Van Adam tot Noach

Plaats reactie
Ereunao

Van Adam tot Noach

Bericht door Ereunao »

Het Evangelie in de namen van Adam tot Noach

Adam mens
Set gezet
Enos sterveling
Kenan verdriet
Mahalalel God zij geprezen
Jered hij zal neerdalen
Henoch onderwijzing (profetische aanduiding van de Torah en de Messias)
Lamech smaken,proeven.
Methusalem als hij dood is komt het (n.l. de zondvloed)
Noach vertroosting en rust

Als wij deze tien namen overzetten in de Nederlandse taal en stijl overzetten krijgen wij de volgende zin:
De mens is als sterveling gezet in rouw en verdriet,maar de geprezen God zal Zijn Messias doen neerdalen en met zijn dood zal Hij ons vertroosting en rust doen smaken.ereunao
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Deze is volgens mij vaker langs gekomen.
Grace

Bericht door Grace »

Prachtig.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
parsifal

Bericht door parsifal »

Waarom staan Lamech en Methusalem in deze volgorde?
refo

Bericht door refo »

Foutje, denk ik. In de 'zin' is de volgorde weer wel goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
parsifal

Bericht door parsifal »

hoe gaat dit rijtje in de lijn via kain?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Parcival

Refo heeft gelijk,ik heb hier een fout gemaakt in de volgorde, waarvoor mijn excuses.Waar je volgens dezelfde methode in de lijn van Kain uitkomt weet ik niet. God heeft er 40 eeuwen aan gewerkt om de komst van de Messias in het vlees voor te bereiden.Daarom vind je deze inspiratie van Gods Geest bij de naamgeving alleen in de heilige linie van Set.Van het goddeloze geslacht van Kain lezen wij echter:

Jer.17: 13. O HEERE, Israels Verwachting! allen, die U verlaten, zullen beschaamd worden; en die van mij afwijken, zullen in de aarde geschreven worden; want zij verlaten den HEERE, den Springader des levenden waters. Zie ook Joh.8:6.

Het betreft hier en stukje Joodse theologie, een heel andere wijze van denken dan het westerse Griekse denken waar wij mee vertrouwd zijn. Een belangrijke rol bij de uitleg van de Schrift in het Joodse denken speelt ook de getalswaarde van ieder woord en letter. Zo is 14 het getal van David,daarom vinden wij in Math.1 in het geslachtsregister de 3 maal 14 geslachten die bewijzen dat de Messias de zoon van David is. Een ander voorbeeld is de naamsverandering van Abram in Abraham en Sarai in Sarah. Bij Sarai gaat de Jod 10 eraf en komt de He 5 erbij en bij Abraham komt de He erbij. Wij krijgen dan 10-5 is 5 en bij Abraham bedraagt het verschil ook 5. man en vrouw komen hier samen en JH is de verkorte verbondsnaam van God. En als God erbij komt in het huwelijk wordt Izak geboren. Noach was de 10e en Abraham de 20e in vanaf Adam. Izak dus de 21e. Weer vijf geslachten later wordt Mozes geboren en dan openbaart de Heere aan de 26e Zijn volledige verbondsnaam,want dat is het getal van JHWH 10+5+6+5 IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL.En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.Zoals bekend is in de 3e eeuw voor Chr.de Hebreeuwse bijbel door 72 schriftgeleerden in het Grieks vertaald.Volgens de overlevering moet een van die schriftgeleerden toen geweend hebben omdat van de 70 betekenissen van ieder woord of zin er toen 69 verloren zijn gegaan.ereunao.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik dacht dat dat vooral de kabbalisten waren? Of speelt dit echt voor heel de Joodse theologie zo'n belangrijke rol?
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Corydoras

Kabbalisme is essentieel iets anders dan de Joodse verklaring van de bijbelse symboliek der getallen. In de bijbelse symbolische getallen gaat het altijd over de getalswaarde van bijbelse woorden en begrippen met een duidelijke relatie tussen het woord en de betekenis van het betreffende getal. Bij het kabbalisme wordt dit verband losgelaten,men berekent eenvoudig aan de hand van de letters het getal van een zelfgekozen woord en vormt dan met andere willekeurige lettercombinaties die opgeteld dezelfde getalswaarde hebben allerlei woorden die dan weer een boodschap bevatten.Maar het is pure inlegkunde, want de relatie tussen het woord en de symboliek van het getal is hier nergens te vinden.

Dit komt overigens ook in de kerk voor;W. a .Brakel meende uit het getal 666 te kunnen bewijzen dat de Paus de a-christ moet zijn. Het getal 666 komt n.l.in het Grieks overeen met de getalswaarde van het woord Lateinos en dat zou dan naar de Roomse kerk verwijzen omdat het Latijn de voertaal van de Roomse kerk is.Maar als je de letters in een andere volgorde plaatst of andere combinaties kiest die samen dezelfde hetzelfde getal vormen krijg je weer andere namen,dat bewijst dus niets
In de Schrift is 6 echter het getal van de mens die op de 6e dag geschapen is.Salomo verdiende 666 talenten goud per jaar 1 Kon.10:14.Het is het getal van de Messias in het vlees,het gaat in Openb.13 niet om de naam,maar om het getal van de naam van het beest.Satan is nooit origineel,hij tracht altijd God na te bootsen. Luther noemde hem daarom de aap van God.Het teken aan het voorhoofd is dan ook niets nieuws,dat lezen wij reeds bij Kain en ook in Ezech.9 In Openb.13 stelt de draak God de Vader,het beest de Zoon en de valse profeet de Heilige Geest voor. Het gaat dus niet alleen om het getal, maar bovendien ook om de betekenis die dit getal in de Schrift heeft. ereunao
Plaats reactie