Stille tijd, hoelang besteed jij eeraan?
Stille tijd, hoelang besteed jij eeraan?
Ik neem aan dat iedereen stille tijd houd voor het slapen gaan. Zelf ben ik soms zo moe dat ik er daardoor minder puf voor heb om te lezen en te bidden. Het gebeurd ook wel dat ik niet op mijn knieën bid, maar als ik al ik in bed lig.
[Aangepast op 3/3/05 door Lizzy]
[Aangepast op 3/3/05 door Lizzy]
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Wat bedoel je daar precies mee? Natuurlijk lees en bid je ook bij de maaltijden, maar 's avonds is het altijd toch wel een wat gerichter gebed over de dag en de nacht en je zorgen enz.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Die zogenaamde stille tijd voor het slapen gaan is wel heel erg mager.
Terwijl de Kerk toch zo rijkelijk voorziet in meditatie en gebed en de vastgestelde tijden daarvoor en ook daarbuiten .

Ai, gevoelig onderwerp. Weet dat ik er veeel meer tijd aan zou moeten besteden. Ook omdat ik zie dat het gezegend wordt.
Ik ken iemand die elke ochtend een half uur leest. Als ze moet werken dan gaat ze, om toch de stille tijd te houden, een half uur eerder uit bed.
Ikzelf vindt het lastig om stille tijd vorm te geven.
Ik ken iemand die elke ochtend een half uur leest. Als ze moet werken dan gaat ze, om toch de stille tijd te houden, een half uur eerder uit bed.
Ik heb dat ook daarom heb ik deze topic geopend!Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ai, gevoelig onderwerp. Weet dat ik er veeel meer tijd aan zou moeten besteden. Ook omdat ik zie dat het gezegend wordt.

Sorry maar wat moet ik verstaan onder mediteren in de auto? Je moet toch je aandacht erbij houden. Kun je dan ook nog tijd voor Hem hebben? Of je moet niet zelf gereden hebben.Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik had tot een jaar of twee terug werk waarvoor ik 's middags een uur in de auto zat naar huis toe, in de file op precies te zijn want in km stelde het niks voor. Maar dat uurtje mis ik nu wel eens. In de auto zat ik zo in absolute rust, voor je gevoel niemand om je heen, rustig te mediteren.

De manier waarop je bidt (op je knieën) of in bed maakt toch niet uit?
Ik denk vele keren aan God gedurende de dag en eerlijk gezegd als ik rustig in bed lig in het donker dan juist kan ik een goed gebed doen
Dus waar hoe en wanneer maakt volgens mij niet uit
sterker nog doorgaands bidt ik in de kerk o pme knieën en af en toe thuis met de rozekrans
Ik denk vele keren aan God gedurende de dag en eerlijk gezegd als ik rustig in bed lig in het donker dan juist kan ik een goed gebed doen
sterker nog doorgaands bidt ik in de kerk o pme knieën en af en toe thuis met de rozekrans
Ken je de uitdrukking: er zijn tijden dat er meer achter het stuur gebeden wordt dan op de knieen?Oorspronkelijk gepost door LizzySorry maar wat moet ik verstaan onder mediteren in de auto? Je moet toch je aandacht erbij houden. Kun je dan ook nog tijd voor Hem hebben? Of je moet niet zelf gereden hebben.Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik had tot een jaar of twee terug werk waarvoor ik 's middags een uur in de auto zat naar huis toe, in de file op precies te zijn want in km stelde het niks voor. Maar dat uurtje mis ik nu wel eens. In de auto zat ik zo in absolute rust, voor je gevoel niemand om je heen, rustig te mediteren.
Een beetje vergelijkbaar met de uitdrukking: bidden met de pet op.
Is geen negatieve situatie hoor...!
nee hoor, ik moest zelf rijden. maar als je 10 jaar achtereen hetzelfde stukkie moet rijden, afwisselend stapvoets en dan weer 10 min stilstaan heb heel veel tijd om na te denken. ik zat ook vaak te lezen, gewoon af en toe 10 meter rijden en weer verder lezen, gaat automatisch op den duur, hoef je niet bij na te denkenOorspronkelijk gepost door LizzySorry maar wat moet ik verstaan onder mediteren in de auto? Je moet toch je aandacht erbij houden. Kun je dan ook nog tijd voor Hem hebben? Of je moet niet zelf gereden hebben.Oorspronkelijk gepost door limosa
Nee Lambertus, maar wij leren wel dat op je knieën een gebedsgestalte is waar je je klein maakt voor God. Het zal ook niet uitmaken hoe je zit of ligt, maar of je hart er bij is!Oorspronkelijk gepost door Lambertus

Daar heb je helemaal gelijk in!Oorspronkelijk gepost door LecramHet 'gevaar' van in je bed bidden is dat je in slaap valt tijdens het gebed. Dat gevaar is minder groot als je op je knieen bidt.Oorspronkelijk gepost door Lambertus

Herkenbaar. Had ik toen ik nog met het OV uit mn werk kwam. 3 kwartier in een lege bus. Heerlijk! Een boek lezen, een stuk bijbel lezen, of gewoon rustig denken en/of bidden.Oorspronkelijk gepost door limosa
Eigelijk niet goed dat we pas die tijd voor rust en meditatie nemen als we niet anders kunnen. Zou het niet beter zijn als we elke avond een uurtje zouden reserveren, tussen alle drukte door? Ach ja, wat brengen wij er altijd maar weer weinig van terecht...
-