Het Europese Kampioenschap voetbal
Het Europese Kampioenschap voetbal
Met stijgende verbazing heb ik afgelopen weekend het artikel gelezen in het RD over voetbal het EK in het bijzonder.
Ik wil niet ontkennen dat er veel dingen plaatsvinden rond dit evenement of rond deze sport die ronduit onbijbels zijn. Maar ik miste de relativering.
Ik ben al vele jaren actief als voetballer in clubverband en ik voelde mij tekort gedaan. De sport die ik beoefen wordt heel makkelijk in een hoek gedrukt. Alles rondom deze sport is onbijbels en niet van God, zo is de teneur in de reformatorische wereld.
Ik verbaas mij echter over het feit dat veel mensen uit deze kring echter veel over deze sport weten en 'stiekem' wedstrijden kijken op tv. Ik vind dit erg hypocriet.
Voetbal is een makkelijk iets om mee te scoren en in een verdomhoekje te drukken. Men gaat echter totaal voorbij aan het geestelijk leven van christenen die deze sport beoefenen en die graag een wedstrijd kijken.
Net als elke andere samenkomst van mensen is het voetbal een fenomeen dat allerlei mensen uit de bevolking aantrekt. Deze mensen zijn eveneens een afspiegeling van de samenleving als de mensen die u ontmoet op uw werk, bij de tandarts of waar dan ook.
Daarnaast vind ik het bevreemdend dat mensen uit de reformatorische wereld wel hun wantrouwen uitspreken over de dingen die spelen rondom het voetbal, wat gegrond is o.a. het verafgoden van spelers en clubs, maar zich nimmer uitspreken over het verafgoden van dominees.
Graag uw mening hierover.
[Aangepast op 16/6/04 door Sabra]
Ik wil niet ontkennen dat er veel dingen plaatsvinden rond dit evenement of rond deze sport die ronduit onbijbels zijn. Maar ik miste de relativering.
Ik ben al vele jaren actief als voetballer in clubverband en ik voelde mij tekort gedaan. De sport die ik beoefen wordt heel makkelijk in een hoek gedrukt. Alles rondom deze sport is onbijbels en niet van God, zo is de teneur in de reformatorische wereld.
Ik verbaas mij echter over het feit dat veel mensen uit deze kring echter veel over deze sport weten en 'stiekem' wedstrijden kijken op tv. Ik vind dit erg hypocriet.
Voetbal is een makkelijk iets om mee te scoren en in een verdomhoekje te drukken. Men gaat echter totaal voorbij aan het geestelijk leven van christenen die deze sport beoefenen en die graag een wedstrijd kijken.
Net als elke andere samenkomst van mensen is het voetbal een fenomeen dat allerlei mensen uit de bevolking aantrekt. Deze mensen zijn eveneens een afspiegeling van de samenleving als de mensen die u ontmoet op uw werk, bij de tandarts of waar dan ook.
Daarnaast vind ik het bevreemdend dat mensen uit de reformatorische wereld wel hun wantrouwen uitspreken over de dingen die spelen rondom het voetbal, wat gegrond is o.a. het verafgoden van spelers en clubs, maar zich nimmer uitspreken over het verafgoden van dominees.
[Aangepast op 16/6/04 door Sabra]
Zou die twee oranjekampen dan toch iets met elkaar hebben?????:!:!:D:DOorspronkelijk gepost door BreekijzertjeTja.....rd.......gekleurde journalistiek hè!..............Oorspronkelijk gepost door Sabra
Met stijgende verbazing heb ik afgelopen weekend het artikel gelezen in het RD over voetbal het EK in het bijzonder.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik miste niet de relativering. Ik miste de meer expliciete waarschuwing dat meegezogen worden in de totale gekte rond het EK en de profvoetbal in het algemeen je afhoudt van God en Zijn dienst. Staan we er wel bij stil dat we als we koning voetbal zitten te vereren de grote Koning ons kan oproepen om voor Zijn rechterstoel te verschijnen? En wat moeten we dan zeggen? Laten we ons als christenen toch verre houden van de goddeloze wereld van het profvoetbal.Oorspronkelijk gepost door Sabra
Daarnaast vind ik het bevreemdend dat mensen uit de reformatorische wereld wel hun wantrouwen uitspreken over de dingen die spelen rondom het voetbal, o.a. het verafgoden van spelers en clubs, maar zich nimmer uitspreken over het verafgoden van dominees.
