Euro

refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Voor dat ik mijn reactie geef op 'memory' wil ik benadrukken dat ik zeer zeker niet uit enig religieus standpunt tegen de Euro ben. Wel wil ik enige kritische kanttekeningen plaatsen bij de 'euforie' stemming.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Sla ik een aantal eeuwen over tot de 20e eeuw:
Het Europese integratieproces is in gang gezet als reactie op de Tweede Wereldoorlog. Winston Churchill riep al in 1946 op tot de vorming van een Verenigde Staten van Europa; een politieke en economische unie was in zijn ogen de beste garantie voor blijvende vrede. Van een politieke unie zijn wij, denk ik, nog ver verwijderd, maar de invoering van de euro is zeker zien alseen voorlopig hoogtepunt van de Europese economische eenwording.

--------------------------------------------------------------------------------



De vorming van een Verenigde Staten van Europa staat totaal haaks op de onstaansgeschiedenis van de VS. De Euro als hoogtepunt? Dan ben je blind! Omdat de invoering van een politieke unie vooralsnog onmogelijk is (blijkt uit de oplossing van diverse oorlogshaarden in Europa) wil men politiek draagvlak creëren voor de Europese Unie. Hoe doet men dat? Door één Europese munt. Men hoort al geluiden om binnen nu en vijf jaar de nationale afbeeldingen van de munten te verwijderen. Past perfect in het voorgestelde integratieproces van de Europese leiders.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kapitaalmarkt
Door de komst van de euro zien zowel kapitaalverstrekkers als ondernemingen die kapitaal willen aantrekken het eurogebied in toenemende mate als één markt. Dit heeft geleid tot verbreding en verdieping van de Europese kapitaalmarkt. Voor beleggers verdwenen wisselkoersrisico’s. Een goed voorbeeld van de verbreding van de Europese kapitaalmarkt is de vorming van Euronext, de fusiebeurs van Parijs, Amsterdam en Brussel.

--------------------------------------------------------------------------------



Is inderdaad een voordeel. De economische motieven zijn voor mij dan ook de enige legitieme redenen voor de Euro.



quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kosten Euro
Het bedrijfsleven raamt de totale kosten voor de invoering van de euro op 6,3 miljard gulden. Deze kosten zijn eenmalig. Daar staan directe baten tegenover in de periode 1999 tot 2002 van, cumulatief, 5 miljard gulden. De baten zullen ook daarna blijven binnenkomen, waardoor de eenmalige kosten op vrij korte termijn aanzienlijk meer dan goedgemaakt zullen worden. Bedrijven hebben bijvoorbeeld directe voordelen bij een eenvoudiger boekhouding en het feit dat valuta-risico’s niet meer behoeven te worden afgedekt. Natuurlijk ondervindt niet elk individueel bedrijf dit scenario.

--------------------------------------------------------------------------------



Je laatste opmerking geeft juist de zwakte van je argumentatie aan. Het MKB de grote motor van de Nederlandse economie loopt bijna geen valutaire risico's. Echter de kosten van deze operatie zijn voor deze sector enorm en zullen door deze sector, lees de consument, zelf gedragen moeten worden. Dit zal net als dit jaar inflatiore risico's opleveren. Je noemt valatu risico's. Nu weet jij toch ook wel dat er bij een risico verloren/gewonnen kan worden. Steeds meer wordt, ook door de Nederlande overheid, gedaan alsof valutarisico's per definitie verlies opleveren. Oliemaatschappijen speculeren met valuta maar ook met hedging en dus heeft de markt diverse instrumenten om deze risico's in te dammen of als onderdeel van hun bedrijfsvoering.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Prijstransparantie
Bovendien zal op termijn de invoering van de euro de prijzen verder drukken, omdat de baten van de euro voor het bedrijsleven permanent zijn. Ook neemt door prijstransparantie de concurrentie verder toe. Mogelijk zullen bedrijven de omwisseling ook als moment kunnen aangrijpen om andere reguliere prijsaanpassingen door te voeren.
maar het inflatieeffect lijkt beperkt en is eenmalig naar mijn mening.
Afronden is ook niet per definite een fenomeen dat aan de introductie van de euro is verbonden, maar onderdeel van een continu proces bij de prijsvaststelling van producten, al eeuwen lang geweest. Momenteel is immers op bepaalde deelmarkten in het eurogebied nog sprake van opmerkelijk scheve prijsverhoudingen. Wanneer je bijvoornbeeld een bezoek brengt aan Griekenland dan zul je zien dat kleding veel goedkoper is dan ikNederland.
Kortom:
De invoering van een gemeenschappelijke munt maakt handel, investeringen en reizen in het eurogebied eenvoudiger en goedkoper. Een gemeenschappelijke munt houdt ook in dat de prijzen van veel producten in de deelnemende landen beter te vergelijken zijn.

--------------------------------------------------------------------------------



Noem mij eens het voordeel voor het MKB betreft dit onderdeel. Het is voor mij als handelaar inderdaad iets makkelijker om te zien wat het product kost in bv. Duitsland of België. Toch ontneemt de Euro een stukje valutaire spanning in je onderneming. Volgens mij heeft alleen de toerist/reiziger baat bij deze transparantie.
En wordt ook veelvuldig gezegd, je bent tenminste van je bankkosten af. Nu is bij mij mijn bank bijna mijn grootste crediteur en als er al sprake was van afnemende kosten bij het éne, werd dat ruim voldoende gecompenseerd door een prijsverhoging ergens anders. Ook banken moeten geld verdienen!

En dan 'emotie'. Beste memory, ik heb geen band met mijn gulden. Of het de Euro/mark/dollar of wat anders heeft dat maakt mij heel weinig uit. Wel vind ik het typische Nederlandse poldermentaliteit van onze politici om te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is. Het is een gigantische operatie met heel veel risico's! Wat gebeurt er als inderdaad een recessie intreedt? Hoe strak zijn de begrotingsdiscipline's van bv. Italië, Griekenland etc.? Wat te denken van de enorme risico's mbt de pensioenen. Nederland is zowat het enige land wat deze risico's heeft afgedekt.

Wanneer kan een gemeenschappelijke munt succesvol zijn?

1. Als de munt gemeenschappelijk gedragen wordt door één politieke unie! (Zorg eerst voor draagvlak)

2. Als nooit politieke argumenten de doorslag zullen geven bij monetaire beslissingen! (Hoelang houdt de ECB stand, zie bv. de beslissingsbevoegdheid van onze eigen DNB)

3. Politieke stabiliteit! (De VS kennen behoudens een burgeroorlog geen instabiliteit omdat het land een gemeenschappelijk noemer heeft).

Ook ik Memory hoop op het slagen van deze munt, maar ik behoudt toch enige reserve.


N. Donselaar
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Depa,

Zoals je wellicht weet, waren er ten tijde van het OT andere munten als ten tijde van het NT. Toch vinden we nergens een terechtwijzing van Jezus tijdens Zijn omwandelingen. Wel zegt: 'Geeft de keizer wat des keizers is, en geeft Gode wat godes is.'

Onze munt (florijn) heeft geen enkele religieuze wortels in die zin dat het zijn wortels kent in bv. de 80-jarige oorlog. Integendeel hij heeft is ontstaan in Italië.

Natuurlijk heeft God bijzonder gewerkt in Nederland. Dat mag ons wel tot waarschuwing zijn. Hoevele malen heeft hier niet het dierbaar Evangelie geklonken. Hoevele malen heeft God ons vriendelijk genodigd: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden. Dit betekent echter niet dat, zoals sommigen halstarig denken, Nederland het Israël van het westen is! Mocht er een land zijn wat minstens zo zwaar geleden heeft, zo niet erger, is dat wel Schotland. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat door een ontbreken van het 'zoutend zout' en het 'lichtend licht' zijn wij muren optrekken. Deze muren staan rond de stad van holle orthodoxie. Ik schrijf dit niet uit minachten van mensen, integendeel! Wel ben ik zo vuurbang van deze muren, die als er te hard tegen geduwd word, ze zo instorten.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Depa,

Eerst over de 'historische' binding met ons Nederland. Hoe staan je dan tegenover de afscheiding van Belgie destijds? Nogmaals ik heb respect voor diegenen die uit een diep besef van Gods raad met Nederland vast willen houden aan deze natie, maar er zijn er ook genoeg die hun muren hoog willen houden van een schijnorthodoxie. Dit ook richting Rinie en jouw betreft het opschrift: 'God zij met ons'. Diegenen die iedere dag weer opnieuw niet anders kunnen zeggen dat ze zonder 'God zij met ons' niet kunnen in een diep besef van hun afhankelijkheid aan hun Schepper, ja dan mogen we, nee moeten we vasthouden aan 'God zij met ons'. Maar hoevelen klemmen de munt in hun handen en laten gelijk de Farizeers trots de munt zien met daarop de woorden 'God zij met ons' en daarop bouwen ze. Dat verschil bedoel ik. En natuurlijk wijs ik nu niet persoonlijk naar iemand, want ook wij moeten dikwijls belijden dat we onszelf op het oog hebben in plaats van Die die alle eer lof en dankzegging waardig is.

