Na de mond en klauwzeer, gekke koeienziekte en varkenspest is er nu de vogelpest.
Waarom wordt onze landbouw zo hard getroffen. Is hier een oorzaak voor dat er in een paar jaar tijd zoveel ziektes uitbreken?
Ik leef vanaf hier mee met de boeren die hierdoor getroffen zijn.
Tukkertje
uitbraak vogelpest
Ik was geschokt te horen dat mijn geboorteplaats Scherpenzeel de haard was van de vogelpest. Ik ken een paar kippenboeren daar en hoop het beste voor hen. Economisch is het een ramp, maar gelukkig is de emotionele band tussen boer en kip kleiner dan tussen boer en koe, zoals in Kootjebroek twee jaar geleden.
Wat de oorzaak is? Dat is niet makkelijk te zeggen. De zaken liggen te ver uit elkaar. Wel is het een signaal dat de mens niet alles zelf in de hand heeft.
Wat de oorzaak is? Dat is niet makkelijk te zeggen. De zaken liggen te ver uit elkaar. Wel is het een signaal dat de mens niet alles zelf in de hand heeft.
Ja het is een ramp. Ik vrees dat het echt erger gaat worden dan het is. Ik weet niet veel over vogelpest maar als er al 17 bedrijven zijn besmet verwacht ik dat het er in die omgeving tientallen worden, als het niet meer is.
Waarom is er trouwens niet meteen zaterdag begonnen met ruimen? Hebben we dan niets geleerd van MKZ in Engeland, waar men door sneller ruimen van de bedrijven die toch geruimd moeten worden, het totaal aantal geruimde bedrijven heel veel naar beneden had kunnen krijgen.
Vaya con Dios,
parsifal
Waarom is er trouwens niet meteen zaterdag begonnen met ruimen? Hebben we dan niets geleerd van MKZ in Engeland, waar men door sneller ruimen van de bedrijven die toch geruimd moeten worden, het totaal aantal geruimde bedrijven heel veel naar beneden had kunnen krijgen.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zit ik hier in Utrecht bij diergeneeskunde, komen er echt achter elkaar grote camera's langs om maar te filmen. Het jeugdjournaal zou het liefst een prof filmen met wat kippen op de achtergrond, (dat terwijl ze net uit het rampgebied komen) voor een andere opname moet de opgezette kip weer uit een andere kamer gehaald worden. Wel leuk hoor.
Maar ondertussen is het hier wel een drukte van jewelste die moet contact zoeken met Italianen, die moet weer een interview geven. en maar wachten op data en uitkomsten van tests.
Wat de tv ploegen betreft hoorde ik al iemand zeggen, dat het tijd werd voor een oorlog in Irak, kan hier weer wat rustiger gewerkt worden,
Maar ondertussen is het hier wel een drukte van jewelste die moet contact zoeken met Italianen, die moet weer een interview geven. en maar wachten op data en uitkomsten van tests.
Wat de tv ploegen betreft hoorde ik al iemand zeggen, dat het tijd werd voor een oorlog in Irak, kan hier weer wat rustiger gewerkt worden,
"Then he isn't safe?" said Lucy.