Juliana begraven door vrouwelijke dominee

limosa

Bericht door limosa »

Dat koningin Juliana door een Remonstantse (vrouwelijke) dominee begraven wordt is jammer. Maar dat de nog in leven zijnde leden van het Koninklijk huis niet van de leer van hun voorvaderen willen weten is vreselijk.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Het is net zo vreselijk als ieder kind dat niets wil weten van de leer van hun voorvaderen. En eigenlijk net zo vreselijk als iedereen die het evangelie niet geloofd.

Wat minder vreselijk, maar wel jammer is, is dat de meeste refo's niet lijken te weten dat Willem van Oranje nu waarschijnlijk linkser dan de GB zou zijn.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Wat minder vreselijk, maar wel jammer is, is dat de meeste refo's niet lijken te weten dat Willem van Oranje nu waarschijnlijk linkser dan de GB zou zijn.
Waar heb je dat gelezen?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Dat de refo's dat denken, of dat WvO niet echt 'refo' zou zijn?
Dat eerste heb ik nergens gelezen, maar proef ik uit de mond van vele refo's.
Dat laatste lijkt me wel duidelijk. De refo's van nu bestaan nog maar zo'n 50 jaar. Inclusief de hele traditie en leer geconsentreerd om de uitverkiezing. Maar goed, als ik deze thread helemaal uit z'n verband ruk en richting uitverkiezing / geschiedenis van de refo-cultuur duw, dan neem ik m'n woorden terug.

Back to juliana, die wee-oh-wee door een vrouwelijke remonstrantse dominea wordt begraven ipv die fijne Carel ter Linde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Back to juliana, die wee-oh-wee door een vrouwelijke remonstrantse dominea wordt begraven ipv die fijne Carel ter Linde.
Nou, daar zou ik ook graag wat argumentjes voor willen hebben. Carel een fijne dominee? Ja, in zijn voordracht, maar verder ben ik haast allergisch geworden voor hem, zeker na die flauwe huwelijkspreek van Willem van Oranje , ik bedoel natuurlijk Willem-Alexander.:) Ik, of wij, hebben hem nog gesproken op het seminarie, zegt ie gewoon, als we vragen waarom hij niets heeft gezegt over Christus, dat dat zijn keuze was om het niet te doen. Ben je dan predikant, of ben je beunhaas? Dus als ik de doornsee refo vertegenwoordig, dan gaat Carel vandaag nog met Nico erbij naar Robbeneiland o.i.d.
En dat nog afgezien van allerlei smeuige karaktertyperingen van de gebroeders er Linden uit hun kindertijd.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

De vooroordelen vliegen al weer over en weer. Natuurlijk kan ik begrip opbrengen dat sommigen van jullie het moeilijk hebben met een "vrouwelijke ds".
Maar H.K.H. Juliana kerkte nu eenmaal in die kringen: de Ned. Protestantenbond.

Ik zou zeggen luister of kijk 30 maart of je er iets zinnigs, voor jezelf, uit kan halen. Ze bidt tot Degene die wij ook aanbidden. Ze preekt uit het Woord wat wij ook lezen.
Misschien....zouden we kunnen bidden dat het een gezegende dienst wordt?
(In plaats van tevoren al allerlei vooroordelen hier te plaatsen... is dat wel bijbels?) Dit ongeacht hoe je staat tegenover "vrouwelijke predikanten!
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Ik zou zeggen luister of kijk 30 maart of je er iets zinnigs, voor jezelf, uit kan halen. Ze bidt tot Degene die wij ook aanbidden. Ze preekt uit het Woord wat wij ook lezen.
Misschien....zouden we kunnen bidden dat het een gezegende dienst wordt?
(In plaats van tevoren al allerlei vooroordelen hier te plaatsen... is dat wel bijbels?) Dit ongeacht hoe je staat tegenover "vrouwelijke predikanten!
Dat klinkt mij heel wat christelijker in de oren! Ik sluit me er graag bij aan.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

ik ben het met moderne gelovige eens...

de rest klinkt allemaal erg vrouw onterend, het komt op mij over dat we hier dan nog steeds in de tijd leven dat de vrouw niet gelijk is aan de man......
oranjefan

Bericht door oranjefan »

... dat een remonstrantse, vrouwelijke dominee de uitvaartdienst van prinses Juliana leidt is triest, maar niet triester dan wanneer dit gedaan zou worden door ds. ter Linden of Huub Oosterhuis. Aangezien de prinses een sterke voorkeur had voor de vrouw in het ambt zal dit zeker haar eigen keus zijn geweest, en reken maar dat zo'n draaiboek al jaren geleden klaar lag...
oranjefan

Bericht door oranjefan »

