Schokkend: vloeken in de Kampioen nr. 1 Januari 2003

Lecram

Schokkend: vloeken in de Kampioen nr. 1 Januari 2003

Bericht door Lecram »

In de laatste Kampioen staan in een artikel over agressie tegen de Wegenwachthulpen een aantal citaten waarin een agressieve hulpvrager grove vloeken uit. Ik vind dit schokkend en ben daar teleurgesteld over.
Laten we de ANWB, waar vele christenen toch ook lid van zijn, een mail sturen met onze zorgen hierover. Dat kan via http://www.anwb.nl onder het knopje "Contact" of via de mail: kampioen@anwb.nl
Loïs

Bericht door Loïs »

Jah protesteren met die hap. Wat een rarigheid zeg, zelfs in de Kampioen vloeken ze.

:sne :? :mad:
de Paus

Bericht door de Paus »

Staat dat artikel ook op internet??
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

heb vorige week mail gestuurt naar ANWB heb nog niks terug ontvangen . Ook heb ik deze week de Bond van Vloeken hierover gemaild.

reactie van Bond tegen Vloeken naar mij :

Geachte familie XXXXXXX,

Wij hebben ook reeds een brief gestuurd (zie bijlage). Intussen hebben we ook een (nogal mager) antwoord gehad. Wanneer u uw postadres doorgeeft, sturen we u een kopie van die brief toe. Intussen hebben trouwens al veel mensen gereageerd bij de ANWB. Hopelijk helpt het een volgend geval voorkomen.

Met vriendelijke groet,
namens de Bond tegen het vloeken

Teunis Bunt
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Redactie Kampioen
t.a.v. de heer E. Lodewijks
Postbus 93200
2509 BA DEN HAAG




Veenendaal, 12 december 2002


Geachte heer Lodewijks,

In de Kampioen (januari 2003) is een artikel opgenomen over agressie tegenover de wegenwacht. Op pagina 46 en 48 citeert Bas Kooman, de schrijver van het artikel, een vloek. Op de laatstgenoemde pagina is dat voluit de gvd-vloek.

Wij begrijpen wel dat Kooman aan wil geven dat de wegenwacht agressief benaderd werd en dat dit met fysiek en verbaal geweld gepaard ging. Dat had echter ook gekund met de aanduiding dat de bewuste man vloekte. In het gedeelte onder het tussenkopje ‘Haat’ doet Kooman dat overigens ook. Hij schrijft dan: ‘Hij vloekt.’

Uit een onderzoek van het NIPO blijkt dat meer dan zeventig procent van de Nederlanders zich ergert aan vloeken. Daarbij wordt de gvd-vloek als de meest grove vloek ervaren. Voor gelovigen is een vloek niet alleen ergerlijk, maar ook kwetsend. Zij ervaren vloeken als het naar beneden halen van de naam van hun hemelse Vader.

Wij vragen u dan ook vriendelijk om in het vervolg vloeken te weren uit uw blad. Uw reactie zien wij met belangstelling tegemoet.


Met vriendelijke groet,



Teunis Bunt
Voorlichter
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
de Paus

Bericht door de Paus »

Vanmiddag heb ik bij vrienden het bewuste artikel gelezen. 2 keer een vloek, terwijl dat heel makkelijk vermeden had kunnen worden in het artikel. Ik steun dan ook van harte de brief die Billy hieronder heeft geplaats.
Laten we echter niet meteen heel erg boos worden op de ANWB, maar hen ook liefdevol blijven benaderen, juist in deze tijd van Advent en Kerst.
Trein

Bericht door Trein »

Je kan beter protesteren bij de mensen die aggressief zijn tegen de wegenwacht. Die hebben ten slotte staan vloeken.

Beetje goedkoop om nu een klacht tegen de wegenwacht zelf in te dienen. Worden ze eerst de huid vol gescholden, plaatsen ze daar een artikel over, worden ze ook daarover weer aangeklaagd.
de Paus

Bericht door de Paus »

Het is de ANWB die het in de Kampioen zet, dus dan is de ANWB ook verantwoordelijk voor de inhoud van dat blad....
Dan is het niet goedkoop om te reageren bij de ANWB over de inhoud van het blad van de ANWB.
Wel ben ik het met Trein eens dat we ook wat aan de mensen die vloeken moeten laten horen.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik vind het jammer dat mensen vloeken, maar ik vind het erger dat ze Christus niet kennen als hun zaligmaker.

Ik vind het nog jammerder dat christenen wel als de kippen erbij zijn om niet-christenen te vertellen dat ze niet mogen vloeken, maar zelden bereid zijn het evangelie te verkondigen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Origineel geplaatst door Billy
Op de laatstgenoemde pagina is dat voluit de gvd-vloek.

Jammer dat de Bond de ergste vloek ook gewoon in hun brieven gebruikt (ook al is het een afkorting).
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Jammer dat de Bond de ergste vloek ook gewoon in hun brieven gebruikt (ook al is het een afkorting).
niet half zo jammer als een christen die inhoudelijke posts als de mijne hieronder negeert om futiliteiten als deze aan te gaan halen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik wil er best op in gaan hoor Robert..

Als christen zijnde doet het mij pijn als mensen de naam van mijn Vader misbruiken, dus daar zeg ik altijd wat van.
Het doet mij nog veel meer pijn dat er allemaal lieve mensen op deze wereld rondlopen die voor eeuwig verloren zullen gaan, dus daar zeg ik ook altijd wat over.

Maar je toon is zo beschuldigend, alsof je verwacht dat niemand hier ooit een ander over de Heere God verteld heeft? Niet altijd is daar gelegenheid voor, al woon je midden in een refodorp, zit je op een refoschool of refowerk of weetikwat, is het tweede gelukkig niet nodig (het eerste helaas vaak nog wel).

Groetjes Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Je hebt denk ik gelijk dat mijn toon te beschuldigend was. Mijn excuses daarvoor.

Dat is omdat ik het er mee oneens ben om iemand aan te spreken op zijn gedrag (alleen).

Niet omdat dat fout is, maar ik denk niet dat wij als christenen bekend moeten staan als moralisten. Hoe vaak komt het niet voor dat collega's idd niet vloeken omdat ze weten dat hun collega zich eraan stoort, zonder dat ze echt iets weten van het geloof van die persoon.

Wat mij betreft is het praten over vloeken iets wat je moet vrienden / collega's doet als je goed met hen omgaat. Maar ik denk dat je het niet tegen vreemden moet zeggen. Dan kom je alleen op de proppen om hen terecht te wijzen, zonder hen eigenlijk echt wat te vertellen.

vandaar.
Carpe Diem tamen Memento Mori
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

reaktie Hr. Kooman, schrijver van het artikel in de kampioen

Geachte heer xxxxx,

Het spijt ons dat u zich gestoord heeft aan het taalgebruik in het artikel over agressie en de wegenwacht in de Kampioen van januari. De mensen van de wegenwacht zijn ook niet blij met de (verbale) agressie, die zij over zich heen krijgen, en dat is precies wat wij in het verhaal van wegenwacht Gerard Benthem hebben willen laten zien. Je kunt natuurlijk vertéllen dat iemand vloekt, maar wat is 'vloeken'? Je kunt vertéllen dat een wegenwacht bedreigd wordt, maar waarover praten we dan? Alleen een concrete weergave van handelingen, gedachten en uitspraken kan echt duidelijk maken met wélke agressie de wegenwacht geconfronteerd wordt. Om de werkelijkheid geen geweld aan te doen is er in dit uitzonderlijke geval voor gekozen om -functioneel en spaarzaam- scheldw
oorden in een Kampioenartikel op te nemen.

met vriendelijke groet,

Bas Kooman
redactie Kampioen
Lecram

Bericht door Lecram »

Deze reactie heb ik ook gekregen. Ik vind hem erg zwak.
Plaats reactie