Hoe het geloof gewerkt wordt door de Heilige Geest(Brakel)

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Hoe het geloof gewerkt wordt door de Heilige Geest(Brakel)

Bericht door Matthijs »

1. Voordat iemand gelooft, komt door de prediking des Woord in de mens een overtuiging van zijn ellendige staat in zichzelf, een onvrede en verlegenheid over zijn staat, zo ten opzichte van zondigheid als strafwaardigheid, met meer of minder heftigheid, 't zij wettisch of Evangelisch. Hij vindt zich van God gescheiden, in welks gunst en vereniging hij ziet zijn zaligheid te bestaan, hij ziet geen raad bij zichzelf, noch bij enig schepsel, hoe hij Gods rechtvaardigheid zal voldoen, en de volmaakte rechtvaardigheid zal bekomen. Hij hoort Jezus Christus noemen de Borg te zijn, en begint Hem in Zijn natuur, ambten, vernedering, verhoging te kennen, en hij krijgt een begeerte om Hem tot zijn Borg te hebben.

2. Hij krijgt kennis van de aanbieding van Christus zo in 't algemeen als in 't bijzonder, dat Christus ook hem wordt aangeboden, dewijl hij het Evangelie hoort, en het ieder wordt aangeboden, en niemand wordt uitgesloten; maar dat een iegelijk die wil, komen mag, met belofte dat die komt, niet uitgeworpen zal worden. Hij gelooft dat alles als een onfeilbare waarheid, en is blijde, dat er zulk een weg tot zaligheid van God is uitgevonden, en dat die weg hem bekendgemaakt wordt: hij keurt die met zijn gehele hart goed, en wil door die, en door geen andere weg zalig worden, gelijk er ook geen andere is. En hij zegt met Petrus: Heere! tot wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods, Joh. 6:68, 69.

3. Hij wordt hongerig en dorstig, dat is, zeer begerig om deel te krijgen aan Christus en alle Zijn verdiensten, om door Hem met God verzoend te worden, in vrede, liefde, ootmoed en gehoorzaamheid met Hem te wandelen. Hij heeft smart over het gemis, hij kan 't er niet zonder uithouden, hij heeft zonder dat geen vrede. 't Is: Ach, had ik Christus! Had ik verzoening! Had ik Geest en leven! Zo is Christus hem dierbaar, 1 Petrus 2:7. En hij verkrijgt moed door de belofte: Matth. 5:6, Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

4. Hij wendt zich naar Christus toe, hij neemt toevlucht tot Hem, hoewel van verre met de tollenaar, Lukas 18:13. Hij durft soms niet, soms is hij duister, soms moedeloos door 't gezicht van zijn zonden, nochtans keert zijn hart zich stilletjes daarheen, soms kan hij niet één woord spreken, soms, ik wilde Hem zo gaarne hebben. Daar staat hij en weet geen raad, hij ziet uit, hij wacht, hij verlangt, en dikwijls met stille tranen in de ogen, naar licht, naar genade, naar Geest, naar kracht. Dus zal hij uitzien naar de Heere, en wachten op de God zijns heils, Micha 7:7. Dus verbeidt hij de Heere, Hab. 2:3. Dit is het dat er staat, Jes. 45:22, Wendt u naar Mij toe, en wordt behouden, alle gij einden der aarde! En Psalm 36:8, Hoe dierbaar is Uw goedertierenheid, o God! dies de mensenkinderen onder de schaduw Uwer vleugelen toevlucht nemen.

5. Hij neemt al worstelende vrijmoedigheid om Hem aan te nemen, hij kent zich ontbloot, hij ziet Jezus als bekwaam, als volkomen genoegzaam, als gewillig, als waarachtig, als zich aanbiedende, als belovende niemand, die komt, te zullen uitwerpen, hij neemt Hem aan, hij willigt Zijn aanbieding en nodiging in, hij geeft Hem de hand, hart en alles, met een volkomenheid des harten; en denkt wel: is de Heere Jezus zo gewillig om hem aan te nemen, als hij om Hem te hebben, hij zou zeker zalig worden. Ja, hij hervat: Jezus is gewillig, ja gewilliger dan ik, want Hij Zelf komt mij voor, presenteert en nodigt, Hij zelf trekt mij; en zó worstelende geeft hij zich over. Zie dit Joh. 1: 12. Maar zo velen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.
Kol. 2:6, Gelijk gij dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.
2 Kron. 30: 8. ... geeft dn Heere de hand.

6. Hij vertrouwt zijn lichaam, zijn ziel, zijn zaligheid aan Christus toe; hij laat het op Hem aankomen, hij laat zich dragen van Christus, hij leunt, hij steunt op Hem, en of hij nog geen vrede, geen verzekering heeft, en of hij geslingerd wordt door vrees, en bestrijdingen zich opdoen, evenwel zet hij zich op Hem, hij verlaat zich op Hem, hij is bezig met de daad van vertrouwen, het zich Hem toe te vertrouwen, te oefenen, Zie dit:
Jes. 28: 16 wie gelooft, die zal niet haasten.
Jes. 10: 20 zij zullen steunen op de Heere, de Heiligen Israëls, oprechtelijk.
Jes. 48:2. Ja, van de heilige stad worden zij genoemd, en zij steunen op de God Israëls.
Jes. 50: 10 … dat hij betrouwe op de naam des Heeren, en steune op zijn God.
Psalm 2: 12. ... Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.

7. Hieruit volgt de verzekering, het vertrouwen dat Christus zijn Zaligmaker is; al oefenende het geloof, al biddende, al worstelende maakt hij de sluitreden op, schouwende dan op de daden des geloofs, waarvan de ziel bewust wordt, dan op de volheid van Jezus, dan op de beloften en haar zekerheid; dus besluit hij: Jezus is mijne en ik ben Zijne, Hoogl. 2:16.
Waarop de Heilige Geest soms zeer krachtig het zegel zet, Ef. 4:30. Hieruit volgt stilte, vrede, blijdschap, vergenoeging, waarvan wij terstond in de vruchten des geloofs zullen spreken. Doch deze vruchten van verzekering, vrede, enz. vindt de ziel niet altijd, die worden dikwijls belet, dan door zwakheid des geloofs, dan door bestrijdingen.

8. Hieruit vloeit heiligheid:
Hand. 15:9. ... gereinigd hebbende hun harten door het geloof.
Gal. 5:6. ... het geloof door de liefde werkende.
Ziet Jak. 2: 17.
Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander ; dan is de ziel meer werkzaam op het ene, dan op het andere, en men kan ze allen niet te gelijk voorstellen; maar om ze duidelijk te vertonen, en klaar te doen verstaan, zo moet men ieder op zichzelf voorstellen.

[Aangepast op 5/4/05 door Matthijs]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

vanaf 4 zou ik er boven zetten: wat gebeurt als iemand gelooft. 2 en 3 is niet iets verschillends. Ook 4 tot en met 7 zijn in feite één en beschrijven het geloof.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik vind het wel erg evangelisch hoor....

Misschien kan ik me daarom wel vinden in dat stukje :D
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Boven het stukje hoort dit nog Matthijs:

Geloof in zijn omtrek begrepen

XXXIII. Dus hebben wij getoond, dat de eigenlijke formele daad van het geloof niet bestaat in een toestemming van de Evangelische waarheden, maar in een vertrouwen van het hart op Christus, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd en tot de zaligheid gebracht te worden; omdat dit vertrouwen niet alleen is en werkt, maar verscheidene andere daden bij zich heeft, zo zal het dienstig zijn,
dat wij `t geloof in zijn gehele omtrek vertonen.

Boven de nummeringen horen de volgende subkopjes:

[1]Overtuiging van zijn ellende.

[2]Kennis van Christus en Zijn aanbieding.

[3]Begeerte.

[4]Toevlucht nemen.

[5]Aannemen

[6]Toevertrouwen

[7]Verzekering

[8]Heiligheid

-----

Een heel mooi stukje van Brakel wat aantoont dat er geen boetvaardigheid is zonder geloof en geen geloof zonder boetvaardigheid.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Boven het stukje hoort dit nog Matthijs:

Geloof in zijn omtrek begrepen

XXXIII. Dus hebben wij getoond, dat de eigenlijke formele daad van het geloof niet bestaat in een toestemming van de Evangelische waarheden, maar in een vertrouwen van het hart op Christus, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd en tot de zaligheid gebracht te worden; omdat dit vertrouwen niet alleen is en werkt, maar verscheidene andere daden bij zich heeft, zo zal het dienstig zijn,
dat wij `t geloof in zijn gehele omtrek vertonen.

Boven de nummeringen horen de volgende subkopjes:

[1]Overtuiging van zijn ellende.

[2]Kennis van Christus en Zijn aanbieding.

[3]Begeerte.

[4]Toevlucht nemen.

[5]Aannemen

[6]Toevertrouwen

[7]Verzekering

[8]Heiligheid

-----

Een heel mooi stukje van Brakel wat aantoont dat er geen boetvaardigheid is zonder geloof en geen geloof zonder boetvaardigheid.
Dus de titel van deze topic is niet helemaal juist..... Maar dit tekent nu misschien de verwarring in onze gezindte.....

Idd een mooi stuk van Brakel.

Ook de laatste passage is weer typisch Brakel:
Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander ; dan is de ziel meer werkzaam op het ene, dan op het andere, en men kan ze allen niet te gelijk voorstellen; maar om ze duidelijk te vertonen, en klaar te doen verstaan, zo moet men ieder op zichzelf voorstellen.
[Aangepast op 5/4/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

De titel had anders gemoeten.
Ik haalde het weg uit het eerste zinnetje van Brakel.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ook de laatste passage is weer typisch Brakel:
Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander ; dan is de ziel meer werkzaam op het ene, dan op het andere, en men kan ze allen niet te gelijk voorstellen; maar om ze duidelijk te vertonen, en klaar te doen verstaan, zo moet men ieder op zichzelf voorstellen.
[Aangepast op 5/4/05 door Pim]
Vind je het nu ook juist als ik zeg, dat dit zich nu afspeelt in de vierschaar van het geweten?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ook de laatste passage is weer typisch Brakel:
Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander ; dan is de ziel meer werkzaam op het ene, dan op het andere, en men kan ze allen niet te gelijk voorstellen; maar om ze duidelijk te vertonen, en klaar te doen verstaan, zo moet men ieder op zichzelf voorstellen.
Vind je het nu ook juist als ik zeg, dat dit zich nu afspeelt in de vierschaar van het geweten?
Dat jij dat zegt, verbaast me niet, want dat is een voor jou geliefde term. Iemand anders zal het echter met andere termen benoemen. We hebben daar al genoeg discussie over gehad.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Deze 8 punten zijn voor velen denk ik te beamen. Dit is het leven van een Christen. Waarbij de pastorale noot van Brakel (de laatste alinea) niet over het hoofd gezien mag worden! Zie het niet als een stappenplan, een spoorlijn met 8 stationnetjes.

Maar goed, hoe moet je dit dan leggen naast de standen in het genadeleven (bevinding in de lijn van de heilsfeiten, weg van de discipelen is weg van de Kerk) en terminologie als het meemaken van 'de tiende ure'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ook de laatste passage is weer typisch Brakel:
Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander ; dan is de ziel meer werkzaam op het ene, dan op het andere, en men kan ze allen niet te gelijk voorstellen; maar om ze duidelijk te vertonen, en klaar te doen verstaan, zo moet men ieder op zichzelf voorstellen.
Vind je het nu ook juist als ik zeg, dat dit zich nu afspeelt in de vierschaar van het geweten?
Dat jij dat zegt, verbaast me niet, want dat is een voor jou geliefde term. Iemand anders zal het echter met andere termen benoemen. We hebben daar al genoeg discussie over gehad.
Het is een gereformeerde term hoor.
We hebben er inderdaad al genoeg over gediscusieerd, dus wat mij betreft hoeven we het daar nu niet weer over te gaan hebben.
Ik snap alleen niet van jou, waarom jij zo'n hekel (dat proef ik tenminste) aan deze term hebt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als het een bijbelse term is, prima. Waar staat die term?

Maar gereformeerd? Wat maakt de term gereformeerd? Het feit dat hij vaak wordt gebruikt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als het een bijbelse term is, prima. Waar staat die term?

Maar gereformeerd? Wat maakt de term gereformeerd? Het feit dat hij vaak wordt gebruikt?
de mannen van de reformatie en de nadere reformatie gebruikten het ook.
Daarom noemen we het gereformeerd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ook de laatste passage is weer typisch Brakel:
Vind je het nu ook juist als ik zeg, dat dit zich nu afspeelt in de vierschaar van het geweten?
Dat jij dat zegt, verbaast me niet, want dat is een voor jou geliefde term. Iemand anders zal het echter met andere termen benoemen. We hebben daar al genoeg discussie over gehad.
Het is een gereformeerde term hoor.
We hebben er inderdaad al genoeg over gediscusieerd, dus wat mij betreft hoeven we het daar nu niet weer over te gaan hebben.
Ik snap alleen niet van jou, waarom jij zo'n hekel (dat proef ik tenminste) aan deze term hebt.
Blijkbaar zijn onze discussies dan nog niet duidelijk geweest. Ik praat liever over de inhoud. Voor velen is het een vage term en een soort geheimtaal. Verder wordt die term ook misbruikt en daarom gebruik ik zeker niet graag. Men zou denken dat ik visionaire beelden bedoel als ik die term gebruik.
Het is geen hekel hebben aan, ik wil 'm alleen niet gebruiken, van mij mag jij 'm gebruiken als je er gelukkiger van wordt. Je probeert 'm mij alleen op te dringen en dat begrijp ik niet. Waarom wil je die term graag bij iedereen door de spreekwoordelijke strot duwen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs Vind je het nu ook juist als ik zeg, dat dit zich nu afspeelt in de vierschaar van het geweten?
Dat jij dat zegt, verbaast me niet, want dat is een voor jou geliefde term. Iemand anders zal het echter met andere termen benoemen. We hebben daar al genoeg discussie over gehad.
Het is een gereformeerde term hoor.
We hebben er inderdaad al genoeg over gediscusieerd, dus wat mij betreft hoeven we het daar nu niet weer over te gaan hebben.
Ik snap alleen niet van jou, waarom jij zo'n hekel (dat proef ik tenminste) aan deze term hebt.
Blijkbaar zijn onze discussies dan nog niet duidelijk geweest. Ik praat liever over de inhoud. Voor velen is het een vage term en een soort geheimtaal. Verder wordt die term ook misbruikt en daarom gebruik ik zeker niet graag. Men zou denken dat ik visionaire beelden bedoel als ik die term gebruik.
Het is geen hekel hebben aan, ik wil 'm alleen niet gebruiken, van mij mag jij 'm gebruiken als je er gelukkiger van wordt. Je probeert 'm mij alleen op te dringen en dat begrijp ik niet. Waarom wil je die term graag bij iedereen door de spreekwoordelijke strot duwen?
als we er maar bij zeggen dat het geen visioen, droom of wat dan ook is. Het speelt zich gewoon af in het geweten. Altijd door Woord en Geest.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Deze 8 punten zijn voor velen denk ik te beamen. Dit is het leven van een Christen. Waarbij de pastorale noot van Brakel (de laatste alinea) niet over het hoofd gezien mag worden! Zie het niet als een stappenplan, een spoorlijn met 8 stationnetjes.

Maar goed, hoe moet je dit dan leggen naast de standen in het genadeleven (bevinding in de lijn van de heilsfeiten, weg van de discipelen is weg van de Kerk) en terminologie als het meemaken van 'de tiende ure'?

[Aangepast op 5/4/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie