NIEUWE SCHOKKENDE TEKSTEN OP TABAK

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

NIEUWE SCHOKKENDE TEKSTEN OP TABAK

Bericht door Billy »

WAT VINDEN JULLIE van de nieuwe teksten op pakjes shag en sigaretten.
Heb bij collega's al verschillende gezien en moet zeggen: ze liegen er niet om!!!



Steeds schokkender teksten op sigarettenpakjes

Uitgegeven: 30-5-2002 15:09

LEIDSCHENDAM - Rokers grijpen massaal naar hoesjes om de nieuwe, niets verhullende teksten op sigarettenpakjes te bedekken en rustig een sigaretje te kunnen opsteken. Volgens de brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel NSO valt het aantal klachten over de teksten mee, maar lijkt zich een nieuwe modetrend te ontwikkelen.



'Roken is dodelijk', 'Roken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid' en 'Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie'. Sinds een week of twee zijn pakjes sigaretten in het kader van de Europese wetgeving voorzien van dit soort confronterende teksten.

Volgens secretaris G. Koudijs van de NSO is er beduidend meer vraag naar plastic, leren en ander soort hoesjes om over het sigarettenpakje te schuiven. Hij verwacht dan ook dat ondernemers hier op inspelen. "Het hoesje zal binnenkort in allerlei varianten op de markt verschijnen", aldus Koudijs.

De NSO organiseert dit jaar voor haar 1500 leden voorlichtingsbijeenkomsten over de nieuwe Europese regelgeving. Zo mag vanaf januari 2003 geen tabak meer worden verkocht aan personen onder de zestien. De meeste ondernemers zijn het met deze leeftijdsgrens eens, zegt Koudijs, al verwachten zij van de overheid betere voorlichting naar de ouders toe.

Op de nieuwe waarschuwingsteksten op de pakjes zijn nog weinig reacties gekomen. "Maar het is nog te pril om daar nu wat over te zeggen." De vraag is of het helpt, aldus Koudijs. Of de tabakshandel nu moet gaan inleveren, kan hij nog niet zeggen. "Maar het aantal rokers is de laatste jaren in Nederland stabiel gebleven en ik verwacht dat dat zo blijft."
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ben gelukkig net een paar maand van het roken en ik moet zeggen het bevalt mij uitstekend. Heb mij nog nooit zo prettig gevoelt als nu. en ik was een zware roker
Maar ik heb de schokkende teksten al wel gezien en vindt het een prima idee.
Nu alleen nog de prijs flink omhoog.
In Canada doen ze het nog schokkender daar hebben ze foto's van kankerlongen op de pakjes staan.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Gaar de goede kant op. Verder moet het een stuk duurder worden want deze mensen kosten al genoeg!

Hoe kijken jullie trouwens tegen de ziekenfondsverzekering van een rookverlaafde? Ik zeg extra premie betalen want zo een persoon loop een extra risico en hij doet het zelf. Erfelijke ziekte vind ik anders, maar als men moedwillig iets verkeerds doet, dan heb ik geen zin om voor zo iemand mee te betalen! Verkeerde naaste-liefde?
Frost

Bericht door Frost »

hoi kridje, mogen rokers dan ook minder aow-premie betalen? ze gaan tenslotte jonger dood en ze hebben misschien geen zin om extra premie te betalen voor mensen die per se langer willen leven :)
Elty

Bericht door Elty »

Ik denk dat het wel goed gaat werken, die confronterende teksten. Je zult er elke dag maar mee gecontronteerd worden!

Maar kridje, jij hebt het nu alleen over rokers. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die verkeerd zijn. Mensen die overdreven veel zoetigheid of vet eten. Die hebben ook veel meer kans op hart en vaatziekten dan ieder ander. Dus als je wilt dat rokers extra moeten betalen vind ik dat het ook voor deze mensen en nog veel meer anderen geldt.
Frost

