Wanneer Jezus wordt gevraagd naar Zijn visie op echtscheiding, ook in het licht van de scheidbrief van Mozes, geeft Jezus aan dat dit niet Gods wil is, maar dat Mozes het heefd ingevoerd om de 'hardheid des hartes wil van het volk'
Mag onze regering ook dit soort wetten invoeren, die oorspronkelijk tegen God's wil ingaan, maar die door de hardheid des hartes wil van het Nederlandse volk beter gecontroleerd door de overheid ingevoerd kunnen worden?
Wetten om de hardheid des harten (Mozes en de echtscheiding)
Wetten om de hardheid des harten (Mozes en de echtscheiding)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ik bedoel 'andere' wetten om de hardheid des hartes wil. (waar de wet niet slechter dan de kwaal (de hardheid))
10 geboden: niet scheiden
volk: hard, slechte huwelijken, overspel, haat, ruzie, mishandeling
Mozes: om de hardheid des hartes wil scheidbrief.
verzin nu zelf een andere mogelijke wet om de hardheid des hartes wil. Dus: het nederlandse volk gaat in tegen de wil van God, en de regering voert een wet in die deze zonde reguliert en dus onder controle houdt. (zoals Mozes met de scheidbrief deed)
kortom: het middel damt de zonde in maar wettigt de zonde wel.
Ik ga geen voorbeeld geven want dan gaan we het hier over het voorbeeld hebben ipv over het concept.
10 geboden: niet scheiden
volk: hard, slechte huwelijken, overspel, haat, ruzie, mishandeling
Mozes: om de hardheid des hartes wil scheidbrief.
verzin nu zelf een andere mogelijke wet om de hardheid des hartes wil. Dus: het nederlandse volk gaat in tegen de wil van God, en de regering voert een wet in die deze zonde reguliert en dus onder controle houdt. (zoals Mozes met de scheidbrief deed)
kortom: het middel damt de zonde in maar wettigt de zonde wel.
Ik ga geen voorbeeld geven want dan gaan we het hier over het voorbeeld hebben ipv over het concept.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ik denk Robert dat we de scheidbrief van Mozes los moeten zien van de tien geboden. De geboden worden door de scheidbrief niet aangetast. In het onderhavige voorbeeld wordt het 7e gebod overeind gehouden want het is de gescheidene niet toegestaan te hertrouwen. Zolang het karakter van de tien geboden of de wet die Christus ons gegeven heeft niet aangetast wordt is het m.i. in principe dus mogelijk om dergelijke wetten in te voeren, maar maar maar wees hier voorzichtig mee want waar is het eind? Nogmaals zolang het karakter van de dekaloog maar overeind blijft staan
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Als we Matt.19:9 naast Deut leggen wordt het nog gecompliceerder hier mag het nl. niet. Maar goed dit gaat off topic. Ik denk dat de decaloog toch maatgevend moet zijn en blijven.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.