N. Donselaar
Trein

Bericht door Trein »

Daarnaast moet ik altijd denken aan de torenbouw van Babel. De Heere heeft toen al scheiding gemaakt in volken dmv de taal.
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken. De scheiding van taal was niet omdat de mensheid niet een eenheid mocht vormen, maar omdat de mensheid zich over de aarde moest verspreiden om die te bevolken. Scheiding van volken was dus geen doel, maar een middel.
Memory

Bericht door Memory »

Allereerst wil ik iedereen het Allerbeste toewensen in dit nieuwe jaar!!


quote:

De vorming van een Verenigde Staten van Europa staat totaal haaks op de onstaansgeschiedenis van de VS. De Euro als hoogtepunt? Dan ben je blind! Omdat de invoering van een politieke unie vooralsnog onmogelijk is (blijkt uit de oplossing van diverse oorlogshaarden in Europa) wil men politiek draagvlak creëren voor de Europese Unie. Hoe doet men dat? Door één Europese munt. Men hoort al geluiden om binnen nu en vijf jaar de nationale afbeeldingen van de munten te verwijderen. Past perfect in het voorgestelde integratieproces van de Europese leiders.
---------------------------------------------
Politiek draagvlak creëren voor de Europese Unie, wel ja waarom niet. De Unie is nog lang niet af en m.i. heeft een monetaire unie weinig kans van slagen zonder een politieke. Het grootste probleem is dat het monetaire en het budgettaire beleid nog strikt gescheiden is. Het eerste is namelijk de verantwoordelijkheid van de ECB en het budgettaire beleid die van de nationale overheden. Juist in de VS zien we hoe budgettair en monetair beleid elkaar ondersteunen. (FED verlaagt de rente, terwijl de overheid een belastingverlaging doorvoert om de economie te stimuleren). Ik vermoed dat deze scheiding in de toekomst funest zal zijn bij een recessie of depressie. Daarom pleit ik voor een versnelde invoering van een politieke unie. (inderdaad het eerste punt van je opsomming)

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk ondervindt niet elk individueel bedrijf dit scenario.


Je laatste opmerking geeft juist de zwakte van je argumentatie aan. Het MKB de grote motor van de Nederlandse economie loopt bijna geen valutaire risico's. Echter de kosten van deze operatie zijn voor deze sector enorm en zullen door deze sector, lees de consument, zelf gedragen moeten worden. Dit zal net als dit jaar inflatiore risico's opleveren. Je noemt valatu risico's. Nu weet jij toch ook wel dat er bij een risico verloren/gewonnen kan worden. Steeds meer wordt, ook door de Nederlande overheid, gedaan alsof valutarisico's per definitie verlies opleveren. Oliemaatschappijen speculeren met valuta maar ook met hedging en dus heeft de markt diverse instrumenten om deze risico's in te dammen of als onderdeel van hun bedrijfsvoering.
----------------------------------------
Met opzet heb ik gezegd dat niet elk bedrijf dit scenario ondervindt. De ‘gewone’ middenstander ondervindt zeker weinig direct aanwijsbare voordelen van de Euro op korte termijn. Blijft over de vraag of we het individuele belang voorop willen stellen of het landsbelang. Uiteraard gaat het de middenstander om de winst om te overleven, terecht trouwens. Ok, reken dan alle kosten door naar de consument, uitgesmeerd over een x-aantal jaar. Investeringen schrijf je sowieso af over een x-aantal jaar!
Trouwens de hoge inflatie is te wijten aan de hoge olieprijzen en de depreciatie van de euro en de stijgende loonkosten.

Hedging, beste Donselaar, blijft altijd risicovol voor ondernemingen. Risico's kunnen inderdaad grootendeels worden ingedamd, maar je geeft zelf al aan dat het risico aanwezig blijft!!
Hoe minder risico een onderneming loopt, hoe hoger de marktwaarde van de betreffende onderneming. Daarbij speelt de beurkoers vervolgens ook weer een grote rol.

quote:
Noem mij eens het voordeel voor het MKB betreft dit onderdeel. Het is voor mij als handelaar inderdaad iets makkelijker om te zien wat het product kost in bv. Duitsland of België. Toch ontneemt de Euro een stukje valutaire spanning in je onderneming. Volgens mij heeft alleen de toerist/reiziger baat bij deze transparantie.
En wordt ook veelvuldig gezegd, je bent tenminste van je bankkosten af. Nu is bij mij mijn bank bijna mijn grootste crediteur en als er al sprake was van afnemende kosten bij het éne, werd dat ruim voldoende gecompenseerd door een prijsverhoging ergens anders. Ook banken moeten geld verdienen!

---------------------------------------------

Nou, geen vuiltje aan de lucht dus. Zolang we alle kosten maar met elkaar kunnen blijven compenseren, blijven we op eenzelfde kostenpeil binnen de onderneming. Beetje simpel gezegd maar daar komt het wel op neer!!!
De terechte vraag hoe strak de begrotingsdisciplines zijn, is ook mijn zorg. Papier is geduldig als je ziet dat alle afspraken zijn vastgelegd in het Stabiliteitspact.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat landen zich niet aan het pact houden. Het was juist Duitsland (Kohl) die extra zekerheid wilde hebben. Bovendien is de straf voor overtreders zwaar. Naast een hogere rente die men dan voor leningen moet betalen, riskeren zich ook hoge boetes. De test van het Pact vindt weiliswaar alleen plaats bij een verslechtering van de economie.
Duisenberg heeft onlangs aangegeven volstrekt niet te willen tornen aan de vastgelegde eisen.

quote:

En dan 'emotie'. Beste memory, ik heb geen band met mijn gulden. Of het de Euro/mark/dollar of wat anders heeft dat maakt mij heel weinig uit. Wel vind ik het typische Nederlandse poldermentaliteit van onze politici om te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is. Het is een gigantische operatie met heel veel risico's! Wat gebeurt er als inderdaad een recessie intreedt? Hoe strak zijn de begrotingsdiscipline's van bv. Italië, Griekenland etc.? Wat te denken van de enorme risico's mbt de pensioenen. Nederland is zowat het enige land wat deze risico's heeft afgedekt.
----------------------------------------
Vind ik erg moeilijk hierop te antwoorden. Heel terechte vraag trouwens. De tendens van de laatste jaren is wel dat het initiatief mbt oudedagsvoorzieningen bij de burgers in de EU gelegd wordt. Niettemin is dit item voor mij ook een zorgenkindje.
:bou:

[Edited on 1/7/02 by Memory]
Adje

Bericht door Adje »

Kijk zo'n post, daar wordt ik stil van! Klopt ook wel, want ik ben volslagen leek op dit gebied. Maar waar blijft de rest? Zijn ze het opeens allemaal eens met Memory? Of begrijpen ze opeens het niet meer. Kom op jongens, een beetje leven in de brouwerij!
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Memory,
Klinkt vergezocht. Ik denk eerder dat twee onafhankelijke groepen tot een vergelijkbaar resultaat gekomen zijn. En dan: niet alles wat de Nazi's bedachten is per definitie verkeerd. Overigens zie ik ook wel enige parallel tussen het Nazistische en het hedendaagse eenheidsstreven, maar dat is volgens mij vrij mariginaal, en zeker niet erg relevant.

Beste Depa,
Ik heb ook al geluiden gehoord dat Nederland ook binnen enige jaren de 1- en 2-centsmunt wil verwijderen.

Vraagje: Blijven we bij wisseling van monarch ook weer een nieuwe munt, of hebben we (als we het beleven mogen) tegen die tijd al een echte eenheidsmunt, op de manier van bankbiljetten, die ook geen nationale zijde hebben?
Memory

Bericht door Memory »

Beste Memory,
Klinkt vergezocht. Ik denk eerder dat twee onafhankelijke groepen tot een vergelijkbaar resultaat gekomen zijn. En dan: niet alles wat de Nazi's bedachten is per definitie verkeerd. Overigens zie ik ook wel enige parallel tussen het Nazistische en het hedendaagse eenheidsstreven, maar dat is volgens mij vrij mariginaal, en zeker niet erg relevant.
Ik ben het met je eens, maar ik vond het waard om het ook anderen te laten lezen. Overigens was mij de berichtgeving bekend, maar had het alleen niet eerder in een artikel gelezen.


Lijkt me beter, ja om de 1-cent uit de roulatie te doen.
:stu
Adje

Bericht door Adje »

t Lijkt mij beter om alle euro's uit de roulatie te doen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! Beseffen jullie wel, stelletje Europeanen, dat jullie nu met dezelfde munt betalen als de domme Belg, de decadente Fransman en de moorddadige Duitser? Zijn dit cliches? Ja, zegt Bomans, maar cliches zijn afspiegelingen van de werkelijkheid. Ik roep jullie allen op, tenminste tot de 28e nog met guldens te betalen. NEDERLANDERS ALLER PROVINCIEN, VERENIGT U.
Geriella

Bericht door Geriella »

Pfft Adje,

Jij met je verenigings-gedoe......

Laat die 'nostalgische :bu ' gulden toch zitten,'k betaal mooi met die, voor ons allemaal, onmisbare euro :P

Groetjes, Geriella
Plaats reactie