WATERSNOOD 1953

Plaats reactie
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

WATERSNOOD 1953

Bericht door Billy »

Hebben jullie vandaag nog een herdenking bijgewoond of beluisterd of zegt de Watersnood 1953 jullie niks?

Frappant dat er na 50 jaar pas zoveel media-aandacht voor is. Andere jaren speelde het veel minder.

Ook de erdee holding heeft er veel aan gewijd.
de hele week alle RD's
bijlage bij RD
bijlage bij Terdege

komt wel allemaal op hetzekfde neer vind ik.
desalniettemin is het wel verschrikkelijk geweest toen.

Vooral het stuk van ds Mallan en ouderling Potappel spraken mij aan.( in geestelijk opzicht dan)

Veel commentaar is er in de reguliere media op de ds. die het indertijd een oordeel Gods noemde over de zonden van Nederland.

Hoe vindne jullie deze redenering?

Als je naar onzelf, ons land en onze regering kijkt zijn er dan nu niet veel meer redenen om een oordeel te vrezen dan in 1953 toen het geestelijk klimaat in NL nog sterker en rijker van inhoud was ?


Terzijde:
Mijn moeder heeft de watersnood van nabij meegemaakt ( Hoeksche Waard) en mijn vader moest als dienstplichtig militair (aan en afvoertroepen) zandzakken aanvoeren en leggen bij rilland bath en op schouwen.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?

Dus Gods oordeel? Ja! Maar niet speciaal Zuidwest Nederland. Dat moeten we nooit uit het oog verliezen.

Ook ik heb familie die de ramp persoonlijk hebben meegemaakt. Mijn moeders tante is met haar gezin verdronken.

De vragende redenering van Billy 'Als je naar onzelf, ons land en onze regering kijkt zijn er dan nu niet veel meer redenen om een oordeel te vrezen dan in 1953 toen het geestelijk klimaat in NL nog sterker en rijker van inhoud was ? ga ik niet in mee, want Gods wegen zijn hoger dan de onze. Want in Gods raad besloten ligt weten wij niet. Ook in deze oordelen komt de klemmende vraag op ons af 'mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?

Dus Gods oordeel? Ja! Maar niet speciaal Zuidwest Nederland. Dat moeten we nooit uit het oog verliezen.

Ook ik heb familie die de ramp persoonlijk hebben meegemaakt. Mijn moeders tante is met haar gezin verdronken.

De vragende redenering van Billy 'Als je naar onzelf, ons land en onze regering kijkt zijn er dan nu niet veel meer redenen om een oordeel te vrezen dan in 1953 toen het geestelijk klimaat in NL nog sterker en rijker van inhoud was ? ga ik niet in mee, want Gods wegen zijn hoger dan de onze. Want in Gods raad besloten ligt weten wij niet. Ook in deze oordelen komt de klemmende vraag op ons af 'mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God'.

Het was meer een vraag die in me opkwam dan een vaststaande redenering hoor! want ik ben het eigenlijk wel helemaal met je eens hoor Niek!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie