Het blijft schrijnend

Pim
Contacteer:

Het blijft schrijnend

Bericht door Pim »

Afbeelding

DEN HAAG (ANP) – De positie van ontheemden in de wereld blijft schrijnend. Daar komt ook geen eind aan als er niets verandert aan de status van deze 25 tot 30 miljoen mensen over de hele wereld.

Dat stelt de noodhulporganisatie Mensen in Nood, onderdeel van Cordaid, naar aanleiding van een rapport over de ontheemden in de wereld. „Probleem is vooral dat ontheemden, ondanks dat ze dezelfde problematiek hebben als vluchtelingen, geen gelijke status hebben. Omdat ontheemden binnen hun eigen landsgrenzen op de vlucht zijn, kunnen de Verenigde Naties (VN) weinig doen omdat de volkerenorganisatie niet aan de soevereiniteit van een staat mag komen", licht Ingrid Tuinenberg, hoofd Mensen in Nood toe.

Omdat ontheemden in eigen land op de vlucht zijn, ontvangen ze veel minder hulp, bescherming en aandacht van de internationale gemeenschap. Ze worden namelijk geacht die van de autoriteiten van hun eigen land te krijgen. „De ontheemden leven in dorpen of versnipperd aan de randen van steden. Daardoor is in sommige gebieden de problematiek van hen nauwelijks in kaart te brengen en zijn ze dus moeilijk te helpen", aldus Tuinenberg. De hulporganisatie Mensen in Nood, die dit jaar negentig jaar bestaat, richt zich in de toekomst vooral op deze vergeten groep.

Nu investeert de organisatie veel in Congo waar grote groepen ontheemden zitten. In de laatste vijf jaar is het aantal ontheemden er vervijfvoudigd naar drie miljoen. In Sudan zitten de meesten: vier miljoen, dan komt Congo. Daarna volgen Colombia met 2,9 miljoen en Oeganda met 1,2 miljoen ontheemden. Afrika is het continent met verreweg de meeste ontheemden: 12,7 miljoen.

Oorzaak van ontheemding is vooral het aanhoudende geweld, zeker in de vier landen waar de meeste mensen op de vlucht zijn. „Een tweede oorzaak, verwant aan geweld, is etniciteit. Dat geldt vooral voor Europa. Oorzaak nummer drie is chronische honger en ontbering als gevolg van rampen, maar ook chemische rampen of andere door mensen veroorzaakte problemen, zoals vervuiling, dwingt mensen soms om huis en haard te verlaten."

„Meest opvallend blijft de oneerlijke verhouding tussen vluchtelingen en ontheemden. In sommige gevallen kan een ontheemde veel beter tien kilometer verder de grens overlopen dan in zijn eigen land blijven. Dan is hij of zij in ieder geval veel beter beschermd."
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen wat kunnen we er aan doen?

Misschien ook zulk soort projecten opzetten en uitvoeren?
www.emwt.nl

Alleen kunnen we (als particulieren) niets aan dat geweld en die oorlogen daar doen!

[Aangepast op 1/6/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Mensen wat kunnen we er aan doen?

Misschien ook zulk soort projecten opzetten en uitvoeren?
www.emwt.nl

Alleen kunnen we (als particulieren) niets aan dat geweld en die oorlogen daar doen!

[Aangepast op 1/6/04 door Pim]
Ik vind dit wel een heel mooi intiatief van de Eskol kerk!
Ik zal in onze gemeente ook eens een proefballonetje oplaten...
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat heel belangrijk is, en mist in deze landen, is een goede regering. Mensen worden daarzo gewoon dom gehouden, geld er heen sturen, helpt niks, zonder een goede structuur.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
anna

Bericht door anna »

Ow leuke site (kom ik een jongen tegen waar ik verkering mee heb gehad) :%
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door anna
Ow leuke site (kom ik een jongen tegen waar ik verkering mee heb gehad) :%
Tja.....da's ook een typisch geval van "schrijnend". MAAR DAAR GAAT HET HIER NIET OVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Een 'breekje' van Breekijzertje
limosa

Bericht door limosa »

Doe even serieus mensen, bij dit onderwerp horen geen geintjes. Je hart scheurt bij het zien van het leed van vluchtelingen en ontheemden. Dit is toch de grote, grote schande van ons, "ontwikkelde" wereld?!

