Evangelisatie onder Roomsen en Islamieten: hoe doe je dat?
En, om nog iets te noemen: Jehova's Getuigen?
Ik heb weleens urenlang gediscussieerd met die gasten, maar we begrepen elkaar niet echt, helaas, had ik het gevoel...
En, om nog iets te noemen: Jehova's Getuigen?
Ik heb weleens urenlang gediscussieerd met die gasten, maar we begrepen elkaar niet echt, helaas, had ik het gevoel...
[Pim wrote:
Maar wees nu eens concreet. Welke elementen van jouw persoonlijk geloof ga jij uitdragen op het St Pieterplein in Rome? ]
Dat alles van ons eraan moet. In een weg van omkomen aan Christus' voeten terecht komen. Dat we moeten leren dat al onze gerechtigheden een wergwerpelijk kleed zijn. De bijbelplaatsen aanwijzen waaruit blijkt dat beeldendienst afgoderij is, en dat Maria geen belangrijke rol vervult in zalig worden.
Maar, eerlijk gezegd, denk ik dat evangelisatie staat of valt met een goede persoonlijke relatie. Daarom heb ik hier wel gesprekken over gehad met rooms-katholieke collega's. In een heel goede verstandhouding, waarin we ook wat nader tot elkaar gekomen zijn.
In het besef dat wij hierin in alles tekort schieten, maar ook dat wij niet meer kunnen doen dan planten en natmaken: God zorgt Zelf voor de wasdom.
Mocht het gebed vermenigvuldigen, niet alleen voor onze onkerkelijke medemens, maar ook voor allen die een dwaalleer zijn toegedaan.
Maar wees nu eens concreet. Welke elementen van jouw persoonlijk geloof ga jij uitdragen op het St Pieterplein in Rome? ]
Dat alles van ons eraan moet. In een weg van omkomen aan Christus' voeten terecht komen. Dat we moeten leren dat al onze gerechtigheden een wergwerpelijk kleed zijn. De bijbelplaatsen aanwijzen waaruit blijkt dat beeldendienst afgoderij is, en dat Maria geen belangrijke rol vervult in zalig worden.
Maar, eerlijk gezegd, denk ik dat evangelisatie staat of valt met een goede persoonlijke relatie. Daarom heb ik hier wel gesprekken over gehad met rooms-katholieke collega's. In een heel goede verstandhouding, waarin we ook wat nader tot elkaar gekomen zijn.
In het besef dat wij hierin in alles tekort schieten, maar ook dat wij niet meer kunnen doen dan planten en natmaken: God zorgt Zelf voor de wasdom.
Mocht het gebed vermenigvuldigen, niet alleen voor onze onkerkelijke medemens, maar ook voor allen die een dwaalleer zijn toegedaan.
Meen je dat? De roomsen kunnen zelf nog heel wat, en vorderen alleen maar op de weg.. Ik geloof dat dat op de leerschool van de Heilige Geest niet geleerd wordt.Oorspronkelijk gepost door mementoMoeten we wel evangeliseren onder onze Roomse broeders, of moeten we hen enkel wijzen op de weg die ze al kennen, nl. het geloof in Christus Jezus?Evangelisatie onder Roomsen
Liever Turks dan Paaps
Jawel, maar ook zij hebben een bijbel, ook hen word Christus gepredikt. Ik bedoel te zeggen dat onder hen ook kinderen van God kunnen zijn, omdat zij leven bij de middelen, ook al zijn die middelen verduisterd door dingen als goede werken, etc.Meen je dat? De roomsen kunnen zelf nog heel wat, en vorderen alleen maar op de weg.. Ik geloof dat dat op de leerschool van de Heilige Geest niet geleerd wordt.
Persoonlijk sta ik meer een opwekking in de RK voor, dan dat ik mensen wil wegtrekken uit de RK. De reden is heel simpel: de RK is en blijft een christelijke kerk, en uit principe ben ik tegen evangelisatie onder mensen die lid zijn van een christelijke kerk. Dat wil niet zeggen dat we hen niet mogen en moeten wijzen op hun dwalingen, dat moeten we zeker, maar dan moeten we dat doen vanuit een broederlijke vermaning, en niet vanuit evangelisatie-oogpunt.
Is dit ook jouw mening wat betreft bijvoorbeeld mormonen of Jehova's getuigen? Zo nee, wat zie jij voor verschillen (beide hebben naast de bijbel hun traditie/afwijkingen e.d.)?Persoonlijk sta ik meer een opwekking in de RK voor, dan dat ik mensen wil wegtrekken uit de RK. De reden is heel simpel: de RK is en blijft een christelijke kerk, en uit principe ben ik tegen evangelisatie onder mensen die lid zijn van een christelijke kerk. Dat wil niet zeggen dat we hen niet mogen en moeten wijzen op hun dwalingen, dat moeten we zeker, maar dan moeten we dat doen vanuit een broederlijke vermaning, en niet vanuit evangelisatie-oogpunt.
Evangeliseren onder de Roomsen ?? :pu
Sorry hoor maar ik denk dat Roomsen ook andere evangeliseren
Orckie nog een keer voor jou ook Roomsen zijn Christenen en stop eens met te verkondigen dat we een dwaalleer volgen
Met vriendelijke ROOMSE groeten
tis jammer dat ik vandaag moet werken want ik zal deze discusie nauwgezet volgen en met jou orckie zeker dit gesprek aangaan
Sorry hoor maar ik denk dat Roomsen ook andere evangeliseren
Orckie nog een keer voor jou ook Roomsen zijn Christenen en stop eens met te verkondigen dat we een dwaalleer volgen
Met vriendelijke ROOMSE groeten
tis jammer dat ik vandaag moet werken want ik zal deze discusie nauwgezet volgen en met jou orckie zeker dit gesprek aangaan
Dat is mijn mening alleen t.o.v. christenen die de oude belijdenisgeschriften (mn het Apostolicum) houden, zoals de Jehova's niet doen. Wat de mormonen betreft, voor zover ik weet houden die zich ook niet aan het Apostolicum...Is dit ook jouw mening wat betreft bijvoorbeeld mormonen of Jehova's getuigen? Zo nee, wat zie jij voor verschillen (beide hebben naast de bijbel hun traditie/afwijkingen e.d.)?
Daarbij zie ik geloof in Christus als de grote hoeksteen van het christendom, daarom denk ik dat we de vrijheid hebben om te evangeliseren onder mensen die menen met alleen hun goede werken of een goed leven zalig te worden. Elke kerk waar het geloof in Christus als essentieel tot zaligheid word geleerd is een christelijke kerk, en derhalve hebben wij onder hen niet te evangeliseren.
[Aangepast op 13/3/04 door memento]
Memento,
Ik separeer dan waarschijnlijk anders dan jij. Ik vind dat evangelisatie mag in kerken/sekten die niet (alleen) gegrond zijn op God's woord, maar (ook voor een groot deel) op menselijke tradities en overleveringen. Voor mij is belangrijk dat God's woord het enige uitgangspunt is, en dat de rechtvaardiging door het geloof word geleerd.
Ik separeer dan waarschijnlijk anders dan jij. Ik vind dat evangelisatie mag in kerken/sekten die niet (alleen) gegrond zijn op God's woord, maar (ook voor een groot deel) op menselijke tradities en overleveringen. Voor mij is belangrijk dat God's woord het enige uitgangspunt is, en dat de rechtvaardiging door het geloof word geleerd.
Ah, en wanneer start je evangelisatie-campagne onder de GG-bezoekers? Ook in de reformatorische kringen gelden bepaalde tradities. Het enige verschil is dat ze geen dogma zijn, maar ondertussen hebben ze wel hetzelfde gezag.Voor mij is belangrijk dat God's woord het enige uitgangspunt is
Well, dat kan je 2erlei opvatten.en dat de rechtvaardiging door het geloof word geleerd.
1) Dat de primaire oorzaak van de rechtvaardiging ligt in het geloof. Dit onderschrijft de RK ook
2) Dat het geloof de enige oorzaak mag zijn tot zaligheid. Dus niet dat náást het geloof ook goede werken noodzakelijk zijn tot zaligheid
Op gronde van je conclusie ga ik ervan uit dat je standpunt 2 hanteerd. Echter dan vraag ik me af of jij wel geloofd dat er ook in de RK mensen zijn die waarlijk in God geloven.
Daarbij de andere vraag: hoe zou jij het vinden als er een RK'er ging proberen jouw te bekeren, dat doormiddel van te wijzen op het feit dat jouw kerk dwaalt, maar zijn kerk de goede is?
En als laatste: hoeveel waarde hecht jij eigelijk aan het Apostolicum? Ik dacht dat we dat zagen als het kenmerk van een christelijke kerk?
Beste Memento,
Verder is de rijkwijdte van de afwijkingen omtrend de bijbel veel groter in de RK. Sommige tradities gaan zelfs regelrecht tegen de bijbel in (aflaten, pauselijk gezag, 7 sacrementen, beeldendienst, mariaverering en ga zo maar door).
Met vriendelijke groet,
Petrum Dathenum
[Aangepast op 13/3/04 door Dathenum]
Ik ben met je eens dat ook bijvoorbeeld binnen de gerformeerde gezindte veel traditie's e.d. zijn, maar je hebt toch gezamenlijk een bijbel waaruit je kunt beargumenteren. Met een katholiek heb je dit gemeenschappelijke uitgangspunt niet, en kun je dus niet discussieren op grond van de bijbel. Ik accepteer namenlijk geen uitspraken van pauzen en overleveringen als argumenten.en wanneer start je evangelisatie-campagne onder de GG-bezoekers? Ook in de reformatorische kringen gelden bepaalde tradities. Het enige verschil is dat ze geen dogma zijn, maar ondertussen hebben ze wel hetzelfde gezag.
Verder is de rijkwijdte van de afwijkingen omtrend de bijbel veel groter in de RK. Sommige tradities gaan zelfs regelrecht tegen de bijbel in (aflaten, pauselijk gezag, 7 sacrementen, beeldendienst, mariaverering en ga zo maar door).
Ik hanteer inderdaad standpunt 2.Well, dat kan je 2erlei opvatten.
1) Dat de primaire oorzaak van de rechtvaardiging ligt in het geloof. Dit onderschrijft de RK ook
2) Dat het geloof de enige oorzaak mag zijn tot zaligheid. Dus niet dat náást het geloof ook goede werken noodzakelijk zijn tot zaligheid
Op gronde van je conclusie ga ik ervan uit dat je standpunt 2 hanteerd.
Ik geloof zeker dat er in de RK ware gelovigen zijn, daar twijfel ik niet aan. Dat wil niet zeggen dat de leer of het instituut goed is. Dat wil ook niet zeggen dat niet het gros gelooft dat als men maar gedoopt is en regelmatig een ouweltje opeet men naar de hemel gaat.Echter dan vraag ik me af of jij wel geloofd dat er ook in de RK mensen zijn die waarlijk in God geloven.
Het gaat er niet om wat ik leuk of niet leuk vind. Natuurlijk vinden bepaalde katholieken (niet allemaal) het niet leuk als we ze vertellen dat een zondig schepsel als de mens alleen behouden kan worden door het geloof in Jezus Christus (en niet als je op je goede werken / gebruik van sacramenten vertrouwt), en op de bijbel wijs. Maar we zijn ook niet geroepen om behagers van mensen te zijn. Het gaat om God's woord, Zijn eer, om Zijn evangelie en het behoud van zielen. Verder zou ik tegen katholieken geen reclame maken voor een bepaalde "ware kerk", maar wijzen op de bijbel en het evangelie.Daarbij de andere vraag: hoe zou jij het vinden als er een RK'er ging proberen jouw te bekeren, dat doormiddel van te wijzen op het feit dat jouw kerk dwaalt, maar zijn kerk de goede is?
Er is in de USA een sekte (de zn childer of God) die het apostolicum erkent. De leden van deze sekte leven in gemeenschappen, en hebben in de groep geslachtsgemeenschap met elkaar. Conclusie: een christelijke kerk zal niet afwijken van het apostolicum, maar het erkennen van het apostolicum maakt een kerk nog niet een "ware" christelijke kerk.En als laatste: hoeveel waarde hecht jij eigelijk aan het Apostolicum? Ik dacht dat we dat zagen als het kenmerk van een christelijke kerk?
Met vriendelijke groet,
Petrum Dathenum
[Aangepast op 13/3/04 door Dathenum]