Schokkend: vloeken in de Kampioen nr. 1 Januari 2003

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Lecram
Deze reactie heb ik ook gekregen. Ik vind hem erg zwak.

idd erg zwak. slecht excuus!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een niet-christen een goed excuus is.

En aangezien wij met de jood een jood moeten zijn en met de griek een griek vraag ik het me af of het verstandig is van een niet-christen dat hij zich aan ons moet aanpassen..........

Ik denk het niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Robert
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een niet-christen een goed excuus is.

En aangezien wij met de jood een jood moeten zijn en met de griek een griek vraag ik het me af of het verstandig is van een niet-christen dat hij zich aan ons moet aanpassen..........

Ik denk het niet.
Hij hoeft zich niet aan te passen, als hij op zijn minst maar respect toont!

Vat de opmerking in de bijbel over de jood een jood, de griek een griek niet verkeerd op! Dit kan alleen als het niet ten koste gaat van God en Zijn Heilige Naam!
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Vloeken mag gewoon niet. Als christen móet je daarop reageren. Je hoeft niet gelijk te gaan schelden. Maar je mag er wel wat van zeggen.

Het excuus is inderdaad zwak.

Ook zonder die vreselijke vloeken zou het artikel tot zijn recht kunnen komen.

Vloeken is bovendien voor een ongelovige een onbeschaafde bezigheid. Dan ligt het er nog helemaal niet aan of hij/zij wel of niet gelooft wat gezegd wordt.

De plaatsing van dit artikel gaat ten koste van Gods heilige Naam!!
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Robert
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een niet-christen een goed excuus is.
Ik ook. Over het algemeen zegt het uitroepen van dat soort termen niet-christenen weinig. Net zoals ik mijzelf ook weleens betrap op een woord dat in het engels een vloek is. Tja. In Nederland niet. Het heeft niets van doen met de naam die gebruikt wordt bij vloeken. Het is een term om je negatieve gevoel te uiten. Maar in bijzijn van engelssprekenden zal ik dat het woord vermijden te gebruiken.

Al vraag ik me af waarom het nodig is om krachttermen te uiten - ik denk helemaal dat het overbodig is. Maar het schiet er wel eens uit.
En aangezien wij met de jood een jood moeten zijn en met de griek een griek vraag ik het me af of het verstandig is van een niet-christen dat hij zich aan ons moet aanpassen..........
Wil niet zeggen dat wij dus ook maar ons moeten aanpassen aan een niet-christen door niet te laten blijken dat vloeken voor jou erg onaangenaam is, laat staan meedoen met vloeken...

Maar het strenge vingertje omhoog steken heeft meestal geen goede uitwerking. Beleefd vragen of ze vloeken in je bijzijn willen laten - dat wordt geaccepteerd. En hopelijk gaan ze dan vragen: Waarom niet? En dan kun je in gesprek gaan waarom je vloeken zo akelig vindt. En dan hoop ik van harte dat het niet blijft bij het onderwerp 'vloeken', maar dat je het evangelie door laat klinken in wat je zegt.

Groeten, Rose.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Wil niet zeggen dat wij dus ook maar ons moeten aanpassen aan een niet-christen door niet te laten blijken dat vloeken voor jou erg onaangenaam is, laat staan meedoen met vloeken...
Vat de opmerking in de bijbel over de jood een jood, de griek een griek niet verkeerd op! Dit kan alleen als het niet ten koste gaat van God en Zijn Heilige Naam!
Ik ben het uiteraard met jullie eens hierin,
wat ik bedoel is niet dat wij moeten gaan vloeken / veranderen, maar door 'brieven' te gaan schrijven vraag je de ander om zich in te leven in het christelijk geloof.

hij moet het 'voor ons' doen........... (respect tonen)

En ja, natuurlijk vind ik het erg dat mensen God's naam misbruiken, maar ik denk dat je het probleem niet oplost door hen alleen te laten stoppen met vloeken.

Een leven zonder God is een aantasting van Zijn Naam! En dan vind ik het jammer om dan de 'uiterlijke' zaken te corrigeren.

Het moet van binnenuit veranderen, anders schiet je er niets mee op.
Carpe Diem tamen Memento Mori
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Gelovigen hebben in mijn optiek veel te lange tenen.
Als niet gelovigen taal gebruiken, of toneelstukken/TV produkties maken die gelovigen niet aan staan, zou de gelovige alleen in eigen taalgebruik EN gedrag tot voorbeeld moeten zijn. Het klagen over, of vragen om verbieden van die uitingen irriteert alleen maar.

Laten de gelovigen meer op eigen gedrag letten, dan hebben ze genoeg werk.
Hetzelfde geldt in mijn ogen voor ethische normen zoals euthanasie en abortus in de politiek, leg anderen geen normen op die niet van hen zijn!!:mad2:

Sta in het leven, en zondig zelf niet:P.
Plaats reactie