Reformatorisch Dagblad
Reformatorisch Dagblad
Ik vind het Reformatorisch Dagblad met ster de beste krant van Nederland.
En dan heb ik het echt niet alleen over de bevindelijk-gereformeerde signatuur, maar ook verslaggeving, katernen etc. zijn het meest toegesneden op wat ik zou willen lezen. Ook het journalistieke niveau vind ik bijzonder goed; gelukkig niet zo onder-de-maat als Terdege tegenwoordig (bijv. het artikel in Terdege over natuurgenezers najaar 2003 was gewoon een naief reclameverhaal zonder hoor/wederhoor of enige kritische noot).
Pasterkamp en J. Visscher zijn wat mij betreft top-journalisten. Iemand als J. van 't Hul vind ik soms iets subjectiever, maar dat geeft soms ook wel wat kleur. De uithaal van journalist Karels naar een predikant in de Kerkbijlage van gisteren kon ik niet meemaken, maar goed iedereen maakt weleens een foutje.
De Spectrum bijlage is klasse, Boeken ook, al vind ik soms wel dat je steeds dezelfde recensenten ziet (maar dat is bij andere kranten ook zo).
Ik ben van mening dat je als christen niet een krant als De Volkskrant kan lezen en al helemaal niet De Telegraaf. De zonde wordt pagina na pagina goedgekeurd of aantrekkelijk voorgesteld of breed uitgemeten.
En dan heb ik het echt niet alleen over de bevindelijk-gereformeerde signatuur, maar ook verslaggeving, katernen etc. zijn het meest toegesneden op wat ik zou willen lezen. Ook het journalistieke niveau vind ik bijzonder goed; gelukkig niet zo onder-de-maat als Terdege tegenwoordig (bijv. het artikel in Terdege over natuurgenezers najaar 2003 was gewoon een naief reclameverhaal zonder hoor/wederhoor of enige kritische noot).
Pasterkamp en J. Visscher zijn wat mij betreft top-journalisten. Iemand als J. van 't Hul vind ik soms iets subjectiever, maar dat geeft soms ook wel wat kleur. De uithaal van journalist Karels naar een predikant in de Kerkbijlage van gisteren kon ik niet meemaken, maar goed iedereen maakt weleens een foutje.
De Spectrum bijlage is klasse, Boeken ook, al vind ik soms wel dat je steeds dezelfde recensenten ziet (maar dat is bij andere kranten ook zo).
Ik ben van mening dat je als christen niet een krant als De Volkskrant kan lezen en al helemaal niet De Telegraaf. De zonde wordt pagina na pagina goedgekeurd of aantrekkelijk voorgesteld of breed uitgemeten.
Als het gaat om de ontwikkelingen binnen de gereformeerde gezindte dan kan je niet zonder het RD, maar als je graag iets breder kijkt dan de gereformeerde gezindte dan geef ik toch de voorkeur aan Trouw.
OVerigens is er volgens mij al een dergelijk topic.
OVerigens is er volgens mij al een dergelijk topic.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
De zonde wordt pagina na pagina goedgekeurd of aantrekkelijk voorgesteld of breed uitgemeten.
Tuurlijk, het ND/RD hecht hier niet zo veel waarde aan. Maar is het niet een beetje idealistisch, om te zeggen dat alle andere kranten "onzin" zijn?
Trouwens, wij hebben het ND, maar dit onderwerp komt ook onder "Bladen en tijdschriften" aan de orde.
Tuurlijk, het ND/RD hecht hier niet zo veel waarde aan. Maar is het niet een beetje idealistisch, om te zeggen dat alle andere kranten "onzin" zijn?
Trouwens, wij hebben het ND, maar dit onderwerp komt ook onder "Bladen en tijdschriften" aan de orde.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
sorry als dit al eens eerder aan de orde schijnt te zijn geweest.
maar door de grap van Lecram is het weer actueel, en omdat nogal wat mensen dit topic toch schijnen te lezen (60 binnen een uur ofzo) is het misschien interessant om er wat verder over na te denken.
waar het mij om gaat, is dat de mensen die refo zijn maar geen RD lezen meestal 3 argumenten naar voren brengen. 1) ze willen het regionieuws volgen. 2) de krant is te duur of 3) het niveau is niet hoog genoeg. Dit laatste hoor je dan van hoger opgeleiden die een mooi alibi hebben om Volkskrant of NRC te lezen. Regionieuws kun je in je plaatselijke huis-aan-huis lezen en bovendien geeft het RD daar steeds meer aandacht aan; de prijs is onzin - alle kranten zijn abnormaal duur. Maar dat laatste, het journalistieke of intellectuele niveau, daar ben ik wel in geïnteresseerd wat andere medeforummers daar van vinden. Er zijn er tenslotte hier een aantal die niet op hun achterhoofd gevallen zijn (al zou je soms anders denken... o nee, ik mag niet persoonlijk worden...)
maar door de grap van Lecram is het weer actueel, en omdat nogal wat mensen dit topic toch schijnen te lezen (60 binnen een uur ofzo) is het misschien interessant om er wat verder over na te denken.
waar het mij om gaat, is dat de mensen die refo zijn maar geen RD lezen meestal 3 argumenten naar voren brengen. 1) ze willen het regionieuws volgen. 2) de krant is te duur of 3) het niveau is niet hoog genoeg. Dit laatste hoor je dan van hoger opgeleiden die een mooi alibi hebben om Volkskrant of NRC te lezen. Regionieuws kun je in je plaatselijke huis-aan-huis lezen en bovendien geeft het RD daar steeds meer aandacht aan; de prijs is onzin - alle kranten zijn abnormaal duur. Maar dat laatste, het journalistieke of intellectuele niveau, daar ben ik wel in geïnteresseerd wat andere medeforummers daar van vinden. Er zijn er tenslotte hier een aantal die niet op hun achterhoofd gevallen zijn (al zou je soms anders denken... o nee, ik mag niet persoonlijk worden...)
Ik haak eerst even in op je tweede punt want daar ga je een beetje te kort door de bocht. Ik kan me best voorstellen dat er gezinnen zijn voor wie de abonnementskosten te hoog zijn. Om dan te zeggen de prijs is onzin gaat te ver. Ik weet eigenlijk niet wat het RD kost (da's het "voordeel" van automatisch overschrijven) maar volgens mij is het niet goedkoop. Zeker met kinderen kun je eigenlijk niet zonder krant maar als gezinnen keuzen moeten maken . . .Oorspronkelijk gepost door Orckie
sorry als dit al eens eerder aan de orde schijnt te zijn geweest.
Van het journalistieke niveau denk ik dat het prima is. Er is een behoorlijke scheiding tussen berichtgeving sec en commentaar. Bij onderwerpen die zich daarvoor lenen worden vaak verhelderende illustraties toegevoegd zodat ook voor niet-TV-bezitters zaken gevisualiseerd worden. Op pagina twee is die scheiding moeilijker uiteraard, daar (en in de overige pagina's die daar over gaan) zie je ook wel dat de GG een behoorlijke vinger in de pap heeft. Verder heeft het RD best goede bijlagen, inhoudelijk sterk. Het valt mij regelmatig op dat bij zoekmachines, en die gebruik ik heel regelmatig, het RD vaak hoog scoort. Literatuur, muziek, wetenschap, gezondheidszorg, onderwijs, er wordt vaak goed inhoudelijk ingegaan op de materie. Ik durf te zeggen dat het RD journalistiek gezien kwaliteit levert. Daarnaast, toch wel het vermelden waard, hebben ze vaak goede foto's.
Iets anders is dat je wel eens wil weten wat de gedachten over bepaalde maatschappelijke onderwerpen zijn in de rest van Nederland. Om die reden lees ik ook wel eens een Volkskrant of een NRC.
kan ook niet anders,Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ik vind het Reformatorisch Dagblad met ster de beste krant van Nederland.
Pasterkamp en Visscher komen ook uit Urk.