Ik heb voor de problemen ook geen pasklare oplossing voorhanden. Wel denk ik dat alleen structurele oplossingen op de lange termijn kunnen werken. Geld opsturen zonder meer hoort daar niet bij.

Maar: kunnen we hier nou niet eens in gezamenlijkheid en eensgezindheid zoeken naar een begin van een oplossing? Hebben wij, als vertegenwoordigers van kerkelijk Nederland, ook niet een verantwoordelijkheid en een taak? Het hoeft niet groot, we hoeven het ganse probleem niet in één jaar op te lossen, kunnen we ook niet. Maar laat ons tenminste bezien of we iets kunnen DOEN! Kom op, 623 leden posten hier of hebben gepost, er zit er toch wel één tussen met een idee?
limosa

Bericht door limosa »

En kom niet met de idee dat de werkgroep "Zending en Ontwikkelingshulp" van de Gereformeerde Vereniging er even naar moet kijken, wie dat zegt maak ik meteen lid van die werkgroep!
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Pas hoorde ik een hele andere ''oplossing''.
Aangezien het aids-probleem in de Afrikaanse landen niet op te lossen is, vanwege verschillende traditie's, het niet geloven dat het hoge sterftecijfer aan aids ligt (men zegt daar dat het parasieten zijn), weeshuizen opzetten dus -cru gezegd- geldverspilling is, zou het beter zijn om helemaal geen hulp te leveren, de mensheid daar te laten uitsterven, het voortgaande aidsvirus uit te laten woekeren, en daarna investeren in een nieuwe georganiseerde levensvorm voor investeerders en immigranten.
Uitgerekend zou dit op de lange duur de meeste levens sparen.
Doordat het middensegment van de bevolking er voor het grootste deel tussenuit valt (door aids in combinatie met parasieten) hou je vanzelf niets meer over.
P.S. Dit geld niet voor heel Afrika, er zijn delen waar het beter gaat
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Pas hoorde ik een hele andere ''oplossing''.
Aangezien het aids-probleem in de Afrikaanse landen niet op te lossen is, vanwege verschillende traditie's, het niet geloven dat het hoge sterftecijfer aan aids ligt (men zegt daar dat het parasieten zijn), weeshuizen opzetten dus -cru gezegd- geldverspilling is, zou het beter zijn om helemaal geen hulp te leveren, de mensheid daar te laten uitsterven, het voortgaande aidsvirus uit te laten woekeren, en daarna investeren in een nieuwe georganiseerde levensvorm voor investeerders en immigranten.
Uitgerekend zou dit op de lange duur de meeste levens sparen.
Doordat het middensegment van de bevolking er voor het grootste deel tussenuit valt (door aids in combinatie met parasieten) hou je vanzelf niets meer over.
P.S. Dit geld niet voor heel Afrika, er zijn delen waar het beter gaat

Vind je dit niet een beetje erg ver gaan?????????? Hoezo humaan??????
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik heb er te weinig kennis van om daar een uitspraak over te doen.
Het is idd wel erg rigoreus
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik heb er te weinig kennis van om daar een uitspraak over te doen.
Het is idd wel erg rigoreus
Dnek niet dat je hiermee de aids epidemie doet verdwijnen. Stel dat alle mensen weg zijn. Wie wil er dan wonen daar?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Oorspronkelijk gepost door lily
jij kan aal de homsexuals in dit wereld bedanken voor the judgement of aids.

Nooit gehoord van Jezus , die voor onze zonden gestorven is?????
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik ken wel van die "kleine" projecten, van een basisschool, die word gesteund door ons. Nederlandse leraren, die dáár lesgeven. Lijkt me best nuttig.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie