Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ja?...
Nou, da's heldere taal man!
Spurgeon zou in veel kerken een slechte recentie zou krijgen!
Geen gejammer over zondebesef, maar ga tot Christus, die voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ja?...
Nou, da's heldere taal man!
Spurgeon zou in veel kerken een slechte recentie zou krijgen!
Geen gejammer over zondebesef, maar ga tot Christus, die voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren.
Sorry (Gian werd ook al boos op me), maar ik vind het stuk echt niet duidelijk. Zijn ontwaakte zondaren nu wel of niet gelovig volgens Spurgeon? En welke gevolgtrekking trekt hij daaruit.
Ik klap altijd een beetje dicht als ik van die héééél lange citaten voor mij neus krijg.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er is ook een kwestie van je best doen. In de kerk moet je ook naar hele lange monologen luisteren.

Zijn ontwaakte zondaren nu wel of niet gelovig volgens Spurgeon? En welke gevolgtrekking trekt hij daaruit.
Spurgeon zegt toch heel duidelijk ja. Het zijn gelovigen en ze hebben geen bekering meer nodig, want ze zijn bekeerd.

Maar mijn vriend, weet u niet dat alle goede gedachten een zekere mate van heiligmaking in zich hebben? En als een zondaar enigermate ware heiligheid in zich heeft, moet dat het werk van de Geest zijn. Want oprechte heiligheid komt nooit voor in een vleselijk gemoed. Dus: die mens is al vernieuwd en dus behouden! Moeten wij dan stad en land afreizen en overal leven verkondigen aan de levenden en brood aanbieden aan degenen die al gevoed zijn? Moeten wij Christus als de verhoogde koperen slang voorhouden aan hen die al genezen zijn?
[Aangepast op 3/6/05 door Kaw]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ja?...
Nou, da's heldere taal man!
Spurgeon zou in veel kerken een slechte recentie zou krijgen!
Geen gejammer over zondebesef, maar ga tot Christus, die voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren.
Sorry (Gian werd ook al boos op me), maar ik vind het stuk echt niet duidelijk. Zijn ontwaakte zondaren nu wel of niet gelovig volgens Spurgeon? En welke gevolgtrekking trekt hij daaruit.
Ik klap altijd een beetje dicht als ik van die héééél lange citaten voor mij neus krijg.
We zijn echt niet boos hoor, ik denk dat je dat ook verkeerd opgevat heeft.
Misschien moet je met wat meer aandacht lezen, of weer openklappen en toch maar het volledige stuk gaan lezen
;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Er is ook een kwestie van je best doen. In de kerk moet je ook naar hele lange monologen luisteren.

Zijn ontwaakte zondaren nu wel of niet gelovig volgens Spurgeon? En welke gevolgtrekking trekt hij daaruit.
Spurgeon zegt toch heel duidelijk ja. Het zijn gelovigen en ze hebben geen bekering meer nodig, want ze zijn bekeerd.

Maar mijn vriend, weet u niet dat alle goede gedachten een zekere mate van heiligmaking in zich hebben? En als een zondaar enigermate ware heiligheid in zich heeft, moet dat het werk van de Geest zijn. Want oprechte heiligheid komt nooit voor in een vleselijk gemoed. Dus: die mens is al vernieuwd en dus behouden! Moeten wij dan stad en land afreizen en overal leven verkondigen aan de levenden en brood aanbieden aan degenen die al gevoed zijn? Moeten wij Christus als de verhoogde koperen slang voorhouden aan hen die al genezen zijn?
[Aangepast op 3/6/05 door Kaw]
Dank je wel voor je toelichting, Kaw.:eur

[Aangepast op 3/6/05 door Afgewezen]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade:

De vraag naar de onderlinge verhouding vind ik wel mooi, een poging tot reactie:

1) De Schrift is er duidelijk in dat het aanbod van genade ernstig en welgemeend komt tot elke hoorder van het Evangelie. In dit Evangelieaanbod word elke hoorder zonder uitstel genodigd en bevolen om tot Christus te komen door het geloof. Dit Evangelieaanbod veronderstelt geen enkele kwalificatie in de mens tot wie het aanbod komt, maar het aanbod en de roeping van Christus Zelf vormen de enige grond voor een zondaar om te komen.

2) De volgende vraag is wie er komen. Dat zijn ongetwijfeld alleen zij die hun behoefte aan een Zaligmaker leerden kennen. Wat moet je met genade als je in eigen ogen geen schuld hebt ? In eigen ogen! Zeker, we zijn schuldig, diep ellendig, allemaal; maar ten diepste geloven we het niet, en daarom verwerpen we een aangeboden Zaligmaker. Totdat de Heilige Geest ons overtuigt van zonde, dan zal de nodiging van het Evangelie waarde krijgen voor een verloren zondaar. Dan zal de Heilige Geest het Evangelieaanbod in het hart leggen als een inwendige roeping. De Geest zal het geloof werken en dit geloof doen gronden op het gepredikte aanbod van genade, zodat een schuldig en verloren mens door het geschonken geloof Christus omhelst in de belofte van het Evangelie.

Een ding: handhaaf zowel 1 als 2!

Punt 2 doet totaal niets af van de werkelijkheid van punt 1. Punt 1 doet totaal niets af van de werkelijkheid van punt 2.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Sorry (Gian werd ook al boos op me), maar ik vind het stuk echt niet duidelijk.
Ik ben niet boos. ;)
Ik werd vurig..... :o
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Sorry (Gian werd ook al boos op me), maar ik vind het stuk echt niet duidelijk.
Ik ben niet boos. ;)
Ik werd vurig..... :o
Oké, oké. Ik mag dat wel.:)
Plaats reactie