Volkskrant magazine
Volkskrant magazine
Daar staat een heel artikel in over de reformatorische gemeenschap... interessant om te lezen misschien? Ik heb het nog niet gelezen maar zal ff een verslag geven als ik dat wel gedaan heb..

Ik heb het net gelezen, en weet niet of de refo wereld goed gerepresenteerd wordt maar volgens mij wel... Ik vind het een goed artikel...
Het enige waar ik over struikel is de kleding... ergens zegt iemand dat de onderscheid tussen man en vrouw duidelijk moet zijn door de kleding, dus heeft ze een rok aan.... En op een refo school is het verplicht als meisje om een rok aan te doen anders kan je nablijven... Waarom zo gefocused op het wel of niet aanhebben van een rok... Je kan ook aan andere kledingstukken en gewoon al aan het gezicht zien of het een jongen of een meisje is... Dus waarom dan toch die rok..?
Voor de rest vind ik het mooi dat mensen zich zo in het geloof storten.. hoewel ik het wel nooit zal begrijpen..
maar ja hebben jullie het al gelezen? :o
Het enige waar ik over struikel is de kleding... ergens zegt iemand dat de onderscheid tussen man en vrouw duidelijk moet zijn door de kleding, dus heeft ze een rok aan.... En op een refo school is het verplicht als meisje om een rok aan te doen anders kan je nablijven... Waarom zo gefocused op het wel of niet aanhebben van een rok... Je kan ook aan andere kledingstukken en gewoon al aan het gezicht zien of het een jongen of een meisje is... Dus waarom dan toch die rok..?
Voor de rest vind ik het mooi dat mensen zich zo in het geloof storten.. hoewel ik het wel nooit zal begrijpen..

Soms kun je dingen toch niet snappen. Dat is geen kwestie van niet willen snappen. Ik snap wiskunde niet. Is het dan eerlijk om te zeggen dat ik het niet wil snappen omdat ik het niet snap? Ik snap het niet, punt. Als ik het niet wil snappen dan vraag ik het niet. Dan ga ik er flauw over doen. En dat doe ik niet.
daar is zoveel moeilijk aan.... jij snapt vast ook niet dingen die ik doe... het is moeilijk uit te leggen als je het zelf nog nooit mee hebt gemaakt... Maar iedereen heeft toch wel is dat ie iets gewoon niet snapt maar het wel probeert....Oorspronkelijk gepost door lo-rucháma
Nou, dan heb jij er dus geen feeling voor om het te snappen. Maar ik vraag me af of je dit kan vergelijken met wiskunde. Heb je inzicht nodig om een bepaalde interpretatie van een Bijbeltekst door een groep christenen? Die groep legt die tekst op die manier uit, wat is daar moeilijk aan??
Ik heb dat extra benadrukken van de rok ook nooit gesnapt. Ik heb er een tijd over nagedacht en bedacht de volgende verklaring:
Het extra benadrukken van de rok in reformatorische gemeenschap heeft volgens mij meer een psychologische oorzaak. Reformatorische kerkgenootschappen kennen natuurlijk een lang en rijk verleden. Vroeger was Nederland een christelijk land te noemen (dwz, een groot deel was christen) De afgelopen eeuw echter is Nederland sterk geseculariseerd (volgens sommigen een neergang van zeden en natuurlijk de kerkverlating) De reformatische kerken zagen deze verandering tegelijk opgaan met de emancipatiebeweging van de vrouw, grote technologische ontwikkeling etc.
Vooral de emancipatiebeweging wordt wel eens vereenzelvigd met de 'achteruitgang' van Nederland (vanuit het oogpunt van reformatorisch Nederland)
Als symbool van deze emancipatiebeweging, die deel uitmaakte van die achteruitgang, wordt vaak de rok aangewezen.
En daarom benadrukken sommige mensen het belang van de rok zo erg: met het omwisselen van de rok door een broek zou je je op een hellend vlak begeven.
Het extra benadrukken van de rok in reformatorische gemeenschap heeft volgens mij meer een psychologische oorzaak. Reformatorische kerkgenootschappen kennen natuurlijk een lang en rijk verleden. Vroeger was Nederland een christelijk land te noemen (dwz, een groot deel was christen) De afgelopen eeuw echter is Nederland sterk geseculariseerd (volgens sommigen een neergang van zeden en natuurlijk de kerkverlating) De reformatische kerken zagen deze verandering tegelijk opgaan met de emancipatiebeweging van de vrouw, grote technologische ontwikkeling etc.
Vooral de emancipatiebeweging wordt wel eens vereenzelvigd met de 'achteruitgang' van Nederland (vanuit het oogpunt van reformatorisch Nederland)
Als symbool van deze emancipatiebeweging, die deel uitmaakte van die achteruitgang, wordt vaak de rok aangewezen.
En daarom benadrukken sommige mensen het belang van de rok zo erg: met het omwisselen van de rok door een broek zou je je op een hellend vlak begeven.
Hm. Vond het artikel niet razend interessant. De stijl van de auteur komt ook enigszins ironiserend over. Niet dat de auteur letterlijk de spot ermee drijft, maar toch voel ik een negatieve klank doorklinken in het algeheel bestek.
Over de rok of de broek wil ik in dit topic niet discussiëren, daarover zijn al eerder topics gestart.
Grüts,
Bienveillance
Over de rok of de broek wil ik in dit topic niet discussiëren, daarover zijn al eerder topics gestart.
Grüts,
Bienveillance