Als christen leven in luxe

Jelle

Als christen leven in luxe

Bericht door Jelle »

Als christen leven in luxe is dat wel of niet geoorloofd. Ik bedoel van dat christenen bijzonder dure auto´s rijden of bijzonder luxe woningen bezitten of bijzonder luxe vakanties maken.
Is het leven in deze luxe wel Bijbels verantwoord en gaat deze luze dan ook op bij het geven van kerkelijke bijdragen, of gelden voor zending of hulp in nood van anderen. Zijn we dan in het geven ook zo gul als dat we dat zijn met onze materiele zaken?
Wat is hier over jou/ uw mening? :( :cool: :# :sleep: of slapen e heerlijk voort in onze luxe?
Jelle

Bericht door Jelle »

Als christen leven in luxe is dat wel of niet geoorloofd. Ik bedoel van dat christenen bijzonder dure auto´s rijden of bijzonder luxe woningen bezitten of bijzonder luxe vakanties maken.
Is het leven in deze luxe wel Bijbels verantwoord en gaat deze luze dan ook op bij het geven van kerkelijke bijdragen, of gelden voor zending of hulp in nood van anderen. Zijn we dan in het geven ook zo gul als dat we dat zijn met onze materiele zaken?
Wat is hier over jou/ uw mening? :( :cool: :# :sleep: of slapen e heerlijk voort in onze luxe?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1 Tim. 6:8,9: "Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmee vergenoegd zijn. Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking en in de strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang. Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof."

Vers 11: "Maar gij, o mens Gods, vlied deze dingen; en jaag naar gerechtigheid, godzaligheid, geloof, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid." Vers 17: "Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid van de rijkdom, maar op de levende God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent om te genieten."
KANTTEKENING: Grieks tot genieting; namelijk met dankbaarheid en matigheid. Zie Deut. 8:10, enz.

Lijkt mij genoeg stof tot nadenken.
sochrio

Bericht door sochrio »

De Bijbel spreekt niet afkeurend over rijkdom en genieten op zich.
Wel wijst de Bijbel op de gevaren ervan.
Rijkdom kan je onafhankelijk van God maken. Genieten zonder God laat je leeg en is ijdel, godloos.
Het punt wat jij aanhaalt is ook heel belangrijk Jelle. Volgens mij doel jij op overmatige luxe. Dat is denk ik verkeerd. Je raakt dan snel verstrikt in het jagen naar meer, meer, meer. Kijk een auto mag je best hebben, maar is het nodig om 2 of 3 BMW's voor de deur te hebben staan of kan het wat minder? Nu chargeer ik wel wat.
De vraag die je je hierbij kunt stellen is: Is het nodig dat ik dit aanschaf? Kan ik bij wijze van spreken dit ook aanschaffen of doen als God meekijkt over mijn schouder. Natuurlijk weet ik ook wel dat God altijd meekijkt, maar we beseffen dat zo weinig.

Ik las ooit ergens: Een tientje lijkt heel groot om in de collectezak te stoppen, maar wanneer je het aan iets anders uitgeeft lijkt het bar weinig
Jelle

Bericht door Jelle »

Juist Sochrio ik bedoel ook de overmatige luxe.
Het bijzonder veel geld steken in de aanschaf van kleding, vakanties noem maar op.
Het probleem is vaak dat men veel geld voor luxe over heeft, maar dat de kerk er bij in schiet.
Ik noem maar iets: men maakt een vakantie van noem maar op 5000 euro maar als men terug komt en er wordt gecollecteerd in de kerk kan er vaak maar heel zuinig 1 euro en misschien wel 0,50 eurocent vanaf.
Dat bedoel ik nu met overdadige luxe. Veel geld over hebben voor van alles.
Alleen moeten we natuurlijk ook oppassen dat we het niet gaan afkopen. We geven maar een flinke grote gift aan de kerk of zending en dan kunnen we weer onze luxe dingen aanschaffen. Die instelling deugd volgens mij ook niet.
wpv

Bericht door wpv »

...bij het geven van kerkelijke bijdragen, of gelden voor zending of hulp in nood van anderen. Zijn we dan in het geven ook zo gul als dat we dat zijn met onze materiele zaken?
Wat is hier over jou/ uw mening? :( :cool: :# :sleep: of slapen we heerlijk voort in onze luxe?
Ik had een collega die is zevendedagadventist. Hij gaf iedere maand 10 procent van zijn salaris aan de kerk. Dit in navolging van "de tienden" waar Christus over spreekt. Dit lijkt me een goede richtlijn. Het hoeft niet perse 10% te zijn, maar is wel een aardige richtlijn.
Adje

Bericht door Adje »

We geven maar een flinke grote gift aan de kerk of zending en dan kunnen we weer onze luxe dingen aanschaffen. Die instelling deugd volgens mij ook niet.
Volgens mij deugt heel de materialistische instelling niet. Is er eindelijk iets, waardoor we ons als christen kunnen profileren, is er eindelijk iets, waarmee we ons apart kunnen zetten, is daar weer verdeeldheid over. Volgens mij is heel het leven in luxe verkeerd. "Ja, maar je mag toch je geld wel goed besteden?" Helemaal niet! Het is absoluut niet nodig om in een villa van ik weet niet hoeveel ton te wonen, en een auto te hebben van f750.000,= (jaar of wat terug in het RD!)! Is dat christelijk leven? Is dat bekommerd zijn om je naaste? Is dat Christus volgen (ga heen, verkoop alles wat gij hebt, en volg mij). Ik dacht van niet eigenlijk. Een christen dient sober te leven, en niet de wereld te volgen met alles wat daar bij hoort.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat nu als je een zodanig inkomen hebt (zonder dat je dat door tricky praktijken hebt verkregen), dat je maandelijks behoorlijk wat geld overhoudt? Moet je dat geld (met aftrek van je giften) naar de bank brengen en je rekening tot hoge waarden laten groeien? Is dat verantwoord met je geld omgaan? Je bent immers matig met je uitgaven en je leeft dus zeker niet buitensporig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ikzelf ook een beetje met dat 'probleem' zit. Ik wil me eigenlijk niet zo met geld bezighouden, maar je wordt er in feite toe gedwongen.
Een levenshouding zoals bijv. veel collega's hebben van uitbundig leven, dure auto's en veel uitgaan stuit me tegen de borst, dat kan ik niet. En een lekker gevoel bij het geld naar de bank brengen heb ik ook niet. Je hebt er dan erg weinig aan.
Wij hebben dan ook besloten een nieuw huis te kopen, als waardevolle investering van het pand dat je ontvangt. Niet om maar een duur huis te hebben, maar om het geld zinvol te besteden. Ik zal het ook niet kunnen om dat huis dan zeer luxe aan te kleden. Daarin mogen we ook matig zijn.

Dat "alles verkopen wat je hebt" is geen opdracht aan ons, maar wel een bereidheid die je moet hebben. Als dat van ons gevraagd zou worden, dan moeten we dat zonder moeite kunnen doen.

[Edited on 2/28/02 by Lecram]
sochrio

Bericht door sochrio »

Los van de vraag of luxe geoorloofd is in christelijk perspectief zit er nog een groot gevaar aan luxe. Luxe maakt zwak. Wij hebben het gewoon ontzettend goed. Ik vraag me af of we ons wel zouden kunnen redden wanneer de economie instort. Zijn we dan als verwende luxepoppetjes nog in staat om op een andere manier in ons onderhoud te voorzien?
Adje

Bericht door Adje »

Tegenwoordig MOET je bijv. als jezelf-respecterend zakenman wel een auto hebben van meer dan f 100.000,= (Let wel: dit is in guldens. Oud en vertrouwd dus. Voor de Europeanen onder ons: dit bedrag is om te zetten in Euro's door het door twee te delen en er vervolgens nog 10% vanaf te halen.) Om mee te draaien in de zakenwereld is het gewoon noodzakelijk om goed in de slappe was te zitten, en je zo ook te gedragen. Is dat nu een vorm van wereldgelijkvormigheid? Moeten we daarom als christenen zulke verleidelijke dingen mijden?? Niet de zakenwereld in dus?
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Tuurlijk mag je wel in luxe leven. Waar verbied de Heere dat?
Alleen vergeet Hem dan niet!

Groetjes,
Lieneke :)
Billy

Bericht door Billy »

Tegenwoordig MOET je bijv. als jezelf-respecterend zakenman wel een auto hebben van meer dan f 100.000,= (Let wel: dit is in guldens.
is dat echt zo?? en 100000 gulden is nog geen 750.000 zoals leden van de raad va het besttur van erdee-holding :? :?