Wat ik vind van deze situatie, ik vind het bijzonder jammer dat we nog net doen alsof ons koningshuis uit christenen bestaat.
En wat ik nog jammerder vind is dat we als ger gezindte blij achter dat vrijzinnige stelletje aan blijven rennen.
...tja, daar zit ik wel mee, mijn zolder zucht onder de oranjehuis-verzameling... doe ik daar fout aan?:#
oranjefan

Bericht door oranjefan »


de rest klinkt allemaal erg vrouw onterend, het komt op mij over dat we hier dan nog steeds in de tijd leven dat de vrouw niet gelijk is aan de man......
... niet gelijk, maar daarom niet minder :P
ben wel heel dankbaar dat ik b.v. geen kansel hoef te beklimmen en een menigte toespreken :eur
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
De vooroordelen vliegen al weer over en weer. Natuurlijk kan ik begrip opbrengen dat sommigen van jullie het moeilijk hebben met een "vrouwelijke ds".
Maar H.K.H. Juliana kerkte nu eenmaal in die kringen: de Ned. Protestantenbond.

Ik zou zeggen luister of kijk 30 maart of je er iets zinnigs, voor jezelf, uit kan halen. Ze bidt tot Degene die wij ook aanbidden. Ze preekt uit het Woord wat wij ook lezen.
Misschien....zouden we kunnen bidden dat het een gezegende dienst wordt?
(In plaats van tevoren al allerlei vooroordelen hier te plaatsen... is dat wel bijbels?) Dit ongeacht hoe je staat tegenover "vrouwelijke predikanten!
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien: als ik wil weten wat de wil van de Heere is, dan ben ik toch niet tevreden als ik een antwoord van de satan krijg? Evenzo hier, als de Heere zijn zegen verbind aan de prediking die recht en zuiver is, heeft het geen enkel nut van een romanstrantse -of hoe die toespraak dan uiteindelijk ook zal zijn- heil te verwachten. !!!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door oranjefan
Wat ik vind van deze situatie, ik vind het bijzonder jammer dat we nog net doen alsof ons koningshuis uit christenen bestaat.
En wat ik nog jammerder vind is dat we als ger gezindte blij achter dat vrijzinnige stelletje aan blijven rennen.
...tja, daar zit ik wel mee, mijn zolder zucht onder de oranjehuis-verzameling... doe ik daar fout aan?:#
Nee hoor, wees maar gewoon oranje fan, maar bedenk wel dat het heel lang geleden is dat er nog een koning of koningin geweest is die het geloof belijdt zoals wij denken dat het beleden zou moeten worden. Dus de drieslag God Nederland en oranje bestaat gewoon niet meer.

Verder of prinses Juliana nou door een ds. Ter Linde of ds. ........... [hele moeilijke lange naam] begraven wordt, beide brengen ze een afgezwakte leer [lauwe leer] die door Christus wordt uitgespuugd.
Om maar eens plat te zeggen, of je nou door de hond of de kat gebeten wordt.

[Aangepast op 25/3/04 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Ik zou zeggen luister of kijk 30 maart of je er iets zinnigs, voor jezelf, uit kan halen. Ze bidt tot Degene die wij ook aanbidden. Ze preekt uit het Woord wat wij ook lezen.
Ik bid niet tot een God die niet alwetend is. Zij bid tot een god die niet alles weet wat er van te voren gaat gebeuren. Ik bid niet tot haar god. Haar god is voor mij niet vreemd, want het leeft in mijn vlees. Er is geen mooiere godsdienst dan het remonstrantsisme. Daar mogen ze het allemaal zelf doen, en ze kunnen het ook heel goed.

Uit welk woord leest zij? Groot Nieuws, Het Boek? Die lees ik niet.
Misschien....zouden we kunnen bidden dat het een gezegende dienst wordt?
We mogen zeker bidden, dat als Heere God overvloedig zou willen werken met Zijn Geest in de harten van allen die daar zitten.
(In plaats van tevoren al allerlei vooroordelen hier te plaatsen... is dat wel bijbels?) Dit ongeacht hoe je staat tegenover "vrouwelijke predikanten!
Kijk, we mogen de zonde niet meer verwerpen en bij name noemen! Of proef ik dat hier niet uit?
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Misschien....zouden we kunnen bidden dat het een gezegende dienst wordt?
(In plaats van tevoren al allerlei vooroordelen hier te plaatsen... is dat wel bijbels?) Dit ongeacht hoe je staat tegenover "vrouwelijke predikanten!


Dat zei ik ook al in m'n eerste posting. Mensen zullen niet meer serieus reageren op zo'n kerkdienst, OMDAT het door een vrouw word verkondigd.

Het leidt de aandacht af van hetgeen een dienst bedoeld is. Laten wij elkaar in onze waarde laten, de refo's en de anders-gelovingen. Ik hoop dat er door deze dienst mensen worden bekeerd in het geloof, en tot het inzicht komen, dat er meer is dan alleen hunzelf. Laten we daarvoor tot God bidden, en niet gaan zemelen over "een vrouw".
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie