Drie Eenheid

Plaats reactie
Daphne

Drie Eenheid

Bericht door Daphne »

1Johannes5:5 Wie anders kan de wereld overwinnen dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is? 6 Hij, Jezus Christus, is gekomen door water en bloed; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest getuigt ervan, omdat de Geest de waarheid is. 7 Er zijn dus drie getuigen: 8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend. 9 Als we het getuigenis van mensen aannemen, zullen we zeker het getuigenis van God aannemen, dat zoveel meer gezag heeft, want het is het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 11 Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Ik zat dit gisteravond te lezen... en eigenlijk kwam er een gedachten in me op die ik graag wil delen...

Vaak hoor ik mensen zeggen 'het moet je maar gegeven zijn' en 'Het is niet zeker of je behouden wordt' en 'Jezus is niet voor iedereen gestorven, ook niet voor de mensen die in de kerkbanken zitten' (al met al de Heere Jezus is voor de eliten onder ons gestorven en weinigen zullen ingaan in het Koninkrijk Gods)

We zijn het er met zn allen over eens dat God bestaat uit de Drie Eenheid. De Vader, Geest en Zoon. Voor ons speelt de Heere Jezus een grote rol, Hij is gestorven aan het kruis en we mogen Hem zelfs Vriend noemen... Over het behoudt (van jezelf/de ander) spreken we liever niet...

Wat ik niet begrijp, op Pinksteren is de Plaatsvervanger gekomen, de Heilige Geest, de Trooster der Volken. De Heilige Geest is uitgestort en wij geloven dat de Geest leidt. Ook heden ten dage nog!

Mensen die moeite hebben met 'het werk van Christus voor iedereen' (want het moet je maar gegeven zijn, kerkmensen worden niet zomaar zalig...) accepteren wél de Heilige Geest (hoe vaag deze zin ook mag klinken).

Wat is het verschil tussen de Heilige Geest in je hart hebben de de Heere Jezus lief hebben met je gehele hart...?
Waarom vertrouwen we wel op de Heilige Geest (want vragen we deze niet om bij ons te zijn en 'ons te verlichten met de Heilige Geest' voor de Schriftlezingen) maar geloven niet in de Verlossing voor iedereen die in Hem gelooft (wat Hij zelf in Zijn woord belooft...)
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
(Johannes 3:16)

Vader, Geest en Zoon zijn toch 1?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door DaphneWat is het verschil tussen de Heilige Geest in je hart hebben de de Heere Jezus lief hebben met je gehele hart...?
Ik zie geen verschil. Want Christus zegt over de Heilige geest; Joh 16:14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Waarom vertrouwen we wel op de Heilige Geest (want vragen we deze niet om bij ons te zijn en 'ons te verlichten met de Heilige Geest' voor de Schriftlezingen) maar geloven niet in de Verlossing voor iedereen die in Hem gelooft (wat Hij zelf in Zijn woord belooft...)
Ik ben bang dat zulke mensen wel vragen om Gods Geest, maar niet gelovend dat ze Hem zullen ontvangen.
Ze geloven wel dat ieder die in Hem gelooft verlost is, maar ze durven het zich niet toe te eigenen, want als je gelooft gaat dat wel in een weg van zus en zo.... en dan ervaar je zus en zo....en dat moet je dan laten overwinteren ....en nog eens goed nakijken.... en jezelf beproeven, want niet iedereen die Heere Heere roept, wordt zalig, er zijn tenslotte ook dwaze maagden en de Heere Jezus bad alleen maar voor degenen die Hem van de Vader gegeven zijn, en dat kunnen er nooit veel zijn want velen zijn geroepen en weinigen uiverkoren....

Je snapt zo misschien dat het niet niks is als je gelooft, en nog minder dat je dat zegt. Dan moet er eerst wel heel wat gebeuren, waarmee men bedoelt dat Gods Geest