Dat je in één zin het geestelijk leven van christenen en het kijken naar voetbal durft te noemen is wat mij betreft profaan. En degenen die in het voetbalstadion zitten zullen ook best wel eens bij de tandarts komen. Ik heb bij de tandarts echter nog nooit mensen ontmoet die in de meest vreemde vermommingen zich helemaal verliezen in een wedstrijd tussen mensenkinderen die zij dan ook nog "godenzonen" durven te noemen.
Dat je in je laatste alinea dominees nodig hebt om je voetbal-liefde te legitimeren komt bepaald niet sterk over. Kun je geen op zichzelf staand argument bedenken?
Inderdaad, ik ben geen voetbal-liefhebber. En ik vind ook niet dat alles "moet kunnen". Ik vind dat we afstand moeten nemen van de God-onterende gekte rond het EK en het profvoetbal in het algemeen.
Ach, als je altijd maar 1 mening hoort, en er altijd op 1 manier
over iets wordt gesproken dan ga je vanzelf de nuance missen.
Uiteraard is het niet goed als je leven in het teken van het voetbal staat. En natuurlijk zijn er mensen bij wie het leven in het teken van voetbal staat.
Maar dat er mensen zijn die workaholic zijn betekent niet dat ik niet meer mag werken.
Dat er mensen zijn die alcholist zijn wil niet zeggen dat jij geen wijntje meer mag drinken.
Dat er mensen zijn die Bach verafgoden wil niet zeggen dat Bach fout is en orgelmuziek niet kan.
Er is rond het EK sprake van een volksfeest. Met z'n allen achter oranje. En voor 80% van de mensen geld dat het 'samen kijken' het belangrijkste is. De spanning, en het feest.
En sommigen kleden zich wat apart. Maar ja, dat is uiteindelijk maar cultuur. En dat draagt meer bij aan de gezelligheid dan dat het wat met verafgoding te maken heeft.
En dat van dat verafgoding is echt dikke vette onzin.
Er wordt geen voetballer verafgood door heel Nederland. Natuurlijk wel door individuen, maar dat wordt Bach ook.
Het gaat om het 'samen Nederlanders zijn' en niet om het vereren van die 'fantastische voetballers'.
Je kan wel zien dat je alleen het RD leest, want in elke krant wordt er vooral kritiek over deze spelers uitgegoten.
Blasfemisch? Nah.... het verwijst naar 'ajax' die een griekse godenzoon was. Een verhaal dat ik ook gewoon op mijn reformatorische school heb geleerd. Het is meer een knipoog dan dat iemand dat echt denkt. Een verwijzing naar een mythe die niemand geloofd. Ook bij Ajax niet. Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt.
Trouwens, we zijn allemaal godenzonden
als je de Bijbel leest.
Wat als je naar de bruiloft van Maxima en Alexander kijkt en je wordt geroepen? Of als je je auto aan het wassen bent? Als je een nieuwe uitbundige 4-traps hoed aan het kopen bent? Als je een leuk boek aan het lezen bent? Als je naar een orgelconcert bent? Als je een spelletje mens-erger-je-niet aan het spelen bent? Als je nieuwe meubelen aan het kopen bent in een meubelboulevard?
Maar zeg's eerlijk, wat is nu het verschil tussen de refo-koningshuis hype en mensen die graag met vrienden naar Nederland-Duitsland kijken?
Ik heb het lef in ieder geval niet om 'God, Nederland en Oranje' te zeggen.
over iets wordt gesproken dan ga je vanzelf de nuance missen.
Uiteraard is het niet goed als je leven in het teken van het voetbal staat. En natuurlijk zijn er mensen bij wie het leven in het teken van voetbal staat.
Maar dat er mensen zijn die workaholic zijn betekent niet dat ik niet meer mag werken.
Dat er mensen zijn die alcholist zijn wil niet zeggen dat jij geen wijntje meer mag drinken.
Dat er mensen zijn die Bach verafgoden wil niet zeggen dat Bach fout is en orgelmuziek niet kan.
Er is rond het EK sprake van een volksfeest. Met z'n allen achter oranje. En voor 80% van de mensen geld dat het 'samen kijken' het belangrijkste is. De spanning, en het feest.
En sommigen kleden zich wat apart. Maar ja, dat is uiteindelijk maar cultuur. En dat draagt meer bij aan de gezelligheid dan dat het wat met verafgoding te maken heeft.
