Brits echtpaar mag ideale baby maken

Plaats reactie
tukkertje
Contacteer:

Brits echtpaar mag ideale baby maken

Bericht door tukkertje »

Een Brits echtpaar mag met hulp van vergaande IVF-technieken een baby 'maken' die een perfecte beenmergdonor is voor hun ernstig zieke zoontje. Het Britse Hof van Beroep heeft dinsdag het verbod op de procedure ongedaan gemaakt.

De vier jaar oude Zain Hashmi heeft de zeldzame bloedziekte thalassaemia en heeft een beenmergtransplantatie nodig. Hij kan nog een tijdje worden behandeld met bloedtransfusies, maar het ijzergehalte in zijn bloed kan uiteindelijk zo hoog worden dat het levensgevaarlijk is, meldt de Britse zender BBC.

Zijn ouders Raj en Shahana Hashmi willen dat artsen met IVF-technologie embryo's onderzoeken om de ideale donor voor Zain te vinden. De Hoge Raad verbood hen vorig jaar nog de techniek te gebruiken na een klacht van een maatschappelijke organisatie die zich bezig houdt met de ethiek van voortplanting.

Een woordvoerder van het centrum voor voortplanting in Nottingham, waar het echtpaar onder behandeling is, verzekerde dat de uitspraak niet betekent dat iedereen de techniek kan gebruiken. â€
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

't Is moeilijk om er vanaf deze plaats iets zinnigs over te zeggen.

Er wordt wel gesproken van "vergaande IVF-technieken".

Bij dat "vergaand" heb ik wel m'n twijfels.

Maar, zoals gezegd, 't is moelijk er iets van te zeggen als je de complete situatie niet kent.

Een 'breekje' van Breekijzertje
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Klopt, maar mag je zover gaan. Mag je een ideale baby maken in deze situatie. In principe red je hier wel een leven mee (als alles goed zou gaan). Aan de andere kant ben je wel bezig om een ideale mens te creeren. Al gaat dit niet om uiterlijkheden. Als het daarom gaat wijs ik het direct af.
Ik ben van mening dat dit een erg moeilijk punt is. Wat is nog wel toegestaan, wat niet. In principe kan dit niet, want men pleegd onderzoek op embryo's. Dit zijn mensjes. Wat doen ze met de embryo's die ze niet kunnen gebruiken. Zullen er waarschijnlijk veel zijn. Ik ben bang dat deze weggegooid zullen worden.

Dan heb je wel het feit dat veel leventjes kapot gemaakt worden om een leven te redden. Ik sta hier niet achter. Ben er op tegen. Hoe hard het misschien ook is voor die jongen van 4.

tukkertje

[Aangepast op 9/4/03 door tukkertje]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hoe zou je reageren als het je eigen kind? Denk je eens in?

Ik kan echt niet zeggen of ik erop tegen ben! Vanuit welke gedachte wordt zoiets gedaan? Men wil een leven redden! Het gaat erg ver maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ik ertegen ben.
Plaats reactie