Lichaamstaal verraadt waar Margarita ‘liegt’

Plaats reactie
tukkertje
Contacteer:

Lichaamstaal verraadt waar Margarita ‘liegt’

Bericht door tukkertje »

Uit de mond kunnen de grootste leugens komen, het lichaam vertelt altijd de waarheid. En dus, zo zeggen deskundigen op het gebied van lichaamstaal, vertelde prinses Margarita niet de waarheid toen ze het had over het afluistermicrofoontje bij de Rijksvoorlichtingsdienst.

‘Aan het stukje in het Nova-interview waarin ze het had over de microfoon die uit de muur stak twijfelt ze zelf sterk’, zegt Ed Nissink, auteur van diverse boeken over lichaamstaal. ‘Dat kun je goed merken aan het onzekere lachje en de vrij plotselinge verandering van ademritme. Bovendien kijkt ze ineens naar rechts. Daarna sluit ze haar ogen even. Ik geloof dit niet, en volgens mij zijzelf ook niet.’

Ook Jan Lemmens uit Naaldwijk, die cursussen in non-verbale communicatie geeft, vermoedt dat Margarita niet de hele waarheid sprak. ‘Mij viel op dat zij, toen ze sprak over die microfoon, glimlachte. Haar gedrag komt daar niet overeen met wat zij vertelt. Het was iets vervelends, maar ze lachte wel. Dit zou erop kunnen duiden dat zij iets zei wat niet overeenkomt met de werkelijkheid.’

Een vrij eenstemmig en waarheidsgetrouw verhaal, met hier en daar een leugentje of overdrijving. Zo vat Nissink het Nova-interview met Margarita van dinsdag samen. Lichaamstaal is veelzeggend: er zijn wetenschappers die beweren dat 93 procent van alle communicatie non-verbaal is, dus overgebracht wordt door onbewuste tekens met het lichaam, stemklank en stemritme. Bij het bekijken van de band heeft Nissink extra gelet op van alles en nog wat: van de spierspanning in het gezicht en de pupilgrootte tot de huid- en oogvochtigheid van de prinses. Nissink: ‘Bij het verhaal over de macht die het koningshuis, vooral Beatrix, uitoefent, is Margarita bijzonder congruent: wat ze zegt komt overeen met haar lichaamstaal. Dat is te zien aan de consequente oogbewegingen links in haar gezichtsveld, haar rustige en zekere gebaren, haar ononderbroken ademhaling, onveranderde pupilgrootte.’
Loïs

Bericht door Loïs »

't Is maar waar je je druk om kan maken. Laat die Oranjes toch met rust zou ik zeggen. 'k Begrijp niet dat de mensen er zoveel aandacht aan besteden!
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Ik volg het allemaal niet meer zo.
De moeite waard niet!
Volgens mij is die margaritha op hol geslagen
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Volgens mij is ze alleen maar uit op geld. Meer niet.

tukker
madelief

Bericht door madelief »

Ik geloof het ook allemaal niet. Maar wat denk je dat ze krijgt van HP de Tijd voor die intervieuws. En dan als ze de zaak wint. Het mens heeft het niet allemaal op een rijtje.
Maar wel vaag dat sommige van de overheid niet op de hoogte waren van dat onderzoek. Klopt dan ook niet helemaal. Het blijft een vaag verhaal.
Madtice

Bericht door Madtice »

Het lijkt me leuk een paar complot theoriën te ontwikkelen op dit forum? Wie verzint een mooi alternatief over hoe dit zaakje in elkaar zit? Post 'm hier! (het hoeft niet realistisch te zijn, als het maar grappig is)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik vind het van Wouter Bos heel zwak dat Balkenende niet mag zeggen dat hij niks over deze zaak heb gehoord van Kok bij de overdraagt. Erg zwak van Wouter Bos, maar ja wat wil je als de PS verkiezingen eraan komen.

[Aangepast op 11/3/03 door kridje]
Plaats reactie