Pratende karper waarschuwt voor Apocalyps

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Pratende karper waarschuwt voor Apocalyps

Bericht door tukkertje »

Las het onderstaande artikel op de NOS site.

Het is de vraag wat er van waar is, maar velen van de zevenduizend leden tellende Amerikaanse orthodox-joodse Skver-sekte geloven er heilig in. Een pratende karper heeft het einde van de wereld aangekondigd.

Volgens The New York Times gebeurde het wonder 's middags op 28 januari op de vismarkt van New Square, een plaatsje in de staat New York, vijftig kilometer boven Manhattan. De 57-jarige chassidische jood Zalmen Rosen en zijn medewerker Luis Nivelo stonden op het punt de nog levende karper een klap op zijn kop te geven om er 'gefilte fisch' van te maken voor de Sabbat, toen de vis begon te gillen. In het Hebreeuws, volgens Rosen.

Duivel
De profetische karper gilde 'Tzaruch shemirah' en 'Hasof bah', bezweert de visverkoper. Dat betekent zo iets als 'iedereen moet verantwoording afleggen want het einde is nabij'. Nivelo, een devoot christen die geen woord Hebreeuws verstaat, rende weg terwijl hij "Het is de duivel! De duivel is hier!" uitriep.

Afbeelding

Daarop beval de karper de joodse vishandelaar te bidden en de Torah te bestuderen. Rosen raakte in paniek en probeerde de orakelende vis met een enorm mes alsnog om te brengen, maar verwondde in plaats daarvan zichzelf. Uiteindelijk wist Nivelo, weer bij zinnen, het dier tot zwijgen te brengen en te villen.

Mythische proporties
Maar dat was pas het begin. Het verhaal van de pratende karper heeft mythische proporties aangenomen in de plaatselijke Skver-sekte. Sommigen denken dat het de reïncarnatie was van een onlangs overleden sektelid, anderen zeggen dat het God zelf was. De twee visverkopers krijgen telefoontjes van joden over de hele wereld, stand-up-comedians hebben de karper in hun vaste repertoire opgenomen en een visverwerkend bedrijf overweegt zijn slogan te veranderen in 'Our fish speaks for itself'.

Rosen en Nivelo hebben er inmiddels wel genoeg van. "Ah, genoeg over de vis," verzuchtte Rosen afgelopen week in gesprek met The New York Times. "Ik wilde dat ik er nooit iets over gezegd had. Ik krijg zo veel telefoontjes iedere dag. En ze willen allemaal horen over de pratende vis."

Luis Nivelo denkt nog steeds dat het de duivel was. "Ik geloof helemaal niks van dat joodse gedoe. Maar ik hoorde die vis praten." Maar ook hij is de publiciteit en de telefoontjes zat. "Ik krijg er hoofdpijn van. Ik trek de telefoonstekker er 's nachts uit, maar ik slaap nog steeds niet en ik ben afgevallen."

[Aangepast op 17/3/03 door tukkertje]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ja hoor!

En de spoorbrug is m'n schoonmoeder!!!!!!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

LET OP!!!
Dit schreef Robert! (ging helaas iets mis)
Oorspronkelijk gepost door Robert
Hoe bizar het ook moge zijn, deze karper sprak wel de waarheid.

Nu is het de grote vraag of wij als bileam zijn.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Bedankt Matthijs!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Kaleb

Bericht door Kaleb »

lees eens:

numeri 22,23 en 24
Hierin wordt verteld over de tovenaar Bileam die het volk Israel moet vervloeken. Hij wordt hierin echter oa tegengewerkt door zijn eigen ezelin die nadat ze geslagen is tot Bilaem spreekt!

Nu als dit wel in het oude testament kan, waarom zou een dier dan tegenwoordig niet kunnen praten!
Als God het nodig vindt dat een vis moet praten om een bepaalde boodschap over te brengen is Hij vast wel machtig genoeg om dat te bewerkstelligen!

gegroet
Kaleb
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Wat Kaleb zegt.
daarbuiten, al is de pratende vis een fabeltje, dan is de boodschap van het fabeltje nog steeds waar.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Kaleb

Bericht door Kaleb »

Hoi Robert,
Dat was niet precies wat ik bedoelde
maar wat je zegt ben ik het wel mee eens!

Wat ik bedoel is dat we wel geloven in de wonderen van de bijbel maar het lijkt wel of we niet geloven dat deze wonderen ook vandaag nog kunnen gebeuren!

Ook ik ben overigens sceptisch bij zo een verhaal van een pratende vis maar ik leg het niet bij voorbaat aan de kant!

Kaleb
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind het zelf ook een raar verhaal, maar jah, je zult mooit weten wat er helemaal van waar is.


tukkertje
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Lijkt op de liftersverhalen van 10 jaar geleden.

"Op een doorgaande weg midden in de nacht reed een auto. Hij zag een lifter langs de kant van de weg, en nam hem mee.

Ze raakte aan de praat in de auto, tot de lifter ineens riep "Het einde is nabij, bekeerd u voor het te laat is" en *poef* de lifter war verdwenen.

De man stopte in paniek bij een tankstation waar hij het verhaal vertelde tegen de medewerker achter de balie.
De medewerker zei "U bent al de 8e persoon deze avond met dit verhaal"
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie