Euro

Adje

Euro

Bericht door Adje »

Zo, vandaag konden de eurokits opgehaald worden. Hoe vonden jullie 'em?

Ik vond het om te huilen. Hij zag er werkelijk niet uit. Het 1-en2 euromuntstuk werden geroemd om hun schitterende kleuren. Nou, ik vond er geen barst aan. Zo flets. De anderen waren ook niet om over naar huis te schrijven. Weg gulden, weg nostalgie. Waar moet dat naar toe in de toekomst?
Adje

Bericht door Adje »

Zo, vandaag konden de eurokits opgehaald worden. Hoe vonden jullie 'em?

Ik vond het om te huilen. Hij zag er werkelijk niet uit. Het 1-en2 euromuntstuk werden geroemd om hun schitterende kleuren. Nou, ik vond er geen barst aan. Zo flets. De anderen waren ook niet om over naar huis te schrijven. Weg gulden, weg nostalgie. Waar moet dat naar toe in de toekomst?
ebas

Bericht door ebas »

Over 10 jaar zeg je: "Gulden?, Oh ja die onhandige valuta van vroeger"
Benjamin

Bericht door Benjamin »

Tjonge, wat een muntjes. Op de markt was mijn gulden een daalder waard, helaas niet meer. En voor een dubbeltje op de eerste rang kan ik nou ook wel vergeten. De "kop" van trixie, is ook iets anders. Droevig afscheid.....

[Edited on 12/17/01 by Benjamin]
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

`k zag ze gisteren voor het eerst. Kwam samen met m`n zusje tot de conclusie dat ze er vreselijk nep en goedkoop uitzien. Een 3 voor het ontwerp! Vreselijk. Maar ach, het zal wel wennen.
Adje

Bericht door Adje »

zusje??? ;)
bloob

Bericht door bloob »

Ik krijg bij die dingen de neiging om ze open te peuteren (nee, das nog niet gelukt nee) Vooral die gele zien er uit als van die chocolade gevallen.
:D
Memory

Bericht door Memory »

Stelletje achterhaalde ouderwetse kindjes!!!
Waneer zien jullie nu eens dat de Euro een goede munt is. Zeker in economisch opzicht; heerlijk toch geen wisselkoersschommelingen meer en de export van Nederland is door de lage koers helemaal opgefleurd!!
Ze zien er te gek uit, helemaal niet dat egaal zilvergrijs, maar opvallende mooie kleuren.
Ik heb teminste het gevoel dat ik echt geld in m'n handen heb.
Al dat sentimentele gedoe over de gulden...
Over tien jaar weten we niet beter, kijken of ik dan nog commentaar hoor van jullie... ;)
Memory

Bericht door Memory »

Stelletje achterhaalde ouderwetse kindjes!!!
Waneer zien jullie nu eens dat de Euro een goede munt is. Zeker in economisch opzicht; heerlijk toch geen wisselkoersschommelingen meer en de export van Nederland is door de lage koers helemaal opgefleurd!!
Ze zien er te gek uit, helemaal niet dat egaal zilvergrijs, maar opvallende mooie kleuren.
Ik heb teminste het gevoel dat ik echt geld in m'n handen heb.
Al dat sentimentele gedoe over de gulden...
Over tien jaar weten we niet beter, kijken of ik dan nog commentaar hoor van jullie... ;)
Rinie

Bericht door Rinie »

Nu ja, voordeel vind ik wel, dat er meer mogelijkheden zijn. We hebben inmiddels acht munten in plaats van 6. Verder zullen we er wel aan moeten wennen dat het kwartje geen kwartje meer is, omdat het werken met kwarten slechts aan Nederland voorbehouden was.
Maar inderdaad Herman, die vergelijking met oorlogsmunten had ik ook al zo'n beetje gemaakt. De munten lijken vanwege hun lage gewicht eerder op aluminiun (of zoiets) nepgeld in plaats van op onze oude harde gulden.
Ik vind het zeker wel jammer dat de gulden verdwenen is (toch een stukje Nederlandse cultuur), maar aan de andere kant is het (gezien de toenemende internationalisering) wel praktisch, en dat is toch het doel van geld. Er is nu ook niemand meer die erover treurt dat de provincies geen eigen muntstukken hebben (behalven Dordrecht dan, die drie eigen munten geslagen heeft).
Van veertien landen kan je nu geen munten meer sparen, maar daar staat tegenover, dat je in je portemonnee wel meer dan honderd verschillende munten tegen kunt komen (8 munten, van elf landen (DING FLOF BIPS) + Monaco, San Marino, Vaticaanstad).

Vraagje: Kunnen we wel blij zijn met het randschrift 'God zij met ons' op de 2-Euro-munt, bij een land dat er alles aan doet om God kwijt te raken?
sochrio

Bericht door sochrio »

Tja. wat we er ook van vinden, we zullen hem toch gebruiken. Ookal vind je het 3x niks, het is niet anders. Het zal wel wennen.
Maar, ik moet wel eerlijk bekennen dat ik mezelf ook even af vroeg of ze wel echt waren. Voordeel dat ze zo licht zijn, is wel dat je portemonee niet meer zo zwaar is.

Ik spaarde vroeger stuivers, heb ze nu nog steeds. Daar gaat m'n hele verzameling. Ik heb er wel 800.
Adje

Bericht door Adje »

Ik ruik zo'n beetje twee soorten reacties hier. Als eerste zijn er de 'nostalgen' om het zo maar eens uit te drukken. Zij vinden het jammer dat de gulden weg gaat: je raakt een heel stuk van de geschiedenis kwijt. Aan de andere kant zijn er ook de 'geldwolven', als ik ze zo mag typeren. Alles moet wijken voor de economie. Tja, wat moet je daar nu van zeggen.
Ik kies toch liever voor de nostalgie. Want zal je het in de toekomst echt zo erg in je portomonee merken, dat we als land overgegaan zijn naar de euro? Ik denk het niet. Misschien de rijke bazen (mensen zoals memory, zo ken ik hem wel!), maar het gewone klootjesvolk zal er weinig profijt van hebben.
Memory

Bericht door Memory »

Waarom nu de Euro??

Ik heb behoefte om m’n hart eens te luchten. Daarom heb ik eens wat op papier gezet.
Over een aantal weken zal de euro gelden als enig wettig betaalmiddel in Nederland. Daarmee komt een einde aan de bijna 460-jarige bestaansgeschiedenis van de Nederlandse gulden. Het was Karel V die in 1543 in de zeventien Nederlandse gewesten een zilveren gulden in omloop bracht. Deze gulden telde 20 stuivers en fungeerde in de eerste plaats als rekeneenheid. Karel V wordt dan ook wel de vader van de Nederlandse gulden genoemd. Hij wilde Europa verenigen als één rijk met één geloof en met één munt, de gulden. Na zijn dood bleef van dit ideaal bitter weinig over en viel zijn rijk in verscheidene brokken uiteen, waarin meerdere geloven werden beleden. Internationaal gezien had ook de gulden als eenheidsmunt schipbreuk geleden. In de Nederlanden bleef hij echter bestaan. De nikkelen guldens, waarvan de laatste deze zomer zijn geslagen, zijn rechtstreeks terug te voeren op de gouden guldens van de 16e eeuw. De ironie wil dat de gulden nu juist is opgegeven ten behoeve van de vorming van een monetaire unie. Ruim vier eeuwen na de dood van Karel V is met de komst van de euro een deel van zijn idealen alsnog vervuld. Er is dus niets nieuws onder de zon!!!

Sla ik een aantal eeuwen over tot de 20e eeuw:
Het Europese integratieproces is in gang gezet als reactie op de Tweede Wereldoorlog. Winston Churchill riep al in 1946 op tot de vorming van een Verenigde Staten van Europa; een politieke en economische unie was in zijn ogen de beste garantie voor blijvende vrede. Van een politieke unie zijn wij, denk ik, nog ver verwijderd, maar de invoering van de euro is zeker zien alseen voorlopig hoogtepunt van de Europese economische eenwording.

Kapitaalmarkt
Door de komst van de euro zien zowel kapitaalverstrekkers als ondernemingen die kapitaal willen aantrekken het eurogebied in toenemende mate als één markt. Dit heeft geleid tot verbreding en verdieping van de Europese kapitaalmarkt. Voor beleggers verdwenen wisselkoersrisico’s. Een goed voorbeeld van de verbreding van de Europese kapitaalmarkt is de vorming van Euronext, de fusiebeurs van Parijs, Amsterdam en Brussel.

Kosten Euro
Het bedrijfsleven raamt de totale kosten voor de invoering van de euro op 6,3 miljard gulden. Deze kosten zijn eenmalig. Daar staan directe baten tegenover in de periode 1999 tot 2002 van, cumulatief, 5 miljard gulden. De baten zullen ook daarna blijven binnenkomen, waardoor de eenmalige kosten op vrij korte termijn aanzienlijk meer dan goedgemaakt zullen worden. Bedrijven hebben bijvoorbeeld directe voordelen bij een eenvoudiger boekhouding en het feit dat valuta-risico’s niet meer behoeven te worden afgedekt. Natuurlijk ondervindt niet elk individueel bedrijf dit scenario.

Prijstransparantie
Bovendien zal op termijn de invoering van de euro de prijzen verder drukken, omdat de baten van de euro voor het bedrijsleven permanent zijn. Ook neemt door prijstransparantie de concurrentie verder toe. Mogelijk zullen bedrijven de omwisseling ook als moment kunnen aangrijpen om andere reguliere prijsaanpassingen door te voeren.
maar het inflatieeffect lijkt beperkt en is eenmalig naar mijn mening.
Afronden is ook niet per definite een fenomeen dat aan de introductie van de euro is verbonden, maar onderdeel van een continu proces bij de prijsvaststelling van producten, al eeuwen lang geweest. Momenteel is immers op bepaalde deelmarkten in het eurogebied nog sprake van opmerkelijk scheve prijsverhoudingen. Wanneer je bijvoornbeeld een bezoek brengt aan Griekenland dan zul je zien dat kleding veel goedkoper is dan ikNederland.
Kortom:
De invoering van een gemeenschappelijke munt maakt handel, investeringen en reizen in het eurogebied eenvoudiger en goedkoper. Een gemeenschappelijke munt houdt ook in dat de prijzen van veel producten in de deelnemende landen beter te vergelijken zijn.

Emotie
Ik denkdat geen enkel ander aspect van de werkzaamheden van de Nederlandsche Bank politici en het publiek zo in beroering brengt als bankbiljetten en munten. Tekenend was ook de jarenlange weerstand om de eencentmunt af te schaffen. En, een wat ander voorbeeld, denk ook aan de trots waarmee we buitenlanders onze nieuwe zonnebloem en vuurtoren lieten zien, alweer circa 15 jaar geleden? Ik wil maar zeggen: de omwisseling van de biljetten en munten raaktelke individuele burger direct en het is daarom wel begrijpelijk hoor dat hier en daar nostalgiegevoelens leven... :P


[Edited on 12/20/01 by Memory]

[Edited on 12/21/01 by Memory]
Plaats reactie