Bericht door Frost »

ik heb trouwens de indruk dat de 'anti-rook' maatregelen heel zorgvuldig zodanig gekozen worden dat zo min mogelijk mensen stoppen met roken. Een forse accijnsverhoging (euro's, geen centenwerk) en het verbieden van tabaksreklame werkt volgens mij veel beter dan het aanpassen van teksten op sigaretten.
Maar ja, stel dat rokers echt eens massaal zouden stoppen, dan klopt de begroting niet meer.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Frost
hoi kridje, mogen rokers dan ook minder aow-premie betalen? ze gaan tenslotte jonger dood en ze hebben misschien geen zin om extra premie te betalen voor mensen die per se langer willen leven :)
Nee, want een roker kan ook net zo goed lang leven en een gezond iemand kan jong sterven. Ik probeer ermee aan te geven dat als je een extra risico wil lopen, dat je er ook zelf voor in moet staan.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Frost
ik heb trouwens de indruk dat de 'anti-rook' maatregelen heel zorgvuldig zodanig gekozen worden dat zo min mogelijk mensen stoppen met roken. Een forse accijnsverhoging (euro's, geen centenwerk) en het verbieden van tabaksreklame werkt volgens mij veel beter dan het aanpassen van teksten op sigaretten.
Maar ja, stel dat rokers echt eens massaal zouden stoppen, dan klopt de begroting niet meer.
Of de begroting klopt dan nog beter! Ga eens na hoeveel een ziekenhuisopname kost! De longapperatuur, enz, enz.

Er zijn zelfs mensen die de pakjes sparen! Het is denk ik een maatregel diet weinig nut heb, want men merkt er niks van. Als de mens het merk (extra ziekenfondspremie of prijsverhoging) dan raak je meer dan met een tekst.
wpv

Bericht door wpv »

Ik heb de teksten nog niet gezien en ook niet van gehoord. Het lijkt me wel een goed idee. Ik vraag me alleen af of het helpt. Men is al zo afgestompt door dergelijke teksten, dat men de tekst voor kennisgeving aanneemt en er verder niets mee doet. Wat dat betreft zie ik meer heil in het verbieden van tabakreclame en het flink verhogen van de prijs.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Elty
Ik denk dat het wel goed gaat werken, die confronterende teksten. Je zult er elke dag maar mee gecontronteerd worden!

Maar kridje, jij hebt het nu alleen over rokers. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die verkeerd zijn. Mensen die overdreven veel zoetigheid of vet eten. Die hebben ook veel meer kans op hart en vaatziekten dan ieder ander. Dus als je wilt dat rokers extra moeten betalen vind ik dat het ook voor deze mensen en nog veel meer anderen geldt.

ik vind die MAC al duur zat:(:(:bou::bou::bou::sne:sne:sne
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Die teksten helpen echt niks hoor.
Gisteren had een collega van mij ook zo'n pakje met allerlei spreuken over onvruchtbaar worden en weet ik niet wat. Er werd alleen de gek mee gestoken en ze hadden wel ff zo iets van shit wat is dit, maar voor de rest wordt er nog net zo hard gepaft als eerst. Misschien nog wel meer om zo snel mogelijk zo'n raar pakje leeg te hebben
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9242
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Laten we inderdaad niet de argumenten gaan gebruiken over geld e.d. Een roker kost de staat minder dan een niet-roker. Ze leveren meer accijnzen, sterven gemiddeld eerder. Dit laatste alleen al zorgt er voor dat ze waarschijnlijk minder ziektekosten zullen maken ook.
Laten we het maar gewoon bij het argument houden dat je je eigen lichaam niet mag verkankeren (dit woord is ook bewust expliciet gekozen).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

'k Zag gisteravond in het NOS journaal al dat er "leuke" hoesjes op de markt zijn gebracht om de cigarettenpakjes in te doen. Ook stickers om de shockerende teksten af te plakken gaan al over de toonbank.........
Over struisvogelpolitiek gesproken.....

The Critical Brother (niet van chocoladecigaretten hoor!)
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

dat is nou echt je kop in het zand of beter gezegd je kop in de nicotine steken zeg!!

Toch geldt vor ieder mens -GEDENK TE STERVEN- en dat geldt niet alleen voor rokers.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Trein

Bericht door Trein »

Gewoon een pakje sigaretten ergens rond de € 500.- maken.
Iemand die zelfmoord wil plegen door het roken, moet er ook maar wat voor over hebben.

Wisten jullie trouwens dat er aan ziektekosten aan bewezen rokers ziekten een drievoud meer uitgegeven wordt dan er aan accijnzen binnenkomt?

En nu dus nooit meer roepen dat rokers de staatskas spekken, want het tegendeel is waar.
Zonder rokers zouden er gewoon geen wachtlijsten bestaan in de medische sector.

[Veranderd op 1/6/02 door Trein]
Plaats reactie