Stelling:
EEN EERLIJKE ZAKENMAN KAN ER GOED VAN LEVEN MAAR WORDT NOOIT STINKEND RIJK

WAT VINDEN JULLIE VAN BOVENSTAANDE STELLING ? Een aantal jaren geleden heb ik hem gehoord en ik moet zeggen ( ook uit werk-ervaring in mijn baan) het komt aardig uit!!!

[Edited on 3/7/02 by Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
sochrio

Bericht door sochrio »

Lieneke, ik vraag me af of luxe wel verantwoord is. Het is maar de vraag wat je onder luxe verstaat. Je hebt mensen die een wafwasmachine en een auto al tot luxe rekenen terwijl dat voor anderen heel normale zaken zijn.
Het gaat er bovendien niet om wat de Heere verbiedt, maar wat Hij ons aanraadt. Kijk Hij verbiedt rijkdom niet, daar heb je gelijk aan. Toch wordt op verschillende plaatsen tegen rijkdom gewaarschuwd. En, als onze Hemelse Vader ons waarschuwt, waarom zouden we dan niet luisteren. Wie zegt ons dat wij net zo'n sterk geloof hebben als bijv. Job die wel afhankelijk bleef van God ondanks zijn rijkdom.
Naar mijn idee zijn nederigheid, de minste willen zijn, dienen, eenvoud en afhankelijkheid kenmerken die behoren bij een christen zoals die ons in de Bijbel geschetst worden.
In de eerste christengemeente was dat geweldig. Daar deelde men alles met elkaar. Dan ben je pas echte broeders niet dan? Jammer genoeg was dat maar voor korte tijd.

Hoe zou het jullie lijken om tot zo'n gemeente te behoren? Ik weet het eigenlijk niet. Het doet mij nu wat communistisch aan. Het gemeenschapsideaal bedoel ik.
Adje

Bericht door Adje »

In de eerste christengemeente was dat geweldig. Daar deelde men alles met elkaar. Dan ben je pas echte broeders niet dan? Jammer genoeg was dat maar voor korte tijd.

Hoe zou het jullie lijken om tot zo'n gemeente te behoren? Ik weet het eigenlijk niet. Het doet mij nu wat communistisch aan. Het gemeenschapsideaal bedoel ik.
kHeb pas een stukje gelezen, daarin kwam naarvoren dat het gemeenschapsideaal in de eerste christengemeente eigenlijk mislukte, en dat het daarom maar afgeschaft werd. Het werd onderbouwd vanuit Handelingen en F. Josephus, die collecte's voor Jeruzalem enzo. En een tijdje geleden heb ik me tranen gelachen door een boekje, waarin dat delen der goederen enzo beschreven werd! Wat een bende was dat zeg!

Het klopt ook gewoon niet. Er zijn altijd wel mensen die mee willen liften op anderen! Okee, zeg je dan, maar die mensen horen dan gewoon niet in de gemeente thuis. Dat kan wel zijn, maar ze zullen er mi altijd wel zijn.

In de kibboetzim is het lange tijd goed gegaan, maar toen de mensen het wat beter kregen, ging het ook niet meer.

En dan het communisme, tja, we weten allemaal waar dat toe geleid heeft! Alhoewel, als je dan een boek als 'vlucht naar de vrijheid leest' van een ex-vooraanstaande communist, en je leest over de talloze inspanningen die de Russische boeren wilden doorstaan, in dienst van de Russ. gemeenschap, dan ga je toch weer twijfelen aan de haalbaarheid. Zou het kunnen zijn, dat met alleen zulke mensen...
Lecram

Bericht door Lecram »

Laten we het voor de discussie nu eens gewoon concreet maken. Iedereen gaat wel eens uit eten. Zelf doe ik dat ook graag. Wat is dan luxe te noemen? Zelf vind ik 1 x per maand lekker uit eten gaan heel gewoon. Zo'n maaltijd blijft bescheiden. Gemiddeld zijn we als groepje ca. 75 euro per persoon kwijt. Lijkt me niks luxe akkoord? (meestal gaan we met z'n zessen)
€ 75 pp. per maand? Lijkt mij nogal veel, maar als je ervan geniet.... Dank God voor de zegeningen en geef ook aan je naaste die het veel minder goed heeft.
Plaats reactie