Gereformeerde Theologie

Sabra

Gereformeerde Theologie

Bericht door Sabra »

In een ander topic werd mij verweten dat ik de gereformeerde theologie niet aanhang c.q deze aanval. In dat desbetreffende topic werden een drietal zienswijzen besproken ten aanzien van de status van jong overledenen. Verschillende mensen hingen verschillende zienswijzen aan. De vraag is dan mijns inziens, welke is de gereformeerde zienswijze.

Hierop voortbordurend, wat is gereformeerde theologie? Is dat de optelsom van de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordste Leerregels en de verschillende formulieren ten aanzien van doop, avondmaal, belijdenis en bevestiging?
En wat te doen met de zgn. oudvaders? En welke oudvaders maken dan wel deel uit van de gereformeerde traditie en welke niet? Of algemeen gesteld, welke theologen maken wel onderdeel uit van de gereformeerde traditie en welke niet?
Wat is de objectieve maatstaf om te bepalen of iets wel of niet binnen de gereformeerde theologie en/of traditie past?

De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik vind (mijn mening, dus subjectief) er zo vaak wordt gezegd dat je enkele opmerkingen plaatst die in strijd zijn de gereformeerde theologie, maar dat het onduidelijk is wat nu precies die gereformeerde theologie inhoudt.

Graag een antwoord.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik denk niet dat je oudvaders kunt betitelen die "staan" voor de gereformeerde leer. Wel zijn de 3 formulieren van onenigheid en de sacramentsformulieren een gedeelt erfgoed.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

HIER staat een lezenswaardig artikel over deze materie.
Sabra

Bericht door Sabra »

Blijkbaar is het toch niet zo duidelijk wat de gereformeerde theologie precies inhoudt, gezien het aantal reacties.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Blijkbaar is het toch niet zo duidelijk wat de gereformeerde theologie precies inhoudt, gezien het aantal reacties.
Of juist wel, en heeft niemand meer iets toe te voegen aan het artikel van prof. Kwakkel...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wellicht kun je het geringe aantal reacties ook anders interpreteren Sabra. Het staat namelijk uitgelegd in het topic: "Regels voor de rubriek Theologie".
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2126

Dus: De Drie Formulieren van Enigheid vertolken in het kort de gereformeerde leer die de hoofdpunten uit de Bijbel vertolkt.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Even off-topic, maar ik moest wel lachen om deze typo:
OSW is een forum van en voor de Reformatorische achterban. Discussie die in deze rubrieken gevoerd kunnen worden heb dan ook alleen betrekking op de Gereformeerde leer zoals deze beschreven staat in de Bijbel en samengevat in de 3 forumlieren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat snap jij natuurlijk niet, maar dat zijn de lieren waarop de forumleden alleen maar mogen spelen...--> forumlieren!
refo

Bericht door refo »

nee, volgens mij zijn het lieren waarmee je een schip optakelt. Zo wordt voorkomen dat het naar de bodem zakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dat snap jij natuurlijk niet
:? :? :?
nee, volgens mij zijn het lieren waarmee je een schip optakelt. Zo wordt voorkomen dat het naar de bodem zakt.
Hetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangen ;)

[Aangepast op 28/6/05 door Corydoras]
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Hetgeen dreigt te gebeuren als mensen (hetzij links, hetzij rechts) teveel buiten de boot gaan hangen ;)

Als er nu zowel links als recht hetzelde aantal buiten de boot hangt...

Dan blijft de zaak toch in evenwicht;)

Grt,

AJ
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan

Grt,

AJ

Als je teveel buiten de boot gaat hangen val je overboord. Niks geen evenwicht....
Dan is uiteindelijk het bootje dus grotendeels leeg.......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Grt,

AJ
Als je teveel buiten de boot gaat hangen val je overboord. Niks geen evenwicht....
Mooi al die beeldspraak maar waarom staat alles scheef...
en we zijn offtopic :P (toch? :D)

[edit]
opmaak
[edit]
=> zo, nu is alles weer in evenwicht, eh niet meer scheef.

[Aangepast op 28/6/05 door Pim]
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Grt,

AJ

Dus gewoon zorgen dat je niet TEveel over boord gaat hangen ;)
Plaats reactie