Paus: "Wrede aanslagen Madrid beledigen God"

Bart-rk

Paus: "Wrede aanslagen Madrid beledigen God"

Bericht door Bart-rk »

Paus: "Wrede aanslagen Madrid beledigen God"

Geplaatst op 11/3 '04 om 14:37u door Roderick Vonhogen
Bij de gruwelijke aanslagen op treinen tijdens de ochtendspits in Madrid kwamen zeker 190 mensen om het leven (Reuters)


VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - De gruwelijke aanslagen vanochtend in Madrid zijn een belediging van God. Dat zei paus Johannes Paulus II vandaag in een reactie op de terroristische aanslagen waarbij zeker 190 doden vielen. Ook de Spaanse bisschoppen veroordelen de bomaanslagen.

Paus Johannes Paulus II heeft vandaag met een "krachtige en absolute veroordeling" gereageerd op "het trieste bericht van de verschrikkelijke terroristische aanslagen" vanochtend in Madrid. Dergelijke daden zijn "niet te rechtvaardigen". Ze "beledigen God, schenden het fundamentele recht op het leven en ondermijnen het vreedzaam samenleven".

Bij aanslagen op drie treinstations in Madrid kwamen vanochtend zeker 190 mensen om het leven. Meer dan 1200 mensen raakten gewond. Wie er precies achter de aanslagen zit, is nog niet bekend.

Wreed

De aanslagen hebben "op een wrede manier de families van de slachtoffers en de Spaanse samenleving in leed gedompeld". De paus laat weten te bidden voor het eeuwig zielenheil van de overledenen, en hun familie nabij te zijn.

In zijn rouwtelegram moedigt de paus het Spaanse volk aan om ondanks de gebeurtenissen zonder ophouden verder te gaan op de weg naar een vreedzame en serene samenleving.

Spaanse bisschoppen

De Spaanse Commissie Rechtvaardigheid en Vrede heeft de bomaanslagen eveneens in scherpe bewoordingen veroordeeld. Volgens de commissie kan geen enkel doel een dergelijke aanslag, die zoveel lijden en dood veroorzaakt, rechtvaardigen.

De commissie verwijst naar een eerdere verklaring van de Spaanse bisschoppen die stellen dat terreur getuigt van minachting voor het menselijk leven. Tegelijkertijd wordt solidariteit en medeleven uitgesproken met de familieleden van de betrokkenen.

"We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van geweld, afgezien nog van het feit dat het wettelijk en moreel verwerpelijk is, totaal ongeschikt is om conflicten op te lossen – of deze nu van persoonlijke of sociale aard zijn".

Volgens de Spaanse Commissie Rechtvaardigheid en Vrede moeten de verschillende opvattingen over een maatschappij in een democratische samenleving met elkaar geconfronteerd worden en op een vreedzame manier uitgepraat worden, zonder dat men daarbij zijn ideeën met geweld gaat opleggen.

Een democratische samenleving heeft het recht heeft om de terreur te bestrijden, vindt de commissie. Maar daarbij mag men zich niet laten leiden door wraak; de bestrijding van de terreur moet steeds gebeuren binnen de strikte grenzen van de wet.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het is natuurlijk vreselijk, wat er gebeurd is. Maar; omdat de Paus het heeft gezegd, is dat nou anders dan andere mensen?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jelle

Bericht door Jelle »

het is verschrikkelijk en onstellend wat er hier gebeurd is.
Uiteraard reageerd de hele wereld op dit gebeuren, en uiteraard ook de paus. Ik vind het een gebrek in onze kerken dat de leiders van de kerk niet hierop reageren.
En de waarde van een reactie dat moet de ontvanger maar bepalen, de reactie van de een zal soms meer opprijs gesteld worden dan van de ander, maar ik vind het heel belangrijk dat er een reactie komt en dat heb ik van onze protestante kerken nog niet vernomen.
limosa

Bericht door limosa »

Laten we nou weer niet de hele discussie overdoen die al in de topic "Ingebroken in de kerk" gevoerd. Leidt nergens toe.

Ik vind dat Jelle een punt heeft. Waarom zjin de protestantse kerken in Nederland niet in staat om op dit soort gebeurtenissen met één spreekbuis te reageren. Iemand ideeën?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Laten we nou weer niet de hele discussie overdoen die al in de topic "Ingebroken in de kerk" gevoerd. Leidt nergens toe.

