Problemen met gebed

Lambertus

Problemen met gebed

Bericht door Lambertus »

Ik denk ik ,,,ik ga het gewoon vragen hier

Op het moment heb ik zoveel problemen met het bidden ! Ik dwaal af , denk aan andere dingen , kan me niet concentreren

Herkennen julie dit en hoe ga jij daar mee om ?
jacob

Bericht door jacob »

Heel herkenbaar.

Ik heb het in vele varianten. Verschrikkelijk slaap tijdens de kerkdienst, en zodra er amen word gezegd ben je weer zo fit als een hoendje.

Met bidden moet je je eigen dwingen om gestructureerd te blijven nadenken. Gaan je gedachten dwalen, dan stop ik meestal.

Probeer je gebed niet te lang te maken. Beter 10x kort bidden dan 1x lang.

en bovenal, vraag om eerbied. Of de Heere je ook bij je gebed wil helpen.

En bidt tot God, dat helpt ook......... Maria of welke heilige dan ook is niet bereikbaar voor jou, en kan ook niets voor je betekenen. Maar goed. dat is een andere onderwerp.
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Hardop bidden helpt! Gewoon doen.

Of schrijf van tevoren op waarvoor je wilt bidden.

Neem een wat ongemakkelijke houding aan.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Ik krijg vaak het idee dat ik mijn gebeden af raffel ook al bidt ik hardop waar dan ook (op de bank in bed of in de keuken)

Ik vind dit heel erg weet je want naast dit probleem lukt het bijbellezen ook niet Ik denk dat ik de reden wel weet en dat is gewoonweg de prive omstandigheden en het gez***** op kantoor Maar ja het moet wel een keer stoppen natuurlijk

Om toch nog tot gebed te komen bidt ik de standaard gebeden , het persoonlijke gebed daar gaat het mis

Jacob
Juist het weesgegroet is nou net het gebed wat me goed af gaat maar ja inderdaad een ander onderwerp is dat :)

Maar goed hoe dan ook ik zit er mee en mischien weet een van julie voor mij een gebed wa ik kan bidden , ik bedoel hiermee een gebed wat jou helpt en mischien mij ook

Mischien wat vreemd gezegd maar ik verstrand in de zelfde woorden en zinnen iedere avond weer
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Gebed

Genadig God, Die in mijn boezem leest,
ik vlucht tot U, en 'k wil, maar kan niet smeken.
Aanschouw mijn nood, mijn neergezonken geest,
en zie mijn oog van stille tranen leken.

Ik zmeek om niets, hoe kwijnend, hoe bedroefd.
Gij ziet m' een prooi van mijn bedwelmde zinnen.
Gij weet alleen hetgeen Uw kind behoeft;
en mint mij meer, dan 'k ooit mijzelf kan minnen.

Geef, Vader, geef aan uw ontwetend kroost
hetgeen het zelf niet durft, niet weet te vragen!
ik buig mij neer; ik smeek geen kruis, geen troost.
Gij, doe naar Uw ontfermend welbehagen!

Ja, wond of heel; verhef of druk mij neer!
'k Aanbid Uw wil, hoe duister in mijn ogen.
Ik offer m' op en zwijg en wens niet meer.
'k Berust in U, ziedaar mijn enigst pogen.

Ik zie op U met kinderlijk ontzag,
met Christenhoop, niet lauw of ongeduldig.
O. leer Gij mij, hetgeen ik bidden mag!
Bid Zelf in mij! Dan is mij bee onschuldig.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

[align=center]
O sterke God, waarop ik bouw,
waar ik mijn hart aan toevertrouw;
wil steunen in de felste strijd,
stel mij in Uw geborgenheid.

Wees mij een Gids op 't smalle pad
en leid mij naar de gouden stad.
Alléén kan ik de weg niet gaan,
verloren in mijn eigen waan.

Leer mij weer worden als een kind
dat in Uw tuin zijn vreugde vindt;
dat bloemen plukt en vlinders ziet
en van Uw licht en zon geniet.

Kom als een vriend mij dichterbij.
Ik hoor bij U, U hoort bij mij.
U hebt een sterke band gelegd
en mij de hemel toegezegd.

O sterke God, waarop ik bouw,
waar ik mijn hart aan toevertrouw;
U komt aan 't einde van mijn reis
en voert mij in Uw Godspaleis.

Jelly Verwaal[/align]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Ik denk ik ,,,ik ga het gewoon vragen hier

Op het moment heb ik zoveel problemen met het bidden ! Ik dwaal af , denk aan andere dingen , kan me niet concentreren

Herkennen julie dit en hoe ga jij daar mee om ?
is het misschien niet beter om de vraag te stellen: Waarom doe ik dat?
Liever Turks dan Paaps
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mathijs

Ik begrijp je ff niet :pu
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Mathijs

Ik begrijp je ff niet :pu
'Waarom ben ik afgeleid' :%
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Hebbes !

Tja ...af en toe gaat het prive niet zoals je wilt en op je werk ook niet en dat leidt me af

Helaas
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik heb precies dezelfde problemen als Lambertus.

Hardop bidden is een goede optie.

Volgens mij zijn het gewoon concentratieproblemen na een drukke dag.
Als je God onder je werk of in de auto 'wil' bidden gaat het altijd, omdat je dan bid of dankt na een bepaalde gebeurtenis of naar aanleiding van een gedachte. Of je hebt Gods hulp ergens bij nodig. Ik bedoel, dat spontane gebeden vaak het meest hartelijk zijn.
Gebed bij het eten, of voor het slapen gaan zijn bijvoorbaat rituele gebeden.
Als je dan geen bijzondere dingen in je gedachten hebt, worden het vaak sleurgebeden.
De oplossing is denk de tijd en de bewustheid die je vantevoren nodig heb. Vooral s'avonds is het nodig een tijdje te bezinnen alvorens te bidden, en dan moet ik allereerst een beschamende blik op mezelf werpen, want zoveel komt daar niet van...

Over bidden is veel te zeggen, laten we met de dicipelen vragen of Hij ons wil leren bidden zoals het behoort.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Er schiet me zojuist het volgende te binnen...

1.
Wij kunnen problemen met ons gebed hebben,
*we kunnen het niet goed genoeg vinden,
*we kunnen het niet mooi genoeg vinden,
*we kunnen het niet lang genoeg vinden,
*we kunnen het te simpel vinden,
*we kunnen het te lang vinden of te moeilijk.....

Maar om wie gaat het?! Dat wij vinden dat we een leuk/mooi/netjes/lang/kort/simpel/eenvouwdig gebed hebben, of gaat het om wat God van ons gebed vind?!

2.
Ook dacht ik aan het volmaakte gebed wat God ons heeft geleerd (door Zijn Zoon) de discipelen vroegen de Heere Jezus, Leer ons bidden en toen leerde Hij ons (de mens) het Onze Vader aan. Als ik soms geen woorden kan vinden door omstandigheden weet ik dat ik God dien ookal heb ik de juiste woorden niet. Het bidden van het onze Vader is ook bidden! Daarbij komt dat alvorens wij aan God vragen/bidden/vertellen wat ons bezig houdt Hij al weet van onze noden/behoeften/verhalen. Dat neemt overigens niet weg dat Hij het graag van jou zelf wil horen!

3.
En nog iets wat me te binnen schoot (net zoals een goed gereformeerde preek 3 punten bevat... :!) het achteloos opprevelen van het gebedje voor het eten (Heere zegen deze spijze/dit eten om Jezus wil uit genade amen!) is geen bidden. Bidden is iets wat je met je hart en mond (eventueel in stilte) doet, rechtstreeks sprekend tot God of de Heere Jezus. Gedachtenloos een gebedje opzeggen is van veel minder waarde dan een gebed met je eigen woorden. Ookal struikel je over je woorden of zijn het maar enkele woorden (Heere God, help mij alstUblieft).
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ja Daphne dat is wel zo, maar Lambertus heeft moeite om zich te concentreren, dus dan is een gebed doen erg moeilijk.

Weet je ik denk dat iedereen weleens een periode heeft dat je met andere dingen bezig bent. Je mag het ook zeggen tegen God dat je je hart en je gedachten er niet bij kunt houden. Misschien zit je jezelf in de weg en ben je onrustig van binnen, omdat er te veel is gebeurd of je het te druk hebt, dan kun je je gedachten niet meer stopzetten.

Bidt maar:
Leer me bidden.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ja Daphne dat is wel zo, maar Lambertus heeft moeite om zich te concentreren, dus dan is een gebed doen erg moeilijk.
Misschien snap ík het niet hoor... maar pogingen tot gebed= gebed. Geen poging tot gebed is géén gebed.

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

Bidt maar:
Leer me bidden.


Onze Vader,
die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel,
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schuld,
zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven,
en leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

(de RK versie :!)

Want van U is het Koninkrijk
en de kracht en de Heerlijkheid
tot in eeuwigheid
Amen :)

[Aangepast op 14/6/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Nee Daphne dat bedoel ik niet.

Als je je niet kunt concentreren op je gebed, dan wordt het voor je gevoel niets. Dan dwaal je steeds af en ben je niet met het gebed bezig.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie