verlangen naar het behoud van de naaste

MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Ten aanzien van de discussie tot zover:

1. MS komt aanzetten met 'een stukje'. Ik wil daar graag op reageren, maar ik doe dat niet zolang er geen bronvermelding komt van deze tekst.
2. In de gereformeerde theologie is er vaak een noodgedwongen onderscheid gemaakt tussen algemeen en bijzonder. Algemene genade / bijzondere genade of: algemene (uitwendige) roeping en bijzondere (inwendige) roeping. Men voelde zich ertoe geroepen omdat men de uitverkiezing wilde rationaliseren: als niet iedereen zalig wordt, moet er toch ergens een verschil te vinden zijn. Misschien in de roeping (een algemene, weinig kracht bezittende en een bijzondere levenskrachtige roeping) of: een algemene genade (fijn, maar ontoereikend) en een bijzondere eeuwig leven schenkende genade. enz. enz.
Nu probeert men dit weer, maar dan met de algemene liefde.
Laat het daar nu net niet opgaan: liefde is altijd liefde. Ontbreekt er iets aan de welgemeendheid, aan de oprechtheid of aan de onvoorwaardelijkheid van de liefde, dan is het geen liefde meer, maar iets anders.
Wanneer God iemand liefheeft, heeft Hij hem lief tot het einde. Pas wanneer Petrus agapè gebruikt is de liefde echt liefde.
Nee, God kan Zichzelf niet inhouden als het om liefde gaat. Het zou in tegenspraak zijn met het hoogste gebod, dat Hij zelf heeft gegeven.

Helaas voor de scholastiek: liefde is niet te rationaliseren. Waarom ik?.....geen rationeel antwoord.
Ik zou zeggen: heeft uitverkiezing ook niet met die liefde te maken? Zouden we ook niet eens ophouden om die verkiezing te rationaliseren, aanwijsbaar te maken, begrijpbaar, achterhaalbaar, bevatbaar of controleerbaar?

Het is slechts omwille van God zelf.


gravo
Hier wat Huntington met algemene liefde bedoeld:

Indien mijn lezer verlangend is, om te vernemen wat ik bedoel door de uitdrukking Algemene Liefde, dan zij het hem bekend dat ik die liefde en edelmoedigheid niet bedoel, die door de tweede tafel der zedelijke wet vereist wordt, dat zij verre. Want ik weet dat in die zin de mens zijn naaste gelijk als zichzelf moet liefhebben; en zo hij in de mogelijkheid verkeert, behoort hij zulks te bewijzen door ene edelmoedige tehulpkoming van hem in zijn noden.
Ook bedoel ik niet die genegenheid die elke bekeerde ziel zijn naasten behoort te betonen, door hem te bestraffen, te vermanen, voor hem te bidden, of hem het Woord des levens voor te houden, hetwelk (indien het door God gezegend wordt tot zijn bekering) die liefde is welke ene menigte van zonde bedekt. In dit opzicht zou ik mij kunnen opofferen en opgeofferd willen zijn voor mijn naaste, en zo ijverig gearbeid, en evenveel geleden willen hebben tot nut van hun zielen, als zij, die voorgeven de ingewanden der barmhartigheid Gods te overtreffen in het belang van zondaren. Maar de Algemene Liefde waarop in dit werk gedoeld wordt, is die voorgewende liefde van valse belijders, die strijden voor de zaligheid der gehele wereld en twisten tegen de vrijmacht Gods, en tegen Zijn woord met betrekking tot die vrijmacht. Voorwaar, indien deze geest van God kwam, dan zou dezelve nooit tegen Zijn vrijmachtige wil twisten.
De Zaligmaker bestrafte dit in Petrus als uit de duivel komende: Ga weg achter mij, satanas! u zijt mij een aanstoot; want u bedenkt niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn, Matth. 16: 23. Zo toont de Zaligmaker dat elke geest, die partij kiest voor vlees en bloed, en de wil van God weerstreeft, uit de duivel zelf is.
Zulke mensen schijnen God bij zichzelf at te meten, omdat zij voorwenden zoveel liefde te bewijzen aan afvallige opstandelingen, en aan hen die het veroordeelde beeld van Adam dragen. Zij menen dat Gods eeuwige liefde in dit hun voorgewend kanaal moet stromen, en dat God eveneens is als zij zelf zijn; om welke ellendige, vergelijking God zegt, dat Hij ze bestraffen zal, Psalm 50: 21. Uit deze voorgewende liefde, bezield met een geest van opstand tegen God, komen al de algemene leerstellingen voort, waar wij in onze dagen van horen. Gods liefde, die zich in elke eeuw onderscheidende heeft vertoond, is op het gehele menselijke geslacht gevestigd, zo zeggen zij ons; wanneer de Zaligmaker die verklaart vrijmachtig te zijn; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Matth. 20: 16. Sommigen verklaren dat God allen gelijkelijk verkoos, indien er zulk ene verkiezing bestaan kan: maar de Zaligmaker zegt, dat Hij Zijn volk uit de wereld uitverkoren heeft. Joh. 15: 19.
Zij zeggen ons dat Christus alle mensen verloste; terwijl de Schrift verklaart dat God Zijn uitverkorenen uit de mensen verlost. Openb. 14: 4. Indien God sommigen uit de anderen verloste, dan waren zij, waar de uitverkorenen uit verlost zijn, niet verlost. Toen God Egypte gaf tot een losprijs voor Israël gaf Hij geen losprijs voor Egypte. Als de goddeloze een rantsoen is voor de rechtvaardige, en de trouweloze voor de oprechte, (Spreuk 21: 18) dan hadden die boze goddelozen geen rantsoen dat voor hen betaald werd, hoe ook de leer der algemene verzoening ijverig wordt opgedrongen.

Maar ik daag de wereld uit om één schriftuurplaats aan te wijzen om dit te bewijzen. Christus zegt: ik stel Mijn leven voor de schapen. Joh. 10: 15. Maar allen zijn geen schapen. Zij, die de uitverkoren kudde Gods uitmaken, zijn verlost; ik stel Mijn leven voor de schapen. Allen waarvoor de Zaligmaker stierf waren ten leven verordineerd; en zij die dus uitverkoren en verlost zijn, moeten gebracht worden tot het ontvangen der genade van het geloof; want er geloofden zovelen als er verordineerd waren tot het eeuwige leven. Hand. 13:48. Maar sommigen zijn niet uitverkoren; deze zijn geen schapen, daarom wordt de gave van het geloof hen onthouden. Maar gijlieden gelooft niet, want u zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb. Joh. 10: 26. Christus had hen in het 12de vers huurlingen genoemd, en in de volgende plaats zei Hij hen, dat zij niet van Zijn schapen waren; en dat was de oorzaak waarom de gave van het geloof hen onthouden werd: wanneer de joden dit hoorden, namen zij stenen op om Hem te stenigen. Joh. 10: 3 1.

Maar lees nog wat meer voor een genuanceerd beeld.



[Aangepast op 5/4/05 door MS]
Plaats reactie