In de eerste christengemeente was dat geweldig. Daar deelde men alles met elkaar. Dan ben je pas echte broeders niet dan? Jammer genoeg was dat maar voor korte tijd.
Hoe zou het jullie lijken om tot zo'n gemeente te behoren? Ik weet het eigenlijk niet. Het doet mij nu wat communistisch aan. Het gemeenschapsideaal bedoel ik.
kHeb pas een stukje gelezen, daarin kwam naarvoren dat het gemeenschapsideaal in de eerste christengemeente eigenlijk mislukte, en dat het daarom maar afgeschaft werd. Het werd onderbouwd vanuit Handelingen en F. Josephus, die collecte's voor Jeruzalem enzo. En een tijdje geleden heb ik me tranen gelachen door een boekje, waarin dat delen der goederen enzo beschreven werd! Wat een bende was dat zeg!
Het klopt ook gewoon niet. Er zijn altijd wel mensen die mee willen liften op anderen! Okee, zeg je dan, maar die mensen horen dan gewoon niet in de gemeente thuis. Dat kan wel zijn, maar ze zullen er mi altijd wel zijn.
In de kibboetzim is het lange tijd goed gegaan, maar toen de mensen het wat beter kregen, ging het ook niet meer.
En dan het communisme, tja, we weten allemaal waar dat toe geleid heeft! Alhoewel, als je dan een boek als 'vlucht naar de vrijheid leest' van een ex-vooraanstaande communist, en je leest over de talloze inspanningen die de Russische boeren wilden doorstaan, in dienst van de Russ. gemeenschap, dan ga je toch weer twijfelen aan de haalbaarheid. Zou het kunnen zijn, dat met alleen zulke mensen...