Oorspronkelijk gepost door Riks
Mijn suggesties zijn gebaseerd op een artikel hierover in het RD.
aaaaaahhhhhhh dat verklaart alles
De betreffende diplomaten hebben zelf naar de pers gelekt (Reuters of iets dergelijks) en hun samenwerking met het regime van Saddam toegegeven. En daarbij aangegeven dat in die archieven ook informatie over de samenwerking tussen Rusland en Saddam zat. Toegegeven: dat het geheimhouden hiervan de ware reden voor de houding van Rusland was, is inderdaad een verdachtmaking, maar wel een heel voor de hand liggende. Vergeet niet dat een groot deel van het Russische parlement Saddam zelfs militair wilde steunen!
Waarom zouden ze hun samenwerking met Irak willen verbergen? Als het werkelijk zo zou zijn dan zijn ze in heel goed gezelschap: namelijk van de VS, Duitsland, Frankrijk, etc.
Het is overigens bekend dat er gepensioneerde Russische generaals naar Irak overgevlogen zijn om Saddam wat tactische tips te geven. Dit betekent echter niet dat Rusland als land Irak steunde, want dit was een militair consultancy bureau.
Verdachtmakingen. Daar kent iedereen er wel een paar van. Want waarom wil Amerika Saddam zo graag dood hebben? (in tegenstelling tot de manier hoe dictators vroeger werden berecht) Zou het misschien kunnen dat Saddam iets weet dat niet publiek gemaakt mag worden?
We weten dat Rumsfeld in de jaren tachtig, tijdens Reagan, als diplomaat betrokken was in het Midden-Oosten. Net nadat de VN (de niet meer ter zake doende organisatie) een rapport aangaf dat Irak chemische wapens gebruikte in de oorlog tegen Iran (1984), kreeg Rumsfeld de opdracht om de betrekkingen met Irak weer te verbeteren. Amerika wilde graag olie uit Irak, maar Iraakse olie werd geblokkeerd door Syrië en Iran. Maar in 1984 waren die chemische wapens blijkbaar niet relevant, want Rumsfeld ontkende dat Irak chemische wapens had en sloot, voordat hij weer vertrok, lucratiefe contracten voor olie tegen wapens. Zou het kunnen dat Saddam Rumsfeld politiek kan beschadigen?
Ik moet toegeven, dit is een verdachtmaking en ik kan niet alles met bronnen ondersteunen, maar het is wel een voor de hand liggende verdachtmaking