Oranjehuis geeft zorgen

Riks

Oranjehuis geeft zorgen

Bericht door Riks »

In een tijd van oorlogsdreiging, kabinetsformatie en economische malaise moest het demissionaire kabinet Balkenende zich onlangs bezighouden met de affaire Margarita. Eigenlijk te gek voor woorden. En dat alleen omdat HKH Beatrix formeel ons staatshoofd is.

Om de constitutionele monarchie te kunnen combineren met onze parlementaire democratie is de U-bocht-constructie bedacht van de koninklijke onschendbaarheid en de ministeriele verantwoordelijkheid. Concreet komt dit erop neer dat de premier allerlei onverkwikkelijke oranjehuis-affaires aan de pers en politiek mag uitleggen, en de koningin ondertussen kan blijven zwijgen.

We hebben al wat een affaires met ons oranjehuis gehad: denk aan Lockheed, Greet Hofmans, de vader van Maxima, nu weer Margarita. Allemaal leuk voor de roddelbladen en eigenlijk pure folklore, ware het niet dat het steeds politiek rumoer opleverde.

Mijn voorstel: maak de rol van het orjanjehuis puur symbolisch en representatief (dus geen koninklijk staatshoofd meer), dan levert een nieuwe affaire in ieder geval geen politieke kopzorgen meer op en kunnen politici zich alleen met serieuze zaken bezighouden.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik denk dat je zolang je een koningshuis hebt, er altijd politieke invloeden blijven.
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Van mij mag Hare Majesteit best méér politieke macht krijgen!!!

Staatsrechtelijk is er wel wat voor te zeggen natuurlijk..............andersom óók dat wéét ik.

Maar de monarchie als symbolisch geheel te laten fungeren is een enorme degradatie van het Koningshuis dat ons door God gegeven is als fungerend staadshoofd. (de Koning(in) dan hé....)

Hgr.Rens
En onze parlementaire democratie is niet door God gegeven?
Ik vind het te simpel om elke vernieuwing tegen te houden door elke bestaande structuur als van God gegeven te beschouwen.
Voor de band Nederland, God en Oranje is in ieder geval geen bijbelse grond.
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ik denk dat je zolang je een koningshuis hebt, er altijd politieke invloeden blijven.
Ja, bepaalde invloeden van het koningshuis op de politiek hou je misschien altijd. Maar die kun je wel tot een minimum beperken door de rol van het koningshuis puur symbolisch te maken. Doet iemand van het orjanjehuis dan een politieke uitspraak, dan hoeft geen enkele politicus daarover verantwoording af te leggen.
Riks

Bericht door Riks »

Vergeet ook de invloed van ons staatshoofd op de kabinetsformatie niet! Formateurs en fractieleiders schijnen met knikkende knieen naar de koningin te gaan en haar advies zwaar te laten meewegen. En dat terwijl we als burgers net hebben gestemd. Hoezo democratie?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Riks
Vergeet ook de invloed van ons staatshoofd op de kabinetsformatie niet! Formateurs en fractieleiders schijnen met knikkende knieen naar de koningin te gaan en haar advies zwaar te laten meewegen. En dat terwijl we als burgers net hebben gestemd. Hoezo democratie?
't Schijnt ook dat Bea Balkenende en Bos afluistert..........

Bron: Margaritha

Een 'breekje' van Breekijzertje
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Riks
't Schijnt ook dat Bea Balkenende en Bos afluistert..........

Bron: Margaritha

Als dat waar is, zou me dat niets verbazen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Als ons koningshuis alleen nog maar een puur symbolische waarde zou hebben, wordt het wel een heel duur zaakje. Dat kost nogal wat.
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Als ons koningshuis alleen nog maar een puur symbolische waarde zou hebben, wordt het wel een heel duur zaakje. Dat kost nogal wat.
Ja, maar het geld vind ik hier niet het punt. Die staatsbezoeken van Beatrix schijnen nogal van belang te zijn voor het bedrijfsleven, daar kan ze ook in een symbolische rol mee doorgaan, dus die kosten zijn een prima investering.
Hoewel het wel allemaal iets soberder kan...
refo

Bericht door refo »

Vind ik ook. De koningin moet naar voortaan naar C&A, net als het gros van haar onderdanen.
Jelle

Bericht door Jelle »

We zouden ook eens onze oren kunnen sluiten voor roddel en achterklap. In elke familie is er wel eens wat aan de hand en men zou er goed aan doen om in deze de vuile was eens niet voor een ander buiten te hangen. Alleen al de pers speelt hierin ook een vuile rol want die smullen en zien als een stel bloedhonden een artikel komen wat door velen met gulzigheid gelezen zal worden.
Al was het alleen maar om die smerige bladen van Weekend, Story en noem de rommel maar op te voeden.
Bladen die de ene leugen op de andere laten volgen en mensen vaak gewild schade aanbrengen.
Laat de koningin maar regeren zoals het nu gaat en laten we de familie zaken maar binnen de muren houden.
Of smullen wij ook met z'n allen mee van dit geroddel?:t
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle of smullen wij ook met z'n allen mee van dit geroddel?:t
Nou-ou-ou-ou-ou...............héééél stiekem vind ik het toch wel eens leuk om door het koninklijke gouden sleutelgat te loeren of m'n oor tegen de paleisdeur te drukken........... :-

WSO

Bericht door WSO »

Het is niet zozeer een familieprobleem, maar een aantijging over daden die niet door de beugel kunnen. En als koninklijke familie zit je nu eenmaal in een aquarium. Als het Jelle zou overkomen dat een nicht en aangetrouwde dubieuze neef hem ergens van zouden betichten, zou het niet in de krant komen. De rechter moet zich er maar gauw over buigen, dan kan de kwestie de wereld uit. Dan kan of Beatrix aftreden of Margarita afdruipen (ik hoor ze al roepen: klassejustitie).

En echt regeren doet Beatrix toch niet?
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Het is niet zozeer een familieprobleem, maar een aantijging over daden die niet door de beugel kunnen. En als koninklijke familie zit je nu eenmaal in een aquarium. Als het Jelle zou overkomen dat een nicht en aangetrouwde dubieuze neef hem ergens van zouden betichten, zou het niet in de krant komen. De rechter moet zich er maar gauw over buigen, dan kan de kwestie de wereld uit. Dan kan of Beatrix aftreden of Margarita afdruipen (ik hoor ze al roepen: klassejustitie).

En echt regeren doet Beatrix toch niet?
De Margarita-affaire is niet alleen een familieprobleem, omdat nu ook de politiek zich erover buigt (ministeriele verantwoordelijkheid, weet je wel). Dat is nu juist het grote voordeel van een symbolisch koningschap: dat zijn dit soort kwesties alleen familie-aangelegenheden.

Als beinvloeder van de kabinetsformatie (zij stelt de (in)formateur aan) en door haar regelmatige gesprekken met de premier kan Beatrix achter de schermen heel veel invloed uitoefenen. Beatrix schijnt die invloed maximaal aan te wenden, als je politieke journalisten mag geloven. En omdat die invloed niet democratisch te controleren is, hoort die invloed mijns inziens niet thuis in een parlementaire democratie. Dat is in de kern van de zaak mijn punt.
Plaats reactie