Pinksteren

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door refo
Maar waarom was het dan 'nut' dat Jezus ten hemel voer? Feitelijk veranderde er toch niets.

Goed, een keertje wat meer bekeerlingen dan gebruikelijk, maar nog niet voor iedereen. Dat gebeurde pas bij Petrus en Cornelius.
Wat nut heeft het dat Hij een andere Trooster zond?

Ten eerste ging Christus terug naar de hemel en dus naar Zijn en onze hemelse Vader. Weg, uit het gezicht. Weg liefelijke omgang. Zo was het toch? En toch 'het is u nut'. Nut, maar U bent nu dagelijks bij ons. We kunnen aan Uw voeten zitten, Uw woorden horen. En toch, het is u nut. Ja, want Hij zal de gelovigen door Zijn Trooster een volheid schenken die hiervoor nooit geweest was. Een volheid in de kennis van Christus. Geen offerdienst meer; het voorhangsel gescheurd. Toch bleven ook toen de discipelen met zoveel vragen zitten, zoveel onbeantwoorde dingen. Deze antwoorden en de kennis zou de Geest hen bovenmate schenken. Paulus spreekt in Galaten over het leven onder de Wet en het leven in Christus. Het leven als mens vóór de komst van Christus en het leven ná de komst van Christus. Een geloofsleven. Een leven niet door aanschouwen, nee dat nog niet, maar wel een geloofsleven gevoed door Zijn Geest die al de gaven van Christus aan Zijn lidmaten schenkt [vgl. de Heidelberger]. Zo leeft de Kerk uit die gave, totdat er geen geloof meer is, maar een eeuwig aanschouwen. Kom, aan houdt moed, nog een kleine tijd en gij zult mij weer zien.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik geloof nou eenmaal niet meer in talen der tongen in deze tijd.
Probeer er eens wat studie over te doen alvorens bijvoorbaat over al dergelijke verhalen positief te zijn.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De Heilige Geest doet heel veel onzichtbaar werk. Het is de plaatsvervanger van Jezus op aarde en naar mijn mening een enorm Godsgeschenk.

Ik heb in mijn jeugd de Heilige Geest heel persoonlijk en heel aanwezig mogen ervaren en kan je vertellen dat dit fantastisch is. Geen geloofstwijfel, rust in je hart vol liefde en een innige band met God.

De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.

Het is ook een vervulling van een Messiasbelofte:
Joël 2:27 En gij zult weten, dat Ik in het midden van Israel ben, en [dat] Ik de HEERE, uw God, ben, en niemand meer; en Mijn volk zal niet beschaamd worden in eeuwigheid.
28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
29 Ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.

En ja, ik heb dromen gedroomt en gezichten gezien. Het is waar.

Maar de Heilige Geest doet meer. Zelfs het verachte historische geloof is niets anders dan een gave van de Heilige Geest, want niemand gelooft van nature in de bijbel.

En dat het goede van de aarde, zoals de opkomende zon of een goede oogst, nog elke dag over goede en kwade mensen komt; dat is ook een schenking van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest doet heel veel onzichtbaar werk. Het is de plaatsvervanger van Jezus op aarde en naar mijn mening een enorm Godsgeschenk.

Ik heb in mijn jeugd de Heilige Geest heel persoonlijk en heel aanwezig mogen ervaren en kan je vertellen dat dit fantastisch is. Geen geloofstwijfel, rust in je hart vol liefde en een innige band met God.

De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Lu 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?

Lager kan de ruif toch niet hangen?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik geloof nou eenmaal niet meer in talen der tongen in deze tijd.

hoezo, geloof je dat niet meer ?

was dat iets exclusiefs voor de eerste christenen en nu niet meer ?

zie dat nergens in mijn bijbel staan, dat dat is opgehouden
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Dus, met andere woorden: als ik wil, wil God ook...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

"En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet!" Openbaring 22:17
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Dus, met andere woorden: als ik wil, wil God ook...
God wil wel, nou jij nog.....
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik geloof nou eenmaal niet meer in talen der tongen in deze tijd.

hoezo, geloof je dat niet meer ?

was dat iets exclusiefs voor de eerste christenen en nu niet meer ?

zie dat nergens in mijn bijbel staan, dat dat is opgehouden
Lees deze studie even met aandacht.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Dus, met andere woorden: als ik wil, wil God ook...
Jij draait het precies weerom. Tegen de tijd dat jij wil, blijkt daaruit dat God al wilde.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Dus, met andere woorden: als ik wil, wil God ook...
Wat wil je zeggen? Als God niet wil, wie ben ik dan?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De Heilige Geest is er nu voor iedereen die zijn hart er maar voor open wil stellen en dat was in het OT niet zo.
Dit is volgens mij heel raak gezegd, Kaw!
Dus, met andere woorden: als ik wil, wil God ook...

Wil God niet als eerste?
1Titus 2: 3 en 4

3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

Dus niet als de mensen willen wil God ook maar God wil het nu de mensen nog!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja, Egbert, dat staat er.

Maar velen, inclusief de kanttekeningen, dingen daar op af. Niet alle mensen, maar allerlei mensen.

Redenering is: wat God wil, gebeurt. De ervaring leert dat niet alle mensen zalig worden, dus wil God dat ook niet.

Wel redenert men dan weer over geopenbaarde en verborgen wil (alsof daar verschil tussen is) en zegt: God eist geloof. Terwijl Hij het niet zou willen.

't Systeem klopt ergens niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refo....Wel redenert men dan weer over geopenbaarde en verborgen wil (alsof daar verschil tussen is) en zegt: God eist geloof. Terwijl Hij het niet zou willen.

't Systeem klopt ergens niet.
Och, mochten velen tot dat inzicht komen....

Ér zijn geen betere handen dan Gods handen waaraan we al deze dingen kunnen toevertrouwen. Laat het nu maar met een gerust hart in uw leven aan de verkiezende God over.
Er is geen verschil van opvatting tussen Jezus en de Vader. We hebben dus in een nodigende Jezus, met een verkiezend God te doen.
Plaats reactie