Heidens land met christelijk verleden

Lambertus

Heidens land met christelijk verleden

Bericht door Lambertus »

Een heel duidelijk artikel met helaas een hele grote kern van waarheid

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=114227
Andre

Bericht door Andre »

Inderdaad, als je nagaat dat er een categorie mensen zijn zoals wij kerkgangers, die bezien worden door de meerderheid van ons land als fundamentalisten. DAn is het inderdaad een land, waarin wij leven, een heidens land met een christelijk verleden.
refo

Bericht door refo »

Wij (ik spreek maar even voor alle OSW-ers) zijn toch fundamentalisten?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Fundamentalist = Aanhanger van het fundamentalisme

Fundamentalisme = extreme rechtzinnigheid in godsdienstig opzicht, met afwijzing van moderne inzichten, o.a. in protestantse kringen en in de islam

Rechtzinnig zijn we, maar of we extreem rechtzinnig zijn, dat is maar net vanuit welk gezichtspunt je het bekijkt.......

Apart trouwens dat je (blijkbaar) fundamentalisten niet in de RK-hoek moet zoeken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Andre

Bericht door Andre »

Ik hoorde eens een lezing over het christendom. Daarin werd gesteld dat een niet christelijke ons als fundamentalisten beschouwen. In deze strekking bedoel ik het.
Robert

Bericht door Robert »

'Ze' gebruiken steeds meer superlatieven om 'ons' aan te duiden. Vroeger was het 'orthodox' niet 'extreem orthodox' of 'ultra extreem orthodox'
Carpe Diem tamen Memento Mori
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Pim
Apart trouwens dat je (blijkbaar) fundamentalisten niet in de RK-hoek moet zoeken.
Hoe bedoel je dat ? fundamentalisten kunnen toch overal voorkomen ?
england

Bericht door england »

In Engeland wordt het steeds ereger, meer en meer wetten komen erdoor die anti-christelijk zijn, en pro-moslim...

Bovendien, er zijn nu bijna evenveel heksen als Christenen... De Satanskerk bid tegen Christenen, familie, en stabiliteit... Als je bepaalde dingen ziet en hoort....als je hoort hoeveel jongeren meedoen met het aan roepen van satan, en die als groep luidkeels bidden om bezeten te worden...dan wordt je daar stil van.. En dan is de enige hoop dta God Revival wil schenken, en ons niet wil vernietigen als natie! Vergeleken met Engeland waren Sodom en Gomorra te vergelijken met Urk...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Pim
Sure, maar mijn woordenboek heeft het alleen maar over protestanten en moslims. Dat vond ik opmerkelijk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door england

Bovendien, er zijn nu bijna evenveel heksen als Christenen... De Satanskerk bid tegen Christenen, familie, en stabiliteit...
heksen en satan aanbidders zijn twee verschillende dingen.

je kan mensen gewoon niet dwingen bij een geloof te blijven... vroeger had men geloof denkik veel meer nodig als nu om dingen te verklaren... De mens wil zelf dingen uit gaan zoeken en heeft daar ook de kans toe... maar ik denk dat een geloof nooit uit zal sterven ofzo.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Pim
Sure, maar mijn woordenboek heeft het alleen maar over protestanten en moslims. Dat vond ik opmerkelijk.
Dat is ook zeer opmerkelijk, gezien dat Nederland een land geweest is dat het het Israel van het westen genoemd werd.
capricornus

Bericht door capricornus »

fundamentalist: met als fundament: JHWH, het Woord=deZoon, de Liefde=de Geest. Geen onaardige fundamenten, dacht ik zomaar. Ik ben blij fundamentalist te zijn, zonder materiele bom aan mijn lijf, maar met een bom tussen mijn oren...

gegroet
Capricornus
eliminated by rorate.com
Buskes

Bericht door Buskes »

Tja, klinkt niet echt prettig: fundamentalist. En om het nou als geuzennaam te gebruiken....mwah.

Toch denk ik dat we het een beetje aan onszelf te wijten hebben. Wat denken niet christenen van ons? Hoe is de positie van de vrouw in bepaalde kringen? De refoscholen (eigen zuil)
We hebben een woord voor de wereld. (en niet alleen voor ons 'eigen' kringetje.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Capricornes, je plaatje had mooier geweest als Maria in de schoot van Jezus had gelegen.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
David J

Bericht door David J »

Het woord 'fundamentalisme' komt dacht ik van een serie boekjes of pamfletten die in ergens in het eerste kwart van de 20e eeuw werden uitgegeven door orthodoxe protestanten in Amerika. Die boekjes waar getiteld 'The Fundamentals' ('De fundamentele dingen' ). Ze bespraken de essentiele zaken van het christelijk geloof en gingen in tegen allerlei liberale en modernistische ontwikkelingen. Christenen die zich achter deze boekjes schaarden waren dus 'fundamentalists'. Historisch gezien zijn fundamentalisten dus protestanten!
Het zou interessant zijn na te gaan wanneer dit woord voor het eerst gebruikt werd voor islamitische en joodse (en recentelijk zelfs voor hindoeistische) orthodoxen. En wanneer het woord zijn connotatie van 'orthodoxen die bereid zijn geweld te gebruiken' kreeg.

PS Gerrit de 2e, je post riekt naar fundamentalisme... Ofwel: doe's normaal!

[Aangepast op 16/9/04 door David J]
Plaats reactie