Het antwoord zal wel zó voor de hand liggen dat ik er niet op kan komen, maar waarom offeren we eigenlijk niet meer?
Een jood kon vergeving krijgen wanneer hij een dier offerde voor zijn zonden, en vervolgens zijn zonden ging goedmaken. Door Jezus' kruisdood hoefde dat niet meer.
Nou is mijn vraag: Waarom had de kruisdood van Jezus nou veel meer waarde dan de verzoeningsoffers? En waarom mogen wij daarom zo dankbaar zijn? Ik bedoel: dat we kunnen ontkomen door een verzoeningsoffer is toch ook al een blijk van Gods liefde en genade?
Waarom zijn de joodse offerregels niet voldoende voor Gods g
Het antwoord van de Hebreenbriefschrijver komt er ongeveer op neer dat de slachtoffers in de tempel onvoldoende waren. Ze moesten steeds weer opnieuw gebracht worden. De cyclus van zonde-offer-vergeving ging maar door. Met Jezus' offer is er eens en voor goed betaald. De zonden zijn vergeven, God is genadig.
Het toont des te meer hoe lief God de wereld heeft... (Johannes 3:16) het is moeilijk te aanvaarden omdat we 'zo graag iets willen doen' om vergeven te worden. Bij de komst van Christus is alles anders geworden, Christus heeft de wet vervuld.Oorspronkelijk gepost door TheEdge
Het antwoord zal wel zó voor de hand liggen dat ik er niet op kan komen, maar waarom offeren we eigenlijk niet meer?
Een jood kon vergeving krijgen wanneer hij een dier offerde voor zijn zonden, en vervolgens zijn zonden ging goedmaken. Door Jezus' kruisdood hoefde dat niet meer.
Nou is mijn vraag: Waarom had de kruisdood van Jezus nou veel meer waarde dan de verzoeningsoffers? En waarom mogen wij daarom zo dankbaar zijn? Ik bedoel: dat we kunnen ontkomen door een verzoeningsoffer is toch ook al een blijk van Gods liefde en genade?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Hmm.... wacht even... dus dat is dan analoog aan wat Paulus zegt in Romeinen: je doet zonden, maar je wilt ze niet doen. Je weet dat de zonden die je doet, slecht zijn, maar je weet dat het niet langer JOUW zonden zijn maar die van je lichaam. Zoiets?Oorspronkelijk gepost door David J
Het antwoord van de Hebreenbriefschrijver komt er ongeveer op neer dat de slachtoffers in de tempel onvoldoende waren. Ze moesten steeds weer opnieuw gebracht worden. De cyclus van zonde-offer-vergeving ging maar door. Met Jezus' offer is er eens en voor goed betaald. De zonden zijn vergeven, God is genadig.
Tsja... dat is menselijk hè... dingen willen doen om genade te 'verdienen'. Zou dat de reden zijn dat de offers zijn afgeschaft?Oorspronkelijk gepost door DaphneHet toont des te meer hoe lief God de wereld heeft... (Johannes 3:16) het is moeilijk te aanvaarden omdat we 'zo graag iets willen doen' om vergeven te worden. Bij de komst van Christus is alles anders geworden, Christus heeft de wet vervuld.Oorspronkelijk gepost door TheEdge
Hmmm... klinkt aannemelijk.
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede, daarom moeten wij aan dezelve, óf door onszelf, óf door een ander, volkomenlijk betalen.
H.C. antw. 12
Alleen Christus kon God voldoening geven voor hetgeen wij hebben gedaan.
Dat konden de offerdieren niet; zij wezen slechts op Christus, Die komen zou.
H.C. antw. 12
Alleen Christus kon God voldoening geven voor hetgeen wij hebben gedaan.
Antwoord 12 sluit het gebruik van offerdieren niet uit. Ik denk dat antwoord 14 en 15 beter van toepassing zijn. Maar bedankt voor de verwijzing trouwens, ik had wat zitten snuffelen in de H.C. maar het daar nog niet zelf aangetroffen.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede, daarom moeten wij aan dezelve, óf door onszelf, óf door een ander, volkomenlijk betalen.
H.C. antw. 12
En dat staat dan weer in Hebreeën 9 en 10? Ik denk dat ik intussen mijn bijbelstudie wel kan afsluiten. "De schellen zijn me van de ogen gevallen"... :-)Alleen Christus kon God voldoening geven voor hetgeen wij hebben gedaan.