studenten

Johannes

studenten

Bericht door Johannes »

Deze vraag en opmerking kwam ik tegen bij refoweb.
Is dit incidenteel of wordt er echt anders geleerd als vroeger?

Vraag: Beste Geref. Gemeente dominee,
Afgelopen zondag hadden wij een student die in onze Ger. Gemeente preekte.
Echt dominee, het was bedroevend. Ik heb hier zoveel verdriet over dat ik het bijna niet meer aan kan om hier onder te zitten. Ik vind dit voor mijn kinderen zo erg, maar ik weet niet hoe het verder moet. Wat is de weg van de Heere? Deze student heeft niets over Christus gepreekt. Dat is voor mijn persoonlijk leven zo belangrijk dat ik steeds weer van mezelf wordt afgewezen en op Christus wordt gewezen. Ook voor de kinderen is het erg dat ze geen boodschap horen. Wel wordt ze gezegd dat de dood ieder uur kan komen en dat is natuurlijk ook waar. Maar ze worden niet verder gewezen wat er bij de Heere te verkrijgen is. Dat er een Zaligmaker is voor zondaren. Het lijkt wel of ze niet meer weten wat ze moeten preken vanuit hun armoede. Als ik dan denk aan de vroegere studenten uit de jaren 60 en 70, wat was dit toch anders. Zij hadden een boodschap voor zondaren. Een rijke Christus voor een arme zondaar. Ik mis nu de bewogenheid en de heldere Christuskennis. Vorige week hoorde ik een andere student van de Ger. Gem. en die zei het volgende: “Gods kinderen zijn net treurwilgen. Bomen die je op de begraafplaats kunt vinden”. Dat is toch geen kanseltaal? Het is niet best als het zo is dat Gods kinderen op treurwilgen lijken. Van een schotse schrijver las ik dat het geen best teken is als Gods kinderen altijd maar met een droevig gezicht lopen en nooit eens roemen in de gekruisigde Christus. Echt dominee, wij weten het niet meer. Wij zouden zo graag zien dat de Ger. Gem. weer zo was als jaren geleden. Dominee, weet u a.u.b. raad wat wij als gezin moeten doen? Onze kinderen worden ouder. Ze willen soms niet meer naar de kerk en luisteren dan liever naar een preek via de cassette of gaan elders kerken. De nood is groot! Ik hoop dat u een wijs advies kunt geven. Heel hartelijk dank alvast!

