Thank you mister Bush - Irak bevrijd!

Riks

Thank you mister Bush - Irak bevrijd!

Bericht door Riks »

De Amerikanen en Britten zijn vandaag als ware helden en bevrijders in Bagdad onthaald. Niks stadsquerilla, niks moslimhaat, niks anti-Amerikanisme. De Irakezen zijn net zo blij met de geallieerden en hun nieuw verkregen vrijheid als wij Nederlanders in 1945.
Al met al is het een proportionele oorlog met relatief weinig slachtoffers geworden.

WSO, Adje, Breekijzertje en andere oorlog-septici onder ons: zijn jullie ook blij met de bevrijding van Irak? Of zien jullie nog steeds beren en leeuwen op de weg?
Pied

Bericht door Pied »

Ik geloof wel dat de publieke opinie sinds vandaag steeds meer ombuigt naar pro-Amerikaans.
Eerlijk gezegd was ik er niet echt gelukkig mee, toen ze Irak aanvielen. De opinie van 'de rest van de wereld' is ook door de VS niet te negeren en een kat in het nauw kan rare sprongen maken - nog steeds trouwens.
Hopelijk ziet ook de Arabische wereld de blijdschap van hun Iraakse broeders; en is de VS in staat ook de nasleep netjes af te handelen, zodat ze niet blijvend van neo-kolonialisme beschuldigd zullen worden.
refo

Bericht door refo »

We zullen het allemaal maar afwachten. Zoals iemand terecht opmerkte heerst daar in die woestijngebieden het recht van de sterkste. Nu zijn dat even de Amerikanen. Je zou wel gek zijn als je als burger nu moeilijk ging doen. En dat standbeeldje omgooien van een handjevol burgers doet het natuurlijk goed op de tv. Je ziet het ook aan het geplunder. Dat heeft niks te maken met 'het regime verliest z'n greep'. Gewoon het recht van de sterkste. Als straks de kanonnen zwijgen gaan ze van de AMerikanen jatten, als ze de kans krijgen.

Maar wat nu? In de eerste golfoorlog vreesde men al voor een machtsvacuüm. Er is in Irak geen oppositie. Eerst had je de familie Hoessein, dan een hele poos niks en dan nog niks. Er is niemand waarin de Iraqis zich kunnen of willen herkennen.

VN-bestuur? VS-bestuur? Eerst moet geleerd worden politiek te bedrijven. Er gaat een periode van instabiliteit volgen. Iran ligt op de loer. De Koerden ruiken weer een kans en krijgen dus weer te maken met het 'njet!' van Turkije.

Beetje bommen gooien kunnen ze goed. Maar politiek oplossen? Wie gaat dat doen? Olie verkopen voor de burgers? Welke burgers? En wie gaat het geld verdelen?
Robert

Bericht door Robert »

Ik zie het al, scepticisme wordt niet makkelijk opgegeven!
Jammer dat jullie niet blij zijn met de vrijheid van de irakezen.

Gunnen jullie het hen niet, of is het gewoon moeilijk om je ongelijk toe te geven?

(en ja, het is heel makkelijk om weer een uur in de wind te lallen over hoe gelijk je toch wel hebt. Hello earth is talking!)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik ben niet ontevreden over het verloop van de oorlog. Hoewel ik wel tegen de oorlog ben, is dit niet om principiële redenen geweest. Tot nu toe (hoewel de oorlog natuurlijk nog niet afgelopen is) lijken de doemscenario's de kast weer in te kunnen. En dat is zeker mooi.

Voor Amerika gaat de moeilijkste periode nu komen. In het binnenland lobbyen de diverse bedrijven om zoveel mogelijk profijt van de situatie te maken, terwijl de ganse wereld op de vingers kijkt hoe Amerika het verder gaat aanpakken. Ik heb het idee dat het voor Amerika zelf ook nog niet duidelijk is. Volgens de één komt er maximaal 3 maanden een militair bestuur van Amerika, volgens de ander minimaal 6 maanden. Bush zegt de ene dag geen grote rol te zien voor de VN, om er de volgende dag weer op terug te komen.

Persoonlijk vind ik het juist een nobel streven om kritiek te hebben op de politieagent. Een beetje druk om een goede prestatie neer te zetten kan geen kwaad (maar dan kijk ik naar de zaak vanuit een economisch perspectief)
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik zie het al, scepticisme wordt niet makkelijk opgegeven!
Jammer dat jullie niet blij zijn met de vrijheid van de irakezen.

Gunnen jullie het hen niet, of is het gewoon moeilijk om je ongelijk toe te geven?

(en ja, het is heel makkelijk om weer een uur in de wind te lallen over hoe gelijk je toch wel hebt. Hello earth is talking!)
Ik gun de Irakezen best hun bevrijding, maar refo heeft wel gelijk. Ik zie Amerika er rustig voor aan dat ze die hele regering aan een ander overlaten, en zich er absoluut niet mee bemoeien.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Riks
De Amerikanen en Britten zijn vandaag als ware helden en bevrijders in Bagdad onthaald. Niks stadsquerilla, niks moslimhaat, niks anti-Amerikanisme. De Irakezen zijn net zo blij met de geallieerden en hun nieuw verkregen vrijheid als wij Nederlanders in 1945.
Al met al is het een proportionele oorlog met relatief weinig slachtoffers geworden.

WSO, Adje, Breekijzertje en andere oorlog-septici onder ons: zijn jullie ook blij met de bevrijding van Irak? Of zien jullie nog steeds beren en leeuwen op de weg?
Kijk aan!
Terwijl ik door Adje en WSO 'bestookt' wordt met anti -oorlogstaal, word ik door Riks in het rijtje van oorlog-sceptici geplaatst.

Riks,
Neem de moeite om mijn postings in deze op te zoeken en je kan niet tot een andere conclusie komen dan dat ik (uiteraard) tegen oorlog ben, (wie niet, als je al die onschuldige slachtoffers ziet),maar dat ik ook de bijbelse lijn van "geen vrede zonder gerechtigheid" voorsta.
Zie ook de column van Giphart (onder het topic 'achter wie sta jij' ) die ik geplaatst heb en waar ik volledig in mee kan gaan.
M.a.w. ik sta pontificaal achter 'onze jongens'.
Ook ben ik superblij voor het Iraakse volk.

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 10/4/03 door Breekijzertje]

[Aangepast op 10/4/03 door Breekijzertje]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

EIndelijk verlost van het juk Saddam. Als ware bevrijders binnen gehaald. Maar ze zijn er nog niet. Over zijn nog schermutselingen, maar die zullen de komende week zeker de koop in gedrukt worden.

Wordt er een beetje moe van dat er nu nog mensen zijn die nog steeds negatief doen. Amerika dit Amerika dat. Amerika heeft een goeie daad gedaan voor de mensheid in Irak.

Nu is het wel zaak dat het land zo snel mogelijk iets van een regering krijgt. Welke maakt nu even niet uit. Er moet allereerst gezorgd worden voor stabiliteit, hetgeen volgens mij best moeilijk is daar .
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Wordt er een beetje moe van dat er nu nog mensen zijn die nog steeds negatief doen. Amerika dit Amerika dat. Amerika heeft een goeie daad gedaan voor de mensheid in Irak.
Tukkertje helemaal mee eens!!!

Het is gigantisch wat de Amerikanen gedaan hebben Ik denk dat dat ook de omringende landen er blij mee zijn al zullen ze dat niet hardop zeggen.

En nu moet er een regering komen en wel een amerikaanse regering!!! voorlopig

Want waar haalt de vn de moed vandaan om zich nu te gaan bemoeien met de kwestie Irak ? Frankrijk Duitsland en Rusland tonen ineens intresse voor de wederopbouw van Irak ? ja ..dat snap ik .. nu kunnen ze geld vedienen met de wederopbouw en zullen er geen dode aan hun kant vallen. nee jongens amerika moet het allereerste recht krijgen om te bepalen hoe of wat (en uiteraard hoop ik dat ze veel iraki´s er bij betrekken)
En voor alle slappe (ja slappe!) vn staten die met een grote sm... tegen de oorlog en anti amerika waren moeten nu niet eens de humane jongen gaan uithangen want dat hadden ze moeten doen toen Amerika hun hulp nodig had.
En nog iets als Amerika de olie claimt sta ik daar helemaal achter!!!

Maar goed laten we niet vergeten en in onze gebeden herdenken dat er weer een oorlog nodig was en dat er vele doden zijn gevallen en dat de iraki´s best wel een grote prijs hebben moeten betalen voor hun verkregen vrijheid.

[Aangepast op 10/4/03 door Bart-rk]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

De irakies hebben inderdaad een hele grote prijs moeten betalen. Maar ze zijn vrij. Geen dictator meer die vertelde hoe ze moesten leven.

:thu:thu:thu
Riks

Bericht door Riks »

Oorlog is en blijft verschrikkelijk, maar met de moderne technieken die de coalitie in Irak heeft toegepast is wel degelijk een proportionele oorlog mogelijk. Volgens de Koerden in Mosul vielen er bij de bombardementen op deze stad slechts enkele slachtoffers.

Ik denk dat we ons traditionele concept van oorlog moeten herzien, dat is nog veel te veel gebaseerd op de grote wereldoorlogen. Met gepast en doelgericht geweld een misdadig regime uit het zadel lichten moet mijns inziens veel vaker gebeuren, en niet alleen wanneer de Amerikanen daar belang bij hebben. Het wordt tijd voor een sterke Europese denfensiemacht, die dezelfde technieken kan toepassen. Dan hebben we de Amerikanen niet langer nodig om een nieuwe Milosevic weg te bombarderen.
Robert

Bericht door Robert »

En de doden die vielen onder de burgers zijn grotendeels toe te schrijven aan het ex-regime van Irak, die de verdediging liever vanuit de stad tussen de burgers voerde, in de hoop op veel burgerslachtoffers om zo de media en de arabische landen te bespelen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
surfer

Bericht door surfer »

Het lijkt erop dat deze oorlog gebaseerd is op een leugen, nl. de veronderstelde aanwezigheid van de zo vaak aangehaalde 'weapons of mass destruction'. Waar zijn ze? Tot nu toe niet gevonden...
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door surfer
Het lijkt erop dat deze oorlog gebaseerd is op een leugen, nl. de veronderstelde aanwezigheid van de zo vaak aangehaalde 'weapons of mass destruction'. Waar zijn ze? Tot nu toe niet gevonden...
Die wapens van Irak zijn denk ik meer een aanleiding dan de echte reden voor de oorlog geweest. Amerika wilde immers gewoon van dat regime af. Maar om in de VN-Veiligheidsraad steun voor een militair ingrijpen te krijgen, moesten de VS het over die boeg goeien. Dat heeft nu eenmaal met het VN-recht te maken; je mag niet zomaar een dicator uit het zadel wippen, ook al vermoort die duizenden burgers. Eerst moet je een dreiging voor andere landen kunnen aantonen, zoals massavernietigingswapens. Maar de echte reden (Saddam en zijn regime verjagen) vind ik ook veel beter dan het argument van die wapens, want er zijn zoveel landen met zulke wapens. Maar niet zoveel verschrikkelijke dictators als Saddam. Van mij mogen ze het VN-recht daarom nog vandaag aanpassen, en wel zo dat militair ingrijpen om dergelijke dictators weg te jagen toegestaan is.
refo

Bericht door refo »

Volgens Riks is de inval helemaal niet om de wapens etc maar om het regime om ver te werpen. Toen de oorlog pas begonnen was, wees ik op de illegaliteit ervan, omdat de VN tegen was. Dat de wapeninspecteurs goede vorderingen maakten. Nu geeft Riks dus toe dat de oorlog inderdaad illegaal was. Want wie gaat nu uitmaken welk regime door de beugel kan en welk niet? Inderdaad, het land met de grootste mond.

En nu de oorlog afgelopen is, naar het schijnt, is er dus, zoals ik al dacht, geen enkel alternatief. Geen oppositie, die het volk oproept voor hen te kiezen. Een bevolking die maar één recht kent: het recht van de sterkste. Als je er zo naar kijkt interesseert het de bevolking geen biet wie ze regeert. Ze zijn nu vooral blij dat er geen bommen meer vallen. Al duizenden jaren geldt daar de woestijnwet: opkomen voor jezelf, zorgen dat je gewapend bent en de sjeik, de president of wie er wat te vertellen heeft zoveel mogelijk ontloopt. Want met die hoge heren is het kwaad kersen eten.

Ik heb zo het idee dat de bevolking de Amerikanen gauw zat zullen zijn. Dat gezeur als je eens wat plundert! Waar bemoeien ze zich mee? Uiteindelijk zullen ze niet blij zijn dat ze 'bevrijd' zijn.
Plaats reactie