Ik vind dat Jelle een punt heeft. Waarom zjin de protestantse kerken in Nederland niet in staat om op dit soort gebeurtenissen met één spreekbuis te reageren. Iemand ideeën?

waarom zouden de kerken als één spreekbuis dit moeten veroordelen? Zou de buitenwereld nou echt denken dat de kerken het hier mee eens zijn ofzo? (en dat daarom dus een expliciete veroordeling nodig is?)
zouden de terroristen er van schrikken als de kerken dit eenparig veroordelen?
Laten wij wijzer zijn. Natuurlijk veroordeelt elk weldenkend mens dit. En natuurlijk ook de kerken. Laat ze de moeite besparen om daar commissies of andere bureaucratische onzin voor te genereren om dit éénparig te kunnen veroordelen.

Ik heb liever dat ze eenparig de goddeloosheid van ons land en volk veroordelen, een bede- en boetedag uitroepen. En dat ze de valse leer eenparig afzweren, zoals die van Rome en de paus!

[Aangepast op 12/3/04 door Orckie]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Die discussies zijn al vaak genoeg gevoerd. Orcie, open er alsjeblieft een apart topic over, kan je daar je frustraties in kwijt...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De reactie van de Paus interesseert me niets. Eigenlijk misstaat die hier ook op dit forum. En dit is niet persoonlijk tegen Bart bedoeld, laat dat duidelijk zijn.

Wat ik hoop is dat, als Al Q achter de aanslagen zit, dit later zal blijken te zijn Bin Ladens laatste groet, voordat hij naar Guantanamo moet.
wij als OSWers moesten toch maar een nominatie als Dichter des Vaderlands overwegen...

:,:,:,
:D:D:D

[Aangepast op 12/3/04 door Orckie]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
ach wat een onzin.
waarom zouden de kerken als één spreekbuis dit moeten veroordelen? Zou de buitenwereld nou echt denken dat de kerken het hier mee eens zijn ofzo? (en dat daarom dus een expliciete veroordeling nodig is?)
zouden de terroristen er van schrikken als de kerken dit eenparig veroordelen?
Laten wij wijzer zijn. Natuurlijk veroordeelt elk weldenkend mens dit. En natuurlijk ook de kerken. Laat ze de moeite besparen om daar commissies of andere bureaucratische onzin voor te genereren om dit éénparig te kunnen veroordelen.

Ik heb liever dat ze eenparig de goddeloosheid van ons land en volk veroordelen, een bede- en boetedag uitroepen. En dat ze de valse leer eenparig afzweren, zoals die van Rome en de paus!
Het zou in ieder geval laten zien dat men in de kerken ook de krant leest, dat men weet wat er gebeurt in de wereld en daar op durft te reageren. Daar twijfel ik nu wel eens aan. Naar de kerkgangers (vooral jongeren) die noodgedwongen wel midden in de maatschappij staan werkt dat nogal vervreemdend.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De reactie van de Paus interesseert me niets. Eigenlijk misstaat die hier ook op dit forum. En dit is niet persoonlijk tegen Bart bedoeld, laat dat duidelijk zijn.

Wat ik hoop is dat, als Al Q achter de aanslagen zit, dit later zal blijken te zijn Bin Ladens laatste groet, voordat hij naar Guantanamo moet.
wij als OSWers moesten toch maar een nominatie als Dichter des Vaderlands overwegen...

:,:,:,
:D:D:D

[Aangepast op 12/3/04 door Orckie]
Een nominatie die zich beperkt tot het sub-forum "Gedichten" dan want verder komt er weinig uit.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De reactie van de Paus interesseert me niets. Eigenlijk misstaat die hier ook op dit forum. En dit is niet persoonlijk tegen Bart bedoeld, laat dat duidelijk zijn.

Wat ik hoop is dat, als Al Q achter de aanslagen zit, dit later zal blijken te zijn Bin Ladens laatste groet, voordat hij naar Guantanamo moet.
In deze topic is de reactie van de paus een stuk interessanter dan die van jouw Adrianus. De paus reageert tenminste inhoudelijk, nu jij nog.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Je weet het Limosa, de inhoud is niet mijn sterkste kant. heb je met die consultants. :D :D :D :D
Ik dacht nog: dat hoef ik niet te typen, daar komt-ie zelf wel mee . . .
limosa

Bericht door limosa »

Als het inderdaad een actie van Al-Qaeda is (wordt nu wel geclaimed) is dat behoorlijk bedreigend voor West-Europa. Als ze naast de RK ook de protestantse landen willen aanvallen loopt Nederland een behoorlijk risico.
Plaats reactie