Beste Anemoon,
Ik denk een uiting van Godvruchtigheid.
Iets is op denk ik te maken als zijn vrouw haar afschuw uit en David daar op ingaat.
mvrgr.
RvP
uiting van godvruchtigheid?
-
De kanttekeningen:Oorspronkelijk gepost door anemoon
in 2 sam 6:12-23 staat de geschiedenis waarin de ark wordt teruggebracht in de stad van david
op een gegeven moment staat daar een stukje tekst wat nogal eens half wordt geciteerd
men zegt dan dat david huppelde voor de ark
maar er staat:
en david huppelde met alle macht voor het aangezicht des Heren...
mijn vraag aan jullie is:
was dit een zonde van david
of was het een uiting van godvruchtigheid?
Het Hebreeuwse woord komt van Car, hetwelk betekent een lam, hetwelk, al voorgaande, huppelt en springt. Versta dit niet vleselijk, of naar de wijze van de kinderen dezer wereld, maar uit enkel heilige geestelijke vreugde, die de Heilige Geest in zijn hart ontstak over de bestelling van de reinen godsdienst, en de goddelijke voorbeelden en tekenen der zaligmakende genade van onzen Heiligen Jezus Christus, die uit zijn zaad zou voortkomen naar het vlees.
M.i. is 'dansen' een cultuurgebonden manier om vreugde te uitten. In onze westerse cultuur wordt het maken van een vreugdedansje als 'kinds' en 'overdreven' gezien. Wij uitten onze vreugde liever gematigder.
Het is bv. net zo cultuur-gebonden als het dragen van rokken door mannen en het sluier dragen voor vrouwen, of het niet afscheren van bakkebaarden voor mannen...
Het is bv. net zo cultuur-gebonden als het dragen van rokken door mannen en het sluier dragen voor vrouwen, of het niet afscheren van bakkebaarden voor mannen...
- Miscanthus
Volgens mij veel te weinig gezien, die blijdschap. Toch spreekt de bijbel er positief over:
Ga 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Dansen wordt al snel gezien als iets erotisch, zondig en verkeerd. We hebben echter met het kind, ook het badwater weggegooid, gezien bovenstaande tekst.
Het geloof in Christus brengt blijdschap. Evenals droefheid. Het Evangelie is ook een blijde boodschap. Ik zou het zelfs een wezenlijk kenmerk (gevolg) van geloof willen noemen.
Dansen zit in ieder mens, ongeacht welke cultuur. Dat zag ik bij mijn kinderen. Die dansen ook op kinderliedjes. Van mij hebben ze het niet geleerd
[Aangepast op 21/2/05 door Miscanthus]
Ga 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Dansen wordt al snel gezien als iets erotisch, zondig en verkeerd. We hebben echter met het kind, ook het badwater weggegooid, gezien bovenstaande tekst.
Het geloof in Christus brengt blijdschap. Evenals droefheid. Het Evangelie is ook een blijde boodschap. Ik zou het zelfs een wezenlijk kenmerk (gevolg) van geloof willen noemen.
Dansen zit in ieder mens, ongeacht welke cultuur. Dat zag ik bij mijn kinderen. Die dansen ook op kinderliedjes. Van mij hebben ze het niet geleerd

Dat ben ik met je eens ,Miscanthus.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Volgens mij veel te weinig gezien, die blijdschap. Toch spreekt de bijbel er positief over:
Heel de bijbel door lees je veel over lof en dankzegging
ik denk ook aan Mirjam en de vrouwen als het volk door de Schelfzee is gegaan.
Zij dansen en maken muziek ter ere van hun God Die hen geholpen heeft.
Wij zijn het idd verleerd om Hem niet alleen met woorden maar ook met de daad, te eren en te prijzen.
Sing van nou af lofliedere voor God. Wees opgewonde oor sy
nabyheid. Jubel oor sy magtige dade. Verhef jou stem oor sy
heiligheid. Dans en wees bly omdat die Here jou geroep het om sy
kind te wees
Oorspronkelijk gepost door GabrielleDat ben ik met je eens ,Miscanthus.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Heel de bijbel door lees je veel over lof en dankzegging
ik denk ook aan Mirjam en de vrouwen als het volk door de Schelfzee is gegaan.
Zij dansen en maken muziek ter ere van hun God Die hen geholpen heeft.
Wij zijn het idd verleerd om Hem niet alleen met woorden maar ook met de daad, te eren en te prijzen.
Sing van nou af lofliedere voor God. Wees opgewonde oor sy
nabyheid. Jubel oor sy magtige dade. Verhef jou stem oor sy
heiligheid. Dans en wees bly omdat die Here jou geroep het om sy
kind te wees
:u:u:u:u
- Miscanthus
Ja dus.Oorspronkelijk gepost door elbertJa (2) en nee (1) dus. :,re·for·ma·to·risch (bn.)
1 betrekking hebbend op of voorkomend uit de Reformatie
2 hervormingsgezind <=> evangelisch
Zijn wij dan wel zo reformatorisch als we denken dat we zijn?
Nouja, het is natuurlijk niet zo dat iedere reformatorische zou moeten dansen en ook niet zo dat reformatorisch gelijkstaat aan "Bijbels".
[Aangepast op 24/2/05 door Miscanthus]
- Miscanthus