En dat van dat verafgoding is echt dikke vette onzin.
Er wordt geen voetballer verafgood door heel Nederland. Natuurlijk wel door individuen, maar dat wordt Bach ook.
Het gaat om het 'samen Nederlanders zijn' en niet om het vereren van die 'fantastische voetballers'.
Je kan wel zien dat je alleen het RD leest, want in elke krant wordt er vooral kritiek over deze spelers uitgegoten.
Ajaxieden worden godenzonen genoemd.die zij dan ook nog "godenzonen" durven te noemen.
Blasfemisch? Nah.... het verwijst naar 'ajax' die een griekse godenzoon was. Een verhaal dat ik ook gewoon op mijn reformatorische school heb geleerd. Het is meer een knipoog dan dat iemand dat echt denkt. Een verwijzing naar een mythe die niemand geloofd. Ook bij Ajax niet. Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt.
Trouwens, we zijn allemaal godenzonden

Wat een dramatisch argument. Dramatisch in de zin van overtrokken vreemd, maar zeker ook dramatisch slecht.Staan we er wel bij stil dat we als we koning voetbal zitten te vereren de grote Koning ons kan oproepen om voor Zijn rechterstoel te verschijnen?
Wat als je naar de bruiloft van Maxima en Alexander kijkt en je wordt geroepen? Of als je je auto aan het wassen bent? Als je een nieuwe uitbundige 4-traps hoed aan het kopen bent? Als je een leuk boek aan het lezen bent? Als je naar een orgelconcert bent? Als je een spelletje mens-erger-je-niet aan het spelen bent? Als je nieuwe meubelen aan het kopen bent in een meubelboulevard?
Precies, het gaat altijd om mensen die iets af kraken waar ze zelf toch niet van houden. Het raakt hen toch niet.Inderdaad, ik ben geen voetbal-liefhebber.
Maar zeg's eerlijk, wat is nu het verschil tussen de refo-koningshuis hype en mensen die graag met vrienden naar Nederland-Duitsland kijken?
Ik heb het lef in ieder geval niet om 'God, Nederland en Oranje' te zeggen.
Ik wil benadrukken dat je ook naar voetbal kunt kijken of aan voetbal kunt doen zonder dat je wordt meegezogen in de totale gekte, zoals jij dat noemt. Die relativering heb ik niet gelezen.Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik miste niet de relativering. Ik miste de meer expliciete waarschuwing dat meegezogen worden in de totale gekte rond het EK en de profvoetbal in het algemeen je afhoudt van God en Zijn dienst.
Ik vind het vrij extreem om te zeggen dat als je een wedstrijd kijkt je dan meteen het voetbal vereert. Persoonlijk heb vereer ik maar één iemand en dat is God. Niet een sport of een sporter. Je oordeelt louter over randverschijnselen die optreden rond deze sport en dit evenement, niet over de sport op zich en het kijken van een wedstrijd.Staan we er wel bij stil dat we als we koning voetbal zitten te vereren de grote Koning ons kan oproepen om voor Zijn rechterstoel te verschijnen? En wat moeten we dan zeggen? Laten we ons als christenen toch verre houden van de goddeloze wereld van het profvoetbal.
Ik zie niet weten wat er spottend is aan mijn opmerking dat christenen met een actief geloofsleven kunnen deelnemen aan voetbalwedstrijden of het volgen daarvan. Dit kun je wat mij betreft breder trekken naar sport in het algemeen.Dat je in één zin het geestelijk leven van christenen en het kijken naar voetbal durft te noemen is wat mij betreft profaan.
Op basis van wat durf jij te beweren dat het niet mogelijk is dat christenen met een actief geloofsleven niet zouden kunnen of mogen sporten. Of dat sport hen zou verhinderen een actief geloofsleven te hebben.
Jij interpreteert mijn voorbeeld geheel verkeerd. Ik geef aan dat mensen die in een stadion zitten ook bij de tandarts komen of bij jou op je werk zitten. Natuurlijk zijn de dan niet uitgedost.En degenen die in het voetbalstadion zitten zullen ook best wel eens bij de tandarts komen. Ik heb bij de tandarts echter nog nooit mensen ontmoet die in de meest vreemde vermommingen zich helemaal verliezen in een wedstrijd tussen mensenkinderen die zij dan ook nog "godenzonen" durven te noemen.
