[Aangepast op 26/3/03 door Bart-rk]2003-03-25 CANNES (RKnieuws.net/Telegraaf) - Terwijl christenen in de hele wereld zich deze periode voorbereiden op de Goede Week en het Paasfeest, komt het televisie-productiebedrijf Endemol deze week met een nieuwe show onder de titel "Het Judas-spel". Het TV-programma moet "het slechtste in de mens boven brengen".
In de show draait alles om een groot geldbedrag, dat de deelnemers met alle mogelijke middelen te pakken proberen te krijgen. Volgens producent John de Mol moet het programma laten zien dat geld het slechtste in de mens naar boven brengt.
De formule voor de ´Judas´ show wordt aangeboden op de MIPTV beurs in het Zuid-Franse Cannes. De deelnemers aan het spel worden zes uur lang bij elkaar gezet en moeten strijden om twee koffers met elk 50.000 euro. Bijna alles is geoorloofd om de buit binnen te halen.
In vier stemrondes moeten de spelers onderling uitmaken wie het geld het beste kan gebruiken. De twee personen die overblijven, bepalen in de finale elkaars lot. Als ze samen willen delen krijgen ze beide 50.000 euro. Wil de een wel en de ander niet delen dan gaat het volledige bedrag naar de Judas: degene die niet wilde delen. Als alletwee de deelnemers het geld willen hebben, krijgen ze geen van beiden iets.
Het is nog niet bekend welke zenders het programma zullen gaan uitzenden. (RV)
het slechtste in mensen opwekken
het slechtste in mensen opwekken
ik zou graag je mening willen weten over onderstaande artikel. Mijn mening is ...een waardeloos iets, nutteloos, schofterig om mensen tegen elkaar uit te spelen en eigenlijk het zoveelste "spelletje" wat de lulligheid ten top is (excuus voor het taalgebruik maar ik wist ff geen ander woord)
Dat Judas spel doet me denken aan psychologische exerimenten van Milgram en Zimbardo... En de mens is tot veel in staat.. en ik denk niet dat mensen willen weten tot hoeveel ze in staat zijn. Maar hier doen ze het uit zichzelf en zullen ze waarschijnlijk minder ver gaan dan wanneer ze gecommandeert worden...
Dat programma van BNN heb ik zelf niet echt gekeken, maar een heel klein stukje want ik zat een film te kijken. Maar wat ik stom vind is dat er laatst in de metro ofzo een artikeltje stond over het commité Ware Liefde Wacht, dat ze het programma veroordeelde. Maar dat ze het zelf nog niet gekeken hadden.. ze hadden alleen de titel gezien... Nou sorry hoor maar dan kan je niet over een programma oordelen..
Dat programma van BNN heb ik zelf niet echt gekeken, maar een heel klein stukje want ik zat een film te kijken. Maar wat ik stom vind is dat er laatst in de metro ofzo een artikeltje stond over het commité Ware Liefde Wacht, dat ze het programma veroordeelde. Maar dat ze het zelf nog niet gekeken hadden.. ze hadden alleen de titel gezien... Nou sorry hoor maar dan kan je niet over een programma oordelen..
De eindstrijd doet me denken aan het prisoners problem, maar dan omgekeerd.
het prisoners problem is een probleem dat beschrijft hoe twee misdadigers die samen een misdaad beschreven hebben het best kunnen handelen om zo weinig mogelijk straf te krijgen. Als ze elkaar verlinken dan krijgen ze beiden 8 jaar cel. Ontkennen ze beiden dan krijgen ze beide 2 jaar cel. Als misdadiger A zijn collega B verlinkt, maar B houd zijn mond, dan krijgt B 10 jaar en A 0 jaar. en andersom. A en B hebben geen contact met elkaar en kunnen niets afspreken. De vraag is nu wat doen ze?
Maar goed dat heeft niet met (est)ethische kant van dit programma te maken. Het omgekeerde prisonersproblem idee is wel aardig, maar de rest kan mijn waardering niet wegdragen.
het prisoners problem is een probleem dat beschrijft hoe twee misdadigers die samen een misdaad beschreven hebben het best kunnen handelen om zo weinig mogelijk straf te krijgen. Als ze elkaar verlinken dan krijgen ze beiden 8 jaar cel. Ontkennen ze beiden dan krijgen ze beide 2 jaar cel. Als misdadiger A zijn collega B verlinkt, maar B houd zijn mond, dan krijgt B 10 jaar en A 0 jaar. en andersom. A en B hebben geen contact met elkaar en kunnen niets afspreken. De vraag is nu wat doen ze?
Maar goed dat heeft niet met (est)ethische kant van dit programma te maken. Het omgekeerde prisonersproblem idee is wel aardig, maar de rest kan mijn waardering niet wegdragen.
wiccan girl
Als je alsnog dit programma moet bekijken om te begrijpen waar het over gaat dan denk ik dat je gewoon nieuwsgierig bent naar die vuiligheid
WIT SCHAAP
de titel van het bnn programma is dusdanig duidelijk dat je op voorhand een oordeeel kan stellen op dit programma.ze hadden alleen de titel gezien... Nou sorry hoor maar dan kan je niet over een programma oordelen..
Als je alsnog dit programma moet bekijken om te begrijpen waar het over gaat dan denk ik dat je gewoon nieuwsgierig bent naar die vuiligheid
WIT SCHAAP
ik ben absoluut niet conservatief (getuige ook mijn gellofsovertuiging t.o.v de meeste hier) Maar soms moet je inderdaad iets verbieden want het slaat kant nog wal. Als het zo door gaat dan heb je binnenkort live beelden van de rosse buurt in amsterdam op de buis.( en ik bedoel niet het bruggetje of de gracht maar dat snap je denk ik welDit soort opmerkingen tonen echt weer de reactionaire consevatieve inslag van mensen. "DAT staat ons niet aan, verbieden dus maar
Effect van ophef maken: programma wordt een gegarandeerd succes.
Als je werkelijk wilt dat een programma van de buis gehaald wordt, gebruik dan het machtigste wapen dat je kan gebruiken: zwijg het programma dood en kijk er niet naar.
Begrijpen jullie niet dat de makers maar al te graag willen dat mensen er ophef over maken?
Als je werkelijk wilt dat een programma van de buis gehaald wordt, gebruik dan het machtigste wapen dat je kan gebruiken: zwijg het programma dood en kijk er niet naar.
Begrijpen jullie niet dat de makers maar al te graag willen dat mensen er ophef over maken?