
Zou de ware boetvaardigheid, in de diepte geboren, er niet toe behoren?
Volgens Calvijn wel!


Dus als iemand zegt dat hij tot Jezus is gegaan, is het volgens jouw in orde.

Leg niet haastiglijk de handen op.

En inderdaad moeten we eerst onszelf onderzoeken. Met dat oogmerk zijn mijn postings primair geschreven. Opdat we elkander zouden opscherpen.
Plaats reactie