Neem JIJ vrij op bid- en dankdag?
Neem JIJ vrij op bid- en dankdag?
Deze week van dankdag zag ik 's middags veel mensen (vooral mannen) niet in de kerk zitten (ook de kerkenraad) die er 's zondags wel zitten. Het is een kleine moeite om vrij te nemen. Je weet al ver van te voren wanneer die dagen er zijn. Waarom wel vrij nemen voor een bruiloft, maar niet voor bid- en dankdagen?
[Aangepast op 5/11/04 door Lecram]
Ik heb makkelijk praten want bij ons was er bij dankdag alleen maar in de avond een dienst.
Als het s.'morgens ook geweest zou zijn zou ik zeker een vrije dag er voor genomen hebben.
Daarom vond ik het woord "Biddag" bij ons nergens op slaan omdat het alleen "Bidavond" was.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat er vroeger vrijwel overal twee diensten waren op de dankdag, maar door de ontkerstening is het kerkbezoek steeds verder afgenomen en werden vele kerkdiensten in de ochtend niet meer gehouden vanwege het slechte kerkbezoek.
Als het s.'morgens ook geweest zou zijn zou ik zeker een vrije dag er voor genomen hebben.
Daarom vond ik het woord "Biddag" bij ons nergens op slaan omdat het alleen "Bidavond" was.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat er vroeger vrijwel overal twee diensten waren op de dankdag, maar door de ontkerstening is het kerkbezoek steeds verder afgenomen en werden vele kerkdiensten in de ochtend niet meer gehouden vanwege het slechte kerkbezoek.
In de meeste woonplaatsen heeft men 1 keer kerk. Het is een traditie binnen de refomatorische kerken dat men bid/dankdagen gehouden worden. Ik zie zelf het nut er niet van in om twee keer kerk te hebben op bid/dankdagen. Waarom? 2 keer bidden en waarom 2 keer danken? (zo zie ik het meestal).Oorspronkelijk gepost door Lecram
Deze week van dankdag zag ik 's middags veel mensen (vooral mannen) niet in de kerk zitten (ook de kerkenraad) die er 's zondags wel zitten. Het is een kleine moeite om vrij te nemen. Je weet al ver van te voren wanneer die dagen er zijn. Waarom wel vrij nemen voor een bruiloft, maar niet voor bid- en dankdagen?
Dit is miss. een hele andere discussie, maar het zelfde vindt ik 2e paasdag, 2e pinksterdag ...etc. Het zijn allemaal vrije dagen, maar komen ze wel vanuit de Bijbel? Ik kan nergens lezen dat men een tweede (paasdag, pinksterdag) dag heeft!
Dus voor mij vindt ik s'avonds (alleen) kerk wel voldoende voor de bid/dankdagen.
(tja, ik ben niet zo'n traditie getrouw persoontje).
Ik werk in de thuiszorg en als ik op de dagen die ik naar de kerk kan gaan vrij moet gaan nemen, kan ik al helemaal niet meer op vakantie.
Waar ik wel op let tijdens mijn werkzaamheden bij de clienten dat ik bijv. de kerktelefoon aan zet. Zodat ze mee kunnen luisteren met de (kerk)dienst.
Kan jij uitleggen hoe dat zit? Je hebt altijd voldoende vakantiedagen om een aantal (halve) dagen vrij te nemen en daarnaast op vakantie te gaan. Dat is namelijk wettelijk bepaald. Als dat bij jou niet zo is, dan word je door je werkgever te kort gedaan. Dat mag dus niet.Oorspronkelijk gepost door Lassie
Ik werk in de thuiszorg en als ik op de dagen die ik naar de kerk kan gaan vrij moet gaan nemen, kan ik al helemaal niet meer op vakantie.
Oorspronkelijk gepost door LecramKan jij uitleggen hoe dat zit? Je hebt altijd voldoende vakantiedagen om een aantal (halve) dagen vrij te nemen en daarnaast op vakantie te gaan. Dat is namelijk wettelijk bepaald. Als dat bij jou niet zo is, dan word je door je werkgever te kort gedaan. Dat mag dus niet.Oorspronkelijk gepost door Lassie
Ik ben oproepkracht.!! en heb je maar weinig dagen vrij.!!!!
en trouwens, als men in de zorg werkt moet het leven toch ook gewoon door gaan?? we kennen de mensen moeilijk laten zitten in de viesigheid (incontinentiemateriaal)... bbrrrr. k moet er niet aan denken. (vreselijk)
bij ons drie keer kerk, volgens mij nogal een belasting voor een predikant, van mij zou twee keer prima zijn
er komen altijd wel veel gasten van buiten de gemeente die zelf geen predikant hebben en toch bid/dankdag houden op de landelijke dag (deed ik zelf ook wel toen we vacant waren)
of ze komen omdat ze wel eens een andere predikant willen horen, zou ook kunnen
er komen altijd wel veel gasten van buiten de gemeente die zelf geen predikant hebben en toch bid/dankdag houden op de landelijke dag (deed ik zelf ook wel toen we vacant waren)
of ze komen omdat ze wel eens een andere predikant willen horen, zou ook kunnen
Je begrijpt natuurlijk wel dat de vraag alleen geldt voor diegenen die moeten werken op het moment dat er een dienst is. Als je werkloos of wat anders bent geldt die vraag niet. Evenals voor de avonddiensten.Oorspronkelijk gepost door Doortje
Mijn punt staat er niet bij. Ik neem geen vrij op bid- en dankdag, maar niet persé omdat werk voorgaat. Als je bij ons naar de kerk wil op die dagen, kan het ook 's avonds om half 8.
De school waar ik werk is dicht op deze dagen, dus ik heb vanzelf vrij.
Waar ze paal en perk aan gesteld hebben op school is aan vrije leerlingen op alternatieve data.
Met veel vakante gemeenten in de buurt is er zowat elke dag wel ergens dankdag of biddag. Daar krijgen leerlingen bij ons dus geen vrij meer voor.
Want ze willen natuurlijk ook nog 'es huiswerkvrij voor de volgende dag...
Raar trouwens, om een week eerder dankdag te houden omdat je dan een dominee hebt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand op 18 december kerst hield omdat er dan een dominee was. Een oudjaarsdienst op 30/12 heb ik in Veenendaal wel eens meegemaakt. Heel vreemd idee.
Waar ze paal en perk aan gesteld hebben op school is aan vrije leerlingen op alternatieve data.
Met veel vakante gemeenten in de buurt is er zowat elke dag wel ergens dankdag of biddag. Daar krijgen leerlingen bij ons dus geen vrij meer voor.
Want ze willen natuurlijk ook nog 'es huiswerkvrij voor de volgende dag...
Raar trouwens, om een week eerder dankdag te houden omdat je dan een dominee hebt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand op 18 december kerst hield omdat er dan een dominee was. Een oudjaarsdienst op 30/12 heb ik in Veenendaal wel eens meegemaakt. Heel vreemd idee.
Toen Ds. Koster in Scherpenzeel stond, hield hij ook 3x kerk. En hij hield altijd 2 uur aan... Dan zat je echt een put in de bank!Oorspronkelijk gepost door Jongere
Bij ons drie keer kerk en ik ga meestal twee keer. Als ik tijd heb ook de derde keer. En vrij hoef ik niet te vragen: dat krijg ik van onze school.