Antwoord: Beste en bezorgde vriend,
U stuurde me een moeilijke vraag over een zaak waar ik alleen weet van heb via wat u daarover geschreven hebt. Ik herinner me een voorval van Ds. Lamain. Op een dag stond er voor zijn deur een man van een naburige gemeente (in de VS) die met volle ernst Ds. Lamain vroeg om toch eens wat te doen aan zijn predikant die naar zijns inziens de waarheid niet preekte. Ds. Lamain vroeg hem, "Meneer, heeft u al met uw predikant over deze zaak gesproken?" Het antwoord was ontkennend en toen zei de predikant, "Dan bent u aan het verkeerde adres." En daarmee deed hij de deur dicht.
In een zekere zin wil ik u dit eerst ook voorhouden. De studenten die u hoorde zijn ook mensen die u natuurlijk daarover kan aanspreken. Dat moet toch mogelijk zijn. Daarnaast is het ook goed om met uw eigen kerkenraad over uw bezorgdheid te spreken en dan moeten zij ook hun taak behartigen omdat ze opzicht hebben over de prediking. Ik kan me goed herinneren dat elke keer als ik ergens in mijn studententijd mocht preken, dat mijn leraar (Ds. Vogelaar) op of aanmerkingen kreeg die hij dan met mij ook doorsprak. Sommigen van die opmerkingen kwamen ook van de leden. Zo leerde ik veel en het was altijd niet zo makkelijk! Soms bedoel(d)en we anders dan het overkomt en zo iets moeten we ook leren.
Ten derde overwoog ik zelf uw vraag door te sturen naar de rector van de theologische school. Ik wil dat ook best doen maar eigenlijk ligt dat ook op uw weg. Mag u ook dan dringend vragen om dat inderdaad te doen. Zo zou ook de rector van de theologische school en de andere docenten aandacht kunnen geven aan deze materie als ze de studenten begeleiden.
Overigens klinkt uw brief oprecht. Ik proef een bezorgdheid in uw vraag vooral ook voor uw kinderen die tekenen beginnen te tonen van weerzin en opstand. Het is inderdaad een hele zorg als de prediking van het volle Evangelie haar volheid verliest. Onlangs gaf iemand mij een artikel van Ds. G. Wisse. Hij schreef onder andere: "Er zijn te allen tijde predikers geweest, die wel de ernst van het oordeel aanzeiden, maar niet in diezelfde mate nu ook verkondigden, dat onze door wel Gods recht, maar ons leven en behoudenis Gods lust is, ja Gods lust; zie b.v. Ezech. 33:11. Met andere woorden, zij maakten dan wel ernst met ons en onze zielentoestand, maar feitelijk geen ernst met God en Diens welgemeende roepstem en nodiging tot behoud. En toch, als dit laatste in de prediking zou ontbreken, dan is het maar een half ernstige dominee. Dan is het mij, alsof ik de Heere uit de hemel zou horen roepen: maar bazuinblazer, waarom neemt ge nu ook niet de bazuin aan de mond om eens wat goeds, veel en eeuwig goeds van Mij te verkondigen." Inderdaad, daar kan ik van harte mee instemmen en in die balans herken ik ook mijn eigen vaders’ (Ds. A. Vergunst) prediking: ernstig over het leven en onze ziel maar ook ernstig en gunnend over Gods’ genade en liefde tot zondaren.
Wat betreft uw kinderen en hun onwilligheid om soms naar de kerk te gaan. Ik heb nog nooit met deze motivatie om niet naar de kerk te willen te kampen gehad; meestal zijn er andere redenen waarom jonge mensen niet naar de kerk willen. Ook over dat geval, gaat u a.u.b. een ernstig gesprek aan met uw kerkenraad en betrek daarin ook uw kinderen. Nodig de ouderlingen uit voor een gesprek waarin u dezelfde toon van bezorgdheid uitspreekt. U hoeft echt niet te wachten op het jaarlijkse huisbezoek.
Ik vind het altijd enorm goed wanneer er zulke gesprekken kunnen plaatsvinden want we kunnen er zoveel van leren. Bid daarom dan ook voor hen die u direct aanspreekt dat ze een open mogen zijn voor uw zorgen en vragen.
Ik hoop dat ik u hier wat advies heb mogen geven. De Heere gedenken ons en bedient ook vooral Zijn dienaren met Zijn Geest dat we de volheid van de wet en het evangelie mogen prediken in de balans zoals de Schrift het ons voorhoudt en het ook van ouds in onze gemeente mocht klinken.
Met hartelijke groeten en genegenheid,
Ds. A. T. Vergunst, Carterton, New Zealand
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mijn indruk is dat er een andere 'wind' waait in de Ger. Gemeenten. Afgelopen zondag hoorde ik ds. Boogaard en dat is een nog een dominee van de oude stempel: ernstig, maar niet doorgezakt. Een dominee die Christus preekt. Jammer genoeg zei hij wel op een gegeven moment dat de meesten van Gods kinderen Christus in hun leven niet persoonlijk leren kennen. Dat laatste ben ik absoluut met hem oneens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Persoonlijk vind ik eveneens dat de predikanten die zijn opgeleid in de periode Vergunst inderdaad in het algemeen een Christocentrischer prediking brengen waarbij de nodiging van het Evangelie veel duidelijker tot uitdrukking komt.

Predikanten als Rietdijk, Elshout, Hakkenberg, Van Stuijvenberg, F. Harinck, Huisman e.d. hadden een duidelijk andere predking dan de laatste jaargangen studenten.

Helaas...

Ik vond deze vraag overigens best schokkend, je proeft inderdaad dat het ernst is. Het antwoord van ds. Vergunst vind ik eveneens goed.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Het antwoord van ds. Vergunst vind ik eveneens goed.
Ja, inderdaad een heel goed en mooi antwoord. Heel evenwichtig en bewogen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Gisterenavond nog naar de kerk geweest, een relatief 'jonge' predikant [daarmee bedoel ik niet zijn leeftijd maar de tijd dat hij predikant is] beluisterd. Ik moet eerlijk bekennen er geen zin in gehad te hebben. Had de laatste tijd erg slechte ervaringen en luisterde net als de kinderen van de vraagsteller liever naar een [prekenweb] cd o.i.d. Maar achteraf toch geen spijt gehad, toch nog een goede dienst gehad. Maar wat mij wel weer opviel was dat ondanks de Christusprediking [die gelukkig nog wel voorkomt] toch ook weer het bekommerd zijn a.h.w. tot norm werd verheven. Het verzekerd zijn komt alleen voor bij de 'geoefende kinderen van God' en die status bereik je pas op latere leeftijd, het werd wel niet met zoveel woorden gezegd maar klonk wel duidelijk door.

Het verzekerd zijn, en dat uitspreken is bijna een reden tot een extra huisbezoek niet om samen vol vreugde over de genadige God te spreken maar om een waarschuwing af te geven om het nog maar 'eens na te zien'. Je kunt het beste tot je dood toe een 'van verre staande' zijn. Is het dan vreemd dat je zulke onderstaande brieven krijgt?

De klacht vanuit het domineeskorps [niet negatief bedoelt hoor] is dat er zo weinig 'doorbrekend werk' is, ik zou zo'n dominee dan willen vragen "hoe is je prediking?" Verder wordt er m.i. teveel aandacht gelegd op het 'gevoel' in de prediking. Als ik alleen uit mijn gevoel zou moeten geloven was ik een 'arme gelovige'. Alleen uit het gevoel geloven en 'rationeel' geloven brengt je beide niet ver. We moeten weer 'eenvoudige gelovigen' worden en met 'eenvoudig' bedoel ik het voor waar aannemen wat God in Zijn Woord ons aanreikt. Is het dan een vals geloof dan zal ons de bevinding wel ontbreken. Nu gaat het precies andersom, eerst de bevinding en daarna zal het geloof wel komen. Als het dan een 'ware' bevinding is komt het geloof nooit.

Wat mij verder ook opvalt is dat de meeste studenten/predikanten die de laatste jaren van de TS afkomen heel voorzichtig preken, meest vanuit de kanttekeningen, bijna zelden 'experimenteerd' een student. Een tekst vanuit de grondtekst verklaren hoor je zelden tegenwoordig. Predikanten en vooral de pas afgestudeerden mogen toch experimenteren binnen het raamwerk van Schrift en belijdenis? Jammer dat het zo moet gaan.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Persoonlijk vind ik eveneens dat de predikanten die zijn opgeleid in de periode Vergunst inderdaad in het algemeen een Christocentrischer prediking brengen waarbij de nodiging van het Evangelie veel duidelijker tot uitdrukking komt.

Predikanten als Rietdijk, Elshout, Hakkenberg, Van Stuijvenberg, F. Harinck, Huisman e.d. hadden een duidelijk andere predking dan de laatste jaargangen studenten.

Helaas...
Des te triester is het dat men bij hoog en laag ontkent dat de prediking is veranderd.
Velen hebben het al opgemerkt, maar van "hogerhand" ontkent men het categorisch. Zo komt er ook nooit een inhoudelijk gesprek op gang.
Ik vind dat niet gezond.
~~Soli Deo Gloria~~
Johannes

Bericht door Johannes »

hallo allemaal,
Zijn er de laatste tijd er dominee's bij gekomen alla Vreugdenhil en Visser? Ik ben bang van niet.
Het is toch ongelovelijk die ontkenning dat het niet anders was?

het is zo vaak hetzelfde, zeer voorspelbaar. alleen Gods Geest kan dit veranderen.

gr johannes
Unionist

Bericht door Unionist »

En dan moet je deze student eens horen. Die werd door het GG-curatorium te licht bevonden.
dré

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
En dan moet je deze student eens horen. Die werd door het GG-curatorium te licht bevonden.
Ik weet niet wie die student is. De server van de levensbron doet het niet.
Maar het curatorium kijkt niet naar licht of zwaar maar naar roeping en genade.
dré
--------

Credo in unum Deo
Johannes

Bericht door Johannes »

Ha unionist,

Deze student ken ik inderdaad is bij ons voorgeweest en komt gelukkig nog eens.
indrukwekkende preek.
dit bedoel ik ook, wat is hier mis mee?
als dit al niet goed is wat blijft er dan voor prediking over?
mijn opa zei vroeger dan: Een handje vol godsdienst en wat vrome wandel.

de toekomst is zorgelijk, wel positief vindt ik de jeugdbond in de GG.

gr
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door dré
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Toevallig dan dat er alleen maar hele rechtse mensen rondlopen in de GG met roeping en genade.

Maar dat terzijde: met "te licht bevonden" bedoelde ik gewoon dat hij blijkbaar geen roeping en genade genoeg had.

Nou, probeer de preek nog eens te downloaden. Het is de moeite waard. En ik kan je alvast vertellen: het is geen lichte preek.
Egbert

Bericht door Egbert »

Afgelopen zondag ds. van Boven gehoord, deze verklaarde Spreuken 30:29-31 heel mooi, nu is deze al een paar jaar student af maar ik wilde dit toch even melden. Tevens ds. Moens gehoord afgelopen week en ook deze was heel duidelijk en trok de lijnen heel duidelijk door naar Christus en legde ook de verantwoordelijkheid duidelijk bij de mens. [menselijke onwil tot bekeren en niet de onmacht waar wij ons achter verschuilen]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

En als je dan ziet dat er soms maar 1 of 2 van de 12 die opkomen, aangenomen worden.... Dieptriest

Is het eigenlijk wel de taak van een curatorium? Waarom zouden we God dit niet kunnen toevetrouwen?
Dan hadden we misschien wat minder lege kansels.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin

En als je dan ziet dat er soms maar 1 of 2 van de 12 die opkomen, aangenomen worden.... Dieptriest

Is het eigenlijk wel de taak van een curatorium? Waarom zouden we God dit niet kunnen toevetrouwen?
Dan hadden we misschien wat minder lege kansels.
Een curatorium op zich kan heel goed functioneren. Kijk naar de CGK. Ik heb niet de indruk dat die eenzijdig aannamen, maar er zitten ook zeer uiteenlopende predikanten in het curatorium. En ik heb weleens begrepen dat die heel vaak unaniem beslissingen nemen. En ja, ze geven ook toe weleens fouten te maken.

[Aangepast op 30/8/05 door Unionist]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een curatorium is zeker niet verkeerd, als het zich maar niet aanmatigt een oordeel te kunnen uitspreken over het 'innerlijk'.

De curatoren moeten de kandidaat onderzoeken op leer, leven en drijfveren [ds. Heemskerk, Terdege].
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie