Traporgel "handelsmerk" SGP kringen?

Balance

Traporgel "handelsmerk" SGP kringen?

Bericht door Balance »

Volgens het tv programma Netwerk in ieder geval wel. Volgens een verdediger van de SGP een grote leugen. Hij nodigde de journalisten uit om naar zijn electronisch orgel te komen horen.

Ook zouden er in alle kerken psalmen met hele noten gezongen worden.:thu

Omdat ik niet uit jullie kring kom even de vraag: kloppen deze geruchten?

Groeten,
Balance
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Het geeft maar weer eens de onkunde en het onbenul en de weigering om de zaken goed te bekijken van de hedendaagse reporters aan. Als ze aan mij zulke vragen zouden stellen zou ik zeggen ga terug naar je "hok" en bereid je eens goed voor.

Kortom dit bericht klopt niet, ik denk zelfs dat een traporgel in "onze" kringen zeldzaam is geworden.

[Veranderd op 29/11/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
wpv

Bericht door wpv »

Het traporgel is ook in SGP-kringen verwezen naar het museum. Dus dat zoiets als museumstuk in huis staat, kan gebeuren. Het is nu niet bepaald zo dat in alle kerken hele noten gezongen worden. Maar zoals Egbert al aangeeft, getuigt deze uitspraak van weinig kennis van kerkelijke kringen.

[Veranderd op 29/11/02 door wpv]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Wij hebben geen traporgel, maar bevinden ons dan ook in CU-kringen. Wij hebben wel een gitaar.:D
Adryan

Bericht door Adryan »

Nee wij hebben geen traporgel. En jammer genoeg gaan de traporgels steeds meer verdwijnen. Ik vind het altijd wel wat hebben het geluid van een traporgel. Maar ja de nieuwere orgels zijn natuurlijk veel beter. Weet ik wel, maar toch. Misschien een stukje nostalgie.

En bij ons wordt op hele noten gezongen.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Ik heb een traporgel in mijn huis staan!! Pure nostalgie. Vind het een prachtig meubelstuk. Kan echter nauwelijks orgel spelen maar het is erg leuk wanneer er bezoek komt en ze gaan een stukje spelen op dat orgel. 't Heeft een mooie klank!!

Maar het is inderdaad een meubelstuk dat je neerzet omdat je het mooi vind. Een electronisch orgel is veel beter natuurlijk.
En daarvan heb je heel veel mooie exemplaren in de huizen van de ger. gezindte staan. Het orgel is wel hét muziekstuk van de ger. gezindte toch? Dat komt mede doordat de gemeentezang in deze kring door het orgel begeleid wordt.

En het is een mooi instrument om het gezang in de huisgodsdienst te begeleiden. Met of zonder trappers.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Ik las eens ergens (ik dacht in "Hoe zalig is het volk" van Anne v.d. Meiden) dat de Ger Gezindte te herkennen was aan het bezit van een harmomium en een fiets. De schrijver zei er meteen bij dat dat nu vervangen moet worden door: een electronisch orgel en een stationwagen.:D

Volgens mij klopt zelfs dat niet meer. Ze hebben nu een compleet symphonie-orkest en een MPV.

Kortom: Netwerk loopt gewoon achter. In ieder geval hun bronnen.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Traporgels zijn er nog wel te vinden in Kerken en Scholen. Tenminste de enigen die ik ben tegengekomen stonden daarin.

Een groot gedeelte van de kerken zingt trouwens hele noten.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De huisorgels verdwijnen meer en meer, maar in SGP-kringen zullen er nog heel wat zijn hoor. En de meeste SGP-ers zingen op hele noten in de kerk! Ongetwijfeld.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Balance
Volgens het tv programma Netwerk in ieder geval wel. Volgens een verdediger van de SGP een grote leugen. Hij nodigde de journalisten uit om naar zijn electronisch orgel te komen horen.

Ook zouden er in alle kerken psalmen met hele noten gezongen worden.:thu

Omdat ik niet uit jullie kring kom even de vraag: kloppen deze geruchten?

Groeten,
Balance
Die uitzending van "Netwerk" heb ik destijds gezien.
Iemand zat heerlijk slepend en trekkend een psalm uit zo'n psalmenpomp te fietsen.
't Was echt komisch om te zien en te horen!!:-

De karikatuur was weer even bevestigd voor televisie-kijkend Nederland.
Da's wel weer jammer voor de gereformeerden...........


Een 'breekje' van Breekijzertje
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Een 'refo-watcher' (Anne vd Meiden?) schreef eens:

"vroeger hadden ze een harmonium en een fiets. Tegenwoordig hebben ze een electronisch orgel en een stationwagen."
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Als er een een misselijkmakend figuur is, is dat Anne van de Meiden wel.

Dit man weet vanuit zijn achtergrond wel beter.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Als er een een misselijkmakend figuur is, is dat Anne van de Meiden wel.

Dit man weet vanuit zijn achtergrond wel beter.
Wat is beter?
Waarschijnlijk zoals jíj denkt.........


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dat zeg ik niet. Maar hij bespot op misselijkmakende wijze mensen. Vind dit niet getuigen van respect.



tukkertje
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Als je zijn boek 'welzalig is het volk' (de eerste druk heette 'de zwartekousenkerken') goed leest dan zie je dat hij ondanks de wat frivole toon respect heeft voor het reformatorisch volksdeel.
Plaats reactie