Abortus

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Abortus

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 29 sep 2023, 16:20Anticonceptie en sterilisatie in het basispakket lijkt mij weer een prima plan.

Mee eens; je voorkomt hier een hoop ellende mee. Wat m.i. ook zou bijdragen in het verminderen van abortus, is niet het alleen aantrekkelijker maken van voorzieningen als kinderopvang etc., maar ook een goede, eerlijke woning- en arbeidsmarkt. Niet iedereen heeft ouders die bij kunnen springen in het kopen van een huis of met het op de kinderen passen. Voorts een nimmer aflatende focus op informeren en scholing over abortus. In landen met een hoog abortuscijfer is een duidelijke daling waar te nemen zodra er goede informatie beschikbaar komt. Deze trend was bijv. heel duidelijk te zien in Oost-Europa (bron o.a. WHO). Ik denk dat er niet genoeg aandacht aan preventie geschonken kan worden.
helma schreef: 29 sep 2023, 19:43 Van de week 3 stellen naar huis gegaan zónder abortus door het waken bij klinieken.
Heel moedgevend!
Ik wil mijn post gelijk aangrijpen om mijn respect voor je uit te spreken, helma. Ik bewonder je; ik zou het niet kunnen.
Zeeuw
Berichten: 11660
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Abortus

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 30 sep 2023, 08:05
parsifal schreef: 29 sep 2023, 19:23
merel schreef: 29 sep 2023, 16:33

Precies, als je genoeg verdient is die ruimte er. Voor het overgrote merendeel niet. Terwijl die ruimte er in Nederland wel volop is.

Kinderen in Nederland lunchen ook op school. Alleen kunnen die rond 14.00 uur naar huis. Naar ik meen is die ruimte er in Scandinavië niet, omdat beide ouders full time moeten werken. Sport, muziekles en dergelijke vindt allemaal op de opvang plaats. Dat klinkt heel mooi, maar straalt weinig warmte en gezelligheid uit voor de gezinssituatie.
Let wel : ik ben niet tegen opvang na schooltijd, maar liever geen 5 dagen in de week waarbij kinderen hun warme maaltijd al achter de kiezen hebben voor ze thuis komen.

Ik ben een groot voorstander van werken vrouwen en economische zelfstandigheid, maar vind zelf de Nederlandse situatie het prettigst. Een ieder kan en mag kiezen om wel/ niet te werken. Al zou ik dat laatste afraden.
Maar heel anders dan in Nederland is het ook weer niet. Je kunt ook in Zweden rondkomen van 7 of 8 dagen werk voor 2 ouders. Het is echter minder gewoon als de kinderen eenmaal ouder dan een jaar zijn. Maar ik denk dat het in Nederland echt wel voor sommigen een reden voor abortus wegneemt als er goede ouderschapsregelingen zijn en kinderopvang. In Zweden hadden we zelfs redelijk wat studenten met kinderen. In Nederland is dat toch veel lastiger om te blijven studeren.
De abortussen die ik zo weet in mijn omgeving zouden ook hebben plaatsgevonden met goede kinderopvang en ouderschapsregeling. Hun indicatie was vooral: komt niet uit, relatie niet stabiel, te jong en gezin reeds voltooid. Ik vraag mij af of dat met andere voorzieningen anders was geweest. Daarentegen ken ik ook 3 studenten die wel ervoor gekozen hebben om het kind te houden.
Ik vermoed dat die met gratis anticonceptie ook niet waren voorkomen? Dit klinkt niet als mensen die er het geld niet voor (over) hebben?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:
merel schreef: 29 sep 2023, 16:20Anticonceptie en sterilisatie in het basispakket lijkt mij weer een prima plan.

Mee eens; je voorkomt hier een hoop ellende mee. Wat m.i. ook zou bijdragen in het verminderen van abortus, is niet het alleen aantrekkelijker maken van voorzieningen als kinderopvang etc., maar ook een goede, eerlijke woning- en arbeidsmarkt. Niet iedereen heeft ouders die bij kunnen springen in het kopen van een huis of met het op de kinderen passen. Voorts een nimmer aflatende focus op informeren en scholing over abortus. In landen met een hoog abortuscijfer is een duidelijke daling waar te nemen zodra er goede informatie beschikbaar komt. Deze trend was bijv. heel duidelijk te zien in Oost-Europa (bron o.a. WHO). Ik denk dat er niet genoeg aandacht aan preventie geschonken kan worden.
helma schreef: 29 sep 2023, 19:43 Van de week 3 stellen naar huis gegaan zónder abortus door het waken bij klinieken.
Heel moedgevend!
Ik wil mijn post gelijk aangrijpen om mijn respect voor je uit te spreken, helma. Ik bewonder je; ik zou het niet kunnen.
Ik was er vorige week niet zelf bij betrokken.
Maar het geeft wel moed om door te gaan!

Vandaag kwam een vrouw bij de wakers bij een kliniek om te vertellen dat haar kindje geboren is. Een half jaar geleden was ze voor het leven gegaan nadat ze een folder van de wakers had gekregen.

En gister sprak ik iemand die momenteel betrokken is bij '40 days for life'
40 dagen waken/bidden/vasten bij de kliniek in Arnhem.
Daar was vorige week óók een stel voor het kindje gegaan nadat ze de biddende man voor de kliniek hadden ontmoet.

Als je dan kijkt hoe actief vorige week de pro-abortus beweging was; dan is het toch wel heel bijzonder dat we in diezelfde week ervaren hebben dat de Heere het 'waken' bij de klinieken zo gezegend heeft.

Een van de wakers was vorige week voor het eerst. Ze heeft zelf abortus ondergaan en een paar jaar geleden tot geloof gekomen. Nu strijdt ze mee tegen abortus. Heel bijzonder dat zij gelijk al een middel mocht zijn dat een jong stel afzag van abortus.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1170
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Abortus

Bericht door Anselmus »

helma schreef: 04 okt 2023, 21:57
Edelweiss schreef:
merel schreef: 29 sep 2023, 16:20Anticonceptie en sterilisatie in het basispakket lijkt mij weer een prima plan.

Mee eens; je voorkomt hier een hoop ellende mee. Wat m.i. ook zou bijdragen in het verminderen van abortus, is niet het alleen aantrekkelijker maken van voorzieningen als kinderopvang etc., maar ook een goede, eerlijke woning- en arbeidsmarkt. Niet iedereen heeft ouders die bij kunnen springen in het kopen van een huis of met het op de kinderen passen. Voorts een nimmer aflatende focus op informeren en scholing over abortus. In landen met een hoog abortuscijfer is een duidelijke daling waar te nemen zodra er goede informatie beschikbaar komt. Deze trend was bijv. heel duidelijk te zien in Oost-Europa (bron o.a. WHO). Ik denk dat er niet genoeg aandacht aan preventie geschonken kan worden.
helma schreef: 29 sep 2023, 19:43 Van de week 3 stellen naar huis gegaan zónder abortus door het waken bij klinieken.
Heel moedgevend!
Ik wil mijn post gelijk aangrijpen om mijn respect voor je uit te spreken, helma. Ik bewonder je; ik zou het niet kunnen.
Ik was er vorige week niet zelf bij betrokken.
Maar het geeft wel moed om door te gaan!

Vandaag kwam een vrouw bij de wakers bij een kliniek om te vertellen dat haar kindje geboren is. Een half jaar geleden was ze voor het leven gegaan nadat ze een folder van de wakers had gekregen.

En gister sprak ik iemand die momenteel betrokken is bij '40 days for life'
40 dagen waken/bidden/vasten bij de kliniek in Arnhem.
Daar was vorige week óók een stel voor het kindje gegaan nadat ze de biddende man voor de kliniek hadden ontmoet.

Als je dan kijkt hoe actief vorige week de pro-abortus beweging was; dan is het toch wel heel bijzonder dat we in diezelfde week ervaren hebben dat de Heere het 'waken' bij de klinieken zo gezegend heeft.

Een van de wakers was vorige week voor het eerst. Ze heeft zelf abortus ondergaan en een paar jaar geleden tot geloof gekomen. Nu strijdt ze mee tegen abortus. Heel bijzonder dat zij gelijk al een middel mocht zijn dat een jong stel afzag van abortus.
Wat mooi!
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Ik vind het ook mooi wat Helma vertelt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Abortus

Bericht door Edelweiss »

Wat mooi, helma. Daar word ik stil van.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Dit is de kliniek waar onze groep ook altijd staat. Al hebben we helaas al sinds corona te maken met een bufferzone. Onder het mom van coronamaatregelen moesten we ons 100 meter verplaatsen, maar we mochten na corona niet meer terug.

De man van de foto dreigde vorige week gearresteerd te worden omdat hij voor de kliniek stond te bidden. Net nadat het kindje gered was.

Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Dat lijkt me wel interessant. Het gaat wel direct over de vraag of het ongeboren leven enige rechten heeft. Het blijft een moeilijke vraag als er geen gemeenschappelijke grond is. Ook een heel actuele, zeker nu ook de WHO vol voor "abortus is een vrouwenrecht" gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Het onderwerp is Maaike wel toevertrouwd!
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Abortus

Bericht door Edelweiss »

Dat lijkt mij buitengewoon interessant. Ik ben rond die tijd waarschijnlijk in Nederland, en als dat een definitieve ja is, ga ik mij zeker aanmelden. Dank voor het delen helma!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3049
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Abortus

Bericht door Job »

helma schreef: 06 okt 2023, 09:31 Het onderwerp is Maaike wel toevertrouwd!
Rob Jetten vind ik van de D66-lieden ook een persoon die met respect spreekt en luistert. Ik vraag me alleen af: met welk doel is hij spreker? Worden er mensen van buiten de NPV-achterban verwacht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:Dat lijkt mij buitengewoon interessant. Ik ben rond die tijd waarschijnlijk in Nederland, en als dat een definitieve ja is, ga ik mij zeker aanmelden. Dank voor het delen helma!
Er zijn maar 200 plaatsen...meld je vast aan (en meld je af als het toch niet kan)
Ik hoop je dan te ontmoeten!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Job schreef:
helma schreef: 06 okt 2023, 09:31 Het onderwerp is Maaike wel toevertrouwd!
Rob Jetten vind ik van de D66-lieden ook een persoon die met respect spreekt en luistert. Ik vraag me alleen af: met welk doel is hij spreker? Worden er mensen van buiten de NPV-achterban verwacht?
Vorig jaar was Mw. W. Paulusma, 2e kamerlid D66 op een NPV avond over abortus.(Opheusden) Maar toen kwam het niet echt tot een goed debat.
Plaats reactie