Ze moeten allemaal dood

ndonselaar
Contacteer:

Ze moeten allemaal dood

Bericht door ndonselaar »

Op site van de VPRO wordt geschreven over de opening van het genocidecentrum. Je vindt het hier

De vraag die men stelt is 'Wat bezielt de ene groep mensen om de andere groep te vermoorden?'

Een conclusie trekt men al en die is 'In de jaren zestig en zeventig geloofde men nog dat in ieder mens een Hitler schuilt – of toch in elk geval een Eichmann. Een achterhaalde gedachte, vindt Houwink ten Cate. “Zeggen dat het kwaad zit ingebakken in de mens, is een politieke uitspraak. Je zegt dan eigenlijk: het zijn beesten, die mensen, je moet ze in bedwang houden. Je bent dan bijna bij het standpunt: orde en discipline moet er zijn.â€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Op site van de VPRO wordt geschreven over de opening van het genocidecentrum. Je vindt het hier

De vraag die men stelt is 'Wat bezielt de ene groep mensen om de andere groep te vermoorden?'

Een conclusie trekt men al en die is 'In de jaren zestig en zeventig geloofde men nog dat in ieder mens een Hitler schuilt – of toch in elk geval een Eichmann. Een achterhaalde gedachte, vindt Houwink ten Cate. “Zeggen dat het kwaad zit ingebakken in de mens, is een politieke uitspraak. Je zegt dan eigenlijk: het zijn beesten, die mensen, je moet ze in bedwang houden. Je bent dan bijna bij het standpunt: orde en discipline moet er zijn.”

Hoe denken jullie erover?
Hoe leerde ik dat op de catechesatie ook al weer? "Niet bekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

"Geneigd tot alle kwaad", daar stem ik van harte mee in.

"Niet bekwaam tot enig goed", dat gaat er bij mij niet in. Dat is té pessimistisch gezien.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Egbert

Bericht door Egbert »

Vanavond nog gehoord uit een preek van ds Catsburg, een mens kan uitzichzelf geen goed doen, daar heeft hij/zij de hulp van de Heilige Geest voor nodig. En impliceerd de uitspraak geneigd tot alle kwaad tevens niet het onbekwaam?

De uitspraak van die [ik heb nog nooit van die man gehoord] Houwink ten Cate is exact een liberale uitspraak, geliefd bij de D'66 tigers.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik denk dat ieder mens erg diep kan zinken. Hoe verklaar je anders dat soms hele nette en vrome mensen ineens in de zonde vallen. Iedereen is een potentieel gevaar voor de maatschappij. Dat het er gelukkig niet bij iedereen uitkomt is geen werk van onze kant. Je moet er voor bewaard blijven.

Denk je bv dat die kampbeulen geen normale mensen waren, voordat ze zulke gruwelijkheden pleegden. Denk van wel. Hele normale mensen, gezin etc.

tukker
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Nou breekt m'n klomp!

Tukkertje, herinner jij je nog een discussie over criminele jongeren? Ik heb je toen wel andere taal horen uitslaan dan wat je nu doet.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Nou breekt m'n klomp!

Tukkertje, herinner jij je nog een discussie over criminele jongeren? Ik heb je toen wel andere taal horen uitslaan dan wat je nu doet.
Juist!! En nu heb je 'm in de hoek.....en door blijven beuken........links en rechts en vol op z'n neus....slaan slaan......kom op!!!!!! :,

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Hoezo. Snap ik ff niet. Effe teruglezen in die andere topic
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Effe teruggelezen. Zie niet dat ik een andere mening heb ineens. Mag jij mij uitleggen waar.

Waar het hier over gaat is totaal anders.

tukker
Adje

Bericht door Adje »

neenee, de onderliggende gedachte is exact dezelfde...
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

vind ik niet. Hier gaat het puur om moord.
Adje

Bericht door Adje »

nee, het gaat om het gedrag van mensen: hoe komt het dat mensen de dingen doen die ze doen.

Ook allochtonen zijn 'heel normale mensen' en wij mogen het wel als zegen van God zien dat wij goede maatschappelijke positie hebben, in tegenstelling tot zoveel andere mensen...

Dat verandert mijns inziens ook je blik op allochtonen (let wel: dit is wat anders dan het goedpraten van criminele daden...)
Guppy

Bericht door Guppy »

"Niet bekwaam tot enig goed", dat gaat er bij mij niet in. Dat is té pessimistisch gezien."

Bijbels: het goede dat ik wil doe ik niet, het kwade dat ik niet wil ligt mij bij.

Dus het is geen pessimisme, maar realisme.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Guppy
"Niet bekwaam tot enig goed", dat gaat er bij mij niet in. Dat is té pessimistisch gezien."

Bijbels: het goede dat ik wil doe ik niet, het kwade dat ik niet wil ligt mij bij.

Dus het is geen pessimisme, maar realisme.
"Niet bekwaam tot enig goed"??? :

- Opvang van verslaafden door verschillende stichtingen.

- Onderdak aan zwervers door bijv. het Leger des Heils.

- Het geven van medische hulp in bijv. Afrikaanse landen.

- Nazorg van bijv. de EO.

Niet bekwaam tot enig goed?

Okay, ook de mensen die dit werk doen zijn "geneigd tot alle kwaad", maar ze zijn zeker ook "bekwaam tot enig goed" omdat ze met Gods zegen dit werk doen.

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Breekie, gaat het hier niet om de mens van nature.
De mens van nature is niet bekwaam tot enig goed. Alleen door Gods hulp en kracht.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Breekie, gaat het hier niet om de mens van nature.
De mens van nature is niet bekwaam tot enig goed. Alleen door Gods hulp en kracht.
Al eerder heb ik gezegd dat ik het eens met het feit dat een mens "geneigd is tot alle kwaad". Dat komt door de zondeval, da's een understatement.

Echter, God heeft ons goed en naar zijn evenbeeld geschapen.
Door de zondeval is dat goede verstoord geraakt.
Dat wil m.i. niet zeggen dat een mens helemaal geen "goed" meer kan doen. (zie de voorbeelden in mijn voorgaande posting).

"Geneigd tot alle kwaad": Let eens op 'geneigd'.
Daar zit dus ruimte in, snap je.

Dus als een mens, simplistisch gezegd, even geen kwaad doet ,kan hij bezig zijn met goede dingen.

"Niet bekwaam tot enig goed" is té zwaar gesteld.

Plaats reactie