Gereformeerde Theologie
Gereformeerde Theologie
In een ander topic werd mij verweten dat ik de gereformeerde theologie niet aanhang c.q deze aanval. In dat desbetreffende topic werden een drietal zienswijzen besproken ten aanzien van de status van jong overledenen. Verschillende mensen hingen verschillende zienswijzen aan. De vraag is dan mijns inziens, welke is de gereformeerde zienswijze.
Hierop voortbordurend, wat is gereformeerde theologie? Is dat de optelsom van de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordste Leerregels en de verschillende formulieren ten aanzien van doop, avondmaal, belijdenis en bevestiging?
En wat te doen met de zgn. oudvaders? En welke oudvaders maken dan wel deel uit van de gereformeerde traditie en welke niet? Of algemeen gesteld, welke theologen maken wel onderdeel uit van de gereformeerde traditie en welke niet?
Wat is de objectieve maatstaf om te bepalen of iets wel of niet binnen de gereformeerde theologie en/of traditie past?
De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik vind (mijn mening, dus subjectief) er zo vaak wordt gezegd dat je enkele opmerkingen plaatst die in strijd zijn de gereformeerde theologie, maar dat het onduidelijk is wat nu precies die gereformeerde theologie inhoudt.
Graag een antwoord.
Hierop voortbordurend, wat is gereformeerde theologie? Is dat de optelsom van de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordste Leerregels en de verschillende formulieren ten aanzien van doop, avondmaal, belijdenis en bevestiging?
En wat te doen met de zgn. oudvaders? En welke oudvaders maken dan wel deel uit van de gereformeerde traditie en welke niet? Of algemeen gesteld, welke theologen maken wel onderdeel uit van de gereformeerde traditie en welke niet?
Wat is de objectieve maatstaf om te bepalen of iets wel of niet binnen de gereformeerde theologie en/of traditie past?
De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik vind (mijn mening, dus subjectief) er zo vaak wordt gezegd dat je enkele opmerkingen plaatst die in strijd zijn de gereformeerde theologie, maar dat het onduidelijk is wat nu precies die gereformeerde theologie inhoudt.
Graag een antwoord.
- Miscanthus
HIER staat een lezenswaardig artikel over deze materie.
Wellicht kun je het geringe aantal reacties ook anders interpreteren Sabra. Het staat namelijk uitgelegd in het topic: "Regels voor de rubriek Theologie".
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2126
Dus: De Drie Formulieren van Enigheid vertolken in het kort de gereformeerde leer die de hoofdpunten uit de Bijbel vertolkt.
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2126
Dus: De Drie Formulieren van Enigheid vertolken in het kort de gereformeerde leer die de hoofdpunten uit de Bijbel vertolkt.
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dat snap jij natuurlijk niet

Hetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangennee, volgens mij zijn het lieren waarmee je een schip optakelt. Zo wordt voorkomen dat het naar de bodem zakt.

[Aangepast op 28/6/05 door Corydoras]
Oorspronkelijk gepost door Ar-JanHetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangen
Als er nu zowel links als recht hetzelde aantal buiten de boot hangt...
Dan blijft de zaak toch in evenwicht;)
Grt,
AJ
Als je teveel buiten de boot gaat hangen val je overboord. Niks geen evenwicht....
Dan is uiteindelijk het bootje dus grotendeels leeg.......
Mooi al die beeldspraak maar waarom staat alles scheef...Oorspronkelijk gepost door PimAls je teveel buiten de boot gaat hangen val je overboord. Niks geen evenwicht....Oorspronkelijk gepost door Ar-JanAls er nu zowel links als recht hetzelde aantal buiten de boot hangt...Hetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangen
Grt,
AJ
en we zijn offtopic

[edit]
opmaak
[edit]
=> zo, nu is alles weer in evenwicht, eh niet meer scheef.
[Aangepast op 28/6/05 door Pim]
Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door Ar-JanHetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangen
Als er nu zowel links als recht hetzelde aantal buiten de boot hangt...
Grt,
AJ
Als je teveel buiten de boot gaat hangen val je overboord. Niks geen evenwicht....
Dus gewoon zorgen dat je niet TEveel over boord gaat hangen