Er is één keer het woord 'godenzonen' gebruikt. Dat is namelijk over een bepaalde lichting Ajax-voetballers. Verder is dit woord in geen enkele combinatie gebruikt m.b.t. de voetbalsport of voetballers. De veralgemenisering van dit woord heeft tot veel onjuistheden geleidt, net als jouw opmerking.
Ik probeerde enkel een vergelijk te maken met mensen die voetbal als 'geloof' hebben, wat ik duidelijk niet heb. Ik constateer namelijk een situatie van de pot die de ketel iets verwijt. Misschien gaan de vergelijking enigszins mank, maar wat ik schreef over dominees is wel degelijk het geval.Dat je in je laatste alinea dominees nodig hebt om je voetbal-liefde te legitimeren komt bepaald niet sterk over. Kun je geen op zichzelf staand argument bedenken?
Ik gebruik daarom niet die vergelijking om mijn belangstelling voor het voetbal, en niet de liefde voor het voetbal, te vergoeijlijken of zo aanvaardbaar te maken.
Ik ben het met je eens wat betreft het afstand nemen van wat jij de 'gekte' noemt. Daar is wat mij betreft ook geen discussie over nodig. Wat wel het geval is, dat ik als amateur voetballer en velen met mij met scheve ogen wordt aangekeken en wordt veroordeeld.Inderdaad, ik ben geen voetbal-liefhebber. En ik vind ook niet dat alles "moet kunnen". Ik vind dat we afstand moeten nemen van de God-onterende gekte rond het EK en het profvoetbal in het algemeen.
tegen omdat
1. Er schandalig veel geld in om gaat, voetballers als vee worden verkocht.
2. Er ongemeend veel gevloekt word op een veld. En soms hoef je dat niet eens te horen. Dat zie je al aan de uitspraak van een voetballer
3. er een vorm van massa hysterie onstaat als de leipo's een doelpunt maken.
4. dat het onzinnig is wat Robert zegt over goden zonden; Zongen niet de supporters van AJAX. Daar hoorden zij engelen zingen..... AJAX AJAX. Dit is absoluut wel een link naar het christelijk geloof. En de link dat voetbal de nieuwe religie is lijkt me duidelijk. Zijn we de olympische spelen vergeten?
overal waar wordt gevloekt moet je of protesteren of wegblijven. Dat geld niet alleen voor het prof voetbal maar ook voor het amateur voetbal.
Kom niet met met feit dat ook op je werk wordt gevloekt. Er is verschil tussen het overkomen en het opzoeken.
[Aangepast op 16/6/04 door jacob]
1. Er schandalig veel geld in om gaat, voetballers als vee worden verkocht.
2. Er ongemeend veel gevloekt word op een veld. En soms hoef je dat niet eens te horen. Dat zie je al aan de uitspraak van een voetballer
4. dat het onzinnig is wat Robert zegt over goden zonden; Zongen niet de supporters van AJAX. Daar hoorden zij engelen zingen..... AJAX AJAX. Dit is absoluut wel een link naar het christelijk geloof. En de link dat voetbal de nieuwe religie is lijkt me duidelijk. Zijn we de olympische spelen vergeten?
overal waar wordt gevloekt moet je of protesteren of wegblijven. Dat geld niet alleen voor het prof voetbal maar ook voor het amateur voetbal.
Kom niet met met feit dat ook op je werk wordt gevloekt. Er is verschil tussen het overkomen en het opzoeken.
Oorspronkelijk gepost door jacob
tegen omdat
1. Schandalig veel geld in om gaat, voetballers als vee worden verkocht.
4. dat het onzinnig is wat Robert zegt over goden zonden. Zongen niet de supporters van AJAX. Daar hoorden zij engelen zingen..... AJAX AJAX. Dit is absoluut wel een link naar het christelijk geloof. En de link dat voetbal de nieuwe religie is lijkt me duidelijk. Zijn we de olympische spelen vergeten?
overal waar word gevloekt moet je of protesteren of wegblijven. Dat geld niet alleen voor het prof voetbal maar ook voor het amateur voetbal.
Kom niet met met feit dat ook op je werk wordt gevloekt. Er is verschil tussen het overkomen of het opzoeken.
1. Voetballers op het EK worden niet gekocht of verkocht. Ze worden geselecteerd. Er gaat veel geld in om, maar dat is goed voor de maatschappij. We hebben het hier over het EK, dus niet over de nationale competitie.
2. Overal wordt gevloekt. Bij de bakker, op je werk etc. Wil niet zeggen dat het goed is , absoluut niet. Dus vind dat geen argument.
3. Dat is een ontlading van spanning.
4. Wat heeft dit nu weer met de olympische spelen te maken. Het woord godenzonen wordt nu overal en door iedereen aangegrepen. Mensen weten de achtergrond er niet eens van.
Dus moet je ook van straat blijven, en niet naar je werk gaan etc. doe ff gezond.overal waar word gevloekt moet je of protesteren of wegblijven
Tukkertje,
zeg jij niets dan ben jij net zo schuldig als die gene die de vloek uitspreekt.
en verder is er verschil tussen het opzoeken en het overkomen.
Argumenten niet lezen is wel heel erg makkelijk.
ik ben gezond. Ik snap niet dat je plezier aan iets kan hebben waar Gods naam gelasterd wordt.
ik ben gezond. Ik snap niet dat je plezier aan iets kan hebben waar Gods naam gelasterd wordt.
Dan zou je nergens meer plezier aan kunnen hebben, want overal ja overal wordt Gods naam gelasterd.Oorspronkelijk gepost door jacob
Tukkertje,
Jij vindt dat er schandalig veel geld omgaat, dat is niet echt een objectieve constatering.Oorspronkelijk gepost door jacob
1. Schandalig veel geld in om gaat, voetballers als vee worden verkocht.
En voetballers worden als vee verkocht? Op grond waarvan baseer je dat? Er worden enkel contracten afgekocht. Weliswaar voor soms erg hoge bedragen, maar dat wil een voetballer meestal zelf.
Er ongemeend veel gevloekt word op een veld. En soms hoef je dat niet eens te horen. Dat zie je al aan de uitspraak van een voetballer
Zeker er wordt gevloekt op een voetbalveld en eromheen. In plaats van je af te wenden en je mond te houden zou je ook kunnen optreden en mensen vertellen van het Evangelie.
Zeker is dit afkeurenswaardig, maar je noemt iets wat bij één club voorkomt en je verwijt gelijk de hele voetbalwereld ervan.dat het onzinnig is wat Robert zegt over goden zonden. Zongen niet de supporters van AJAX. Daar hoorden zij engelen zingen..... AJAX AJAX. Dit is absoluut wel een link naar het christelijk geloof. En de link dat voetbal de nieuwe religie is lijkt me duidelijk. Zijn we de olympische spelen vergeten?
En wat is er mis met de Olympische Spelen?
Ik denk dat er in de bijbel staat dat we ons zeker niet moeten afwenden maar actief dit moeten bestrijden door te vertellen over de bijbel en Jezus.overal waar word gevloekt moet je of protesteren of wegblijven. Dat geld niet alleen voor het prof voetbal maar ook voor het amateur voetbal.
Samen met twee christelijke vrienden maakte ik deel uit van een team. Teamgenoten van ons vloekten bij iedere kleine frustratie. Na slechts een paar maanden was dit over nadat wij gezegd hadden dat wij ons stoorden aan het gevloek. Natuurlijk schoot er soms nog wel een vloek uit, maar meestal kregen wij dan een excuus.
We zijn toch op op doorreis door dit tranendal? Lees de Christenreis eens.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeDan zou je nergens meer plezier aan kunnen hebben, want overal ja overal wordt Gods naam gelasterd.Oorspronkelijk gepost door jacob
Tukkertje,
Dat is niet waar Tukker. Je kan je vrije tijd in Nederland gelukkig nog zo inrichten dat je niet hoeft te ontspannen (als je dat nog ontspannen kan noemen) met gevloek om je heen.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dan zou je nergens meer plezier aan kunnen hebben, want overal ja overal wordt Gods naam gelasterd.
Dat wordt wel knap lastig denk ik. Begrijp goed, dat ik het niet goedpraat hoor.Oorspronkelijk gepost door PimDat is niet waar Tukker. Je kan je vrije tijd in Nederland gelukkig nog zo inrichten dat je niet hoeft te ontspannen (als je dat nog ontspannen kan noemen) met gevloek om je heen.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dan zou je nergens meer plezier aan kunnen hebben, want overal ja overal wordt Gods naam gelasterd.
Als je geen vloek wilt horen moet je in je kelder gaan zitten. Dan sluit je je af voor de wereld om je heen.