Pagina 1 van 6

voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking

Geplaatst: 07 mei 2005, 11:20
door appie
Wat is nu precies het verschil tussen voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking en is dit van belang?

Geplaatst: 07 mei 2005, 15:28
door wim
Voorwerpelijk = objectief
Onderwerpelijk = subjectief

Geplaatst: 07 mei 2005, 16:50
door timo
nieuwe domatische uitleg vlg wim.
Oorspronkelijk gepost door wim
Voorwerpelijk = objectief
Onderwerpelijk = subjectief

Geplaatst: 07 mei 2005, 20:21
door ndonselaar
Je kunt je afvragen of de termen 'voorwerpelijk' en 'onderwerpelijk' wel juist zijn.

De prediking is zowel voorwerpelijk als onderwerpelijk omdat Woord en Geest nooit te scheiden zijn.

Als het gaat om onze persoonlijke beleving, is ze dan pas onderwerpelijk als Gods Geest ons hart opent voor de prediking.

Geplaatst: 07 mei 2005, 20:57
door wim
Oorspronkelijk gepost door timo
nieuwe domatische uitleg vlg wim.
Oorspronkelijk gepost door wim
Voorwerpelijk = objectief
Onderwerpelijk = subjectief
Dat is geen uitleg. Dat is de betekenis van die woorden. Het lijkt me niet moeilijk je dan bij de inhoud iets voor te stellen.

Geplaatst: 24 mei 2005, 13:29
door gravo
Volgens mij wordt met voorwerpelijk / onderwerpelijk het volgende bedoelt:

Voorwerpelijk is een prediking, die het heil, de verlossing en Jezus Christus als een gegeven(!) presenteert. Het is als het ware een voorwerp, dat voor ons staat. Een 'object', dat we zien kunnen, waar we omheen kunnen lopen, waar we over kunnen spreken, dat we kunnen toelichten en uitleggen. Kijk, dit is het heil van God. Dit is Jezus Christus. Zo ziet de verlossing er uit. enz. Er is niets verborgens aan: alles is duidelijk zichtbaar en uitlegbaar.

Onderwerpelijke prediking is een prediking over hetzelfd heil, verlossing en Jezus Christus, maar dan zo, dat ze slechts bekeken en begrepen kunnen worden, wanneer de luisteraar, de kijker zeg maar, zelf onderdeel is van waar het over gaat. Hij is onderwerp in de voorstelling van heil, verlossing en Jezus Christus. Hij moet zelf op een bepaalde manier betrokken zijn bij dat heil, die verlossing en bij Jezus Christus, wil de prediking ook duidelijk worden. Een onderwerpelijke prediking is dus niet voor iedereen duidelijk. Het is geen objectieve waarheid, maar een subjectieve waarheid. Het is daarom een voorwaardelijke prediking. Slechts wanneer iemand zelf, persoonlijk, als subject deel heeft aan het gepredikte, is dat gepredikte ook volkomen duidelijk. Anders blijft men er ten diepste toch van verstoken. Bij deze prediking is het heil, de verlossing en Jezus Christus niet zomaar een gegeven. Het is niet zomaar te zien, te bekijken en te begrijpen. Er wordt iets voorondersteld. En dat is, dat iemand eerst onderwerp is (deelnemer, persoon) in het heil, de verlossing en aan Jezus Christus al is verbonden.
Uit deze gedachte komt ook de idee voort, dat het heil alleen aan de wedergeborenen wordt aangeboden / gepredikt. Niet de prediking geeft de objectieve duidelijkheid, maar Gods verborgen werk vooraf geeft eerst subjectieve duidelijkheid.

gravo

Geplaatst: 24 mei 2005, 19:30
door Afgewezen
Gravo, waar sta jij nou precies? Want het is me uit je stukje niet duidelijk of je dit soort prediking toejuicht of niet.
Dat is iets wat ik best zou willen weten. En wellicht anderen met mij.

Geplaatst: 24 mei 2005, 20:16
door Pim
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Gravo, waar sta jij nou precies? Want het is me uit je stukje niet duidelijk of je dit soort prediking toejuicht of niet.
Dat is iets wat ik best zou willen weten. En wellicht anderen met mij.
Niet teveel hokjes-denken. ;)

Geplaatst: 24 mei 2005, 21:09
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door gravo
Volgens mij wordt met voorwerpelijk / onderwerpelijk het volgende bedoelt:

Voorwerpelijk is een prediking, die het heil, de verlossing en Jezus Christus als een gegeven(!) presenteert. Het is als het ware een voorwerp, dat voor ons staat. Een 'object', dat we zien kunnen, waar we omheen kunnen lopen, waar we over kunnen spreken, dat we kunnen toelichten en uitleggen. Kijk, dit is het heil van God. Dit is Jezus Christus. Zo ziet de verlossing er uit. enz. Er is niets verborgens aan: alles is duidelijk zichtbaar en uitlegbaar.

Onderwerpelijke prediking is een prediking over hetzelfd heil, verlossing en Jezus Christus, maar dan zo, dat ze slechts bekeken en begrepen kunnen worden, wanneer de luisteraar, de kijker zeg maar, zelf onderdeel is van waar het over gaat. Hij is onderwerp in de voorstelling van heil, verlossing en Jezus Christus. Hij moet zelf op een bepaalde manier betrokken zijn bij dat heil, die verlossing en bij Jezus Christus, wil de prediking ook duidelijk worden. Een onderwerpelijke prediking is dus niet voor iedereen duidelijk. Het is geen objectieve waarheid, maar een subjectieve waarheid. Het is daarom een voorwaardelijke prediking. Slechts wanneer iemand zelf, persoonlijk, als subject deel heeft aan het gepredikte, is dat gepredikte ook volkomen duidelijk. Anders blijft men er ten diepste toch van verstoken. Bij deze prediking is het heil, de verlossing en Jezus Christus niet zomaar een gegeven. Het is niet zomaar te zien, te bekijken en te begrijpen. Er wordt iets voorondersteld. En dat is, dat iemand eerst onderwerp is (deelnemer, persoon) in het heil, de verlossing en aan Jezus Christus al is verbonden.
Uit deze gedachte komt ook de idee voort, dat het heil alleen aan de wedergeborenen wordt aangeboden / gepredikt. Niet de prediking geeft de objectieve duidelijkheid, maar Gods verborgen werk vooraf geeft eerst subjectieve duidelijkheid.

gravo
Gravo een heldere formulering. Als ik dit lees dan wordt het me nog duidelijker waarom sommigen een 'rechtvaardiging van eeuwigheid' voorstaan.

Geplaatst: 24 mei 2005, 22:46
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar... Als ik dit lees dan wordt het me nog duidelijker waarom sommigen een 'rechtvaardiging van eeuwigheid' voorstaan.
Kun je dat uitleggen Niek? ik volg je gedachtengang niet.

[Aangepast op 24/5/05 door Miscanthus]

Geplaatst: 24 mei 2005, 23:08
door ndonselaar
Miscanthus ik bedoelde in verband met de laatste alinea van Gravo.

Geplaatst: 24 mei 2005, 23:20
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Miscanthus ik bedoelde in verband met de laatste alinea van Gravo.
Hoe kan Gods verborgen werk vooraf nu duidelijkheid geven aan iemand?

Geplaatst: 25 mei 2005, 23:00
door ndonselaar
Dat Miscanthus noemt men nu het werk van de Geest. Daar moet wat gebeurt zijn aan een mens, er moet plaatsgemaakt worden.

Hier zie je nu een uiteenscheuring van Woord en Geest. Het is juist het Woord dat mét Gods Geest de harten verbrijzeld. Als wij het Woord horen én geloven dan gebeurt dat omdat Gods Geest ons die geloofskracht schenkt. Dat is de juiste volgorde. Als we dit aanhouden dan mogen we het Woord overal zaaien, omdat we weten dat het overal kracht kan doen, want het is Zijn Woord.

Als we daarentegen deze weg verlaten, dan willen we zien waar we zaaien. Dan horen we in de preek of er nog ontdekte zondaars zijn. Deze mensen willen alleen zaaien in de wel toebereide aarde.