Als je mij zou vragen: wat was de kern van Paulus' prediking, dan zou ik toch afgaan op wat Paulus daar zelf over schrijft in de 2e Korinthebrief:“Lydia's hart werd geopend, het geloof werd geplant. Nu mocht ze door
het geloof gehoor geven aan het Woord Gods. Zij kon van dat Woord niet meer af. Zij mocht geloven wat Paulus verkondigde! Wat de inhoud van de prediking was? Het wordt ons hier niet meegedeeld, maar toch hoeft het geen vraag voor ons te zijn. Overal waar Paulus heeft gepredikt was de inhoud: van nature dood door de zonden en de misdaden, met als oorzaak: de val in Adam. Hij heeft gepredikt dat de kennis der zonde uit de wet is en dat God de zonde niet ongestraft kan laten. Dit heeft Lydia door het geloof aanvaard. Wij ook al? Wat is dit toch onmisbaar in ons aller leven! Vraagt u waarom? Omdat de Heilige Geest op deze wijze plaats maakt voor de Persoon en het werk van Christus. Paulus heeft van Christus getuigd: dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken. ”
Toch wel apart. Of heeft Paulus in de andere gemeenten wél vooral de doodsstaat gepreekt en het plaatsmakend werk en hanteerde hij toevallig alleen in Korinthe een radicale Christusprediking? Waar haalt de scribent trouwens bovenstaande vandaan? Staat dat ergens in Handelingen? Of dnekt hij: Paulus zal wel hetzelfde gepreekt hebben als ik?Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
Dat vroeg ik me zomaar af bij het lezen van de meditatie.
[Aangepast op 27/6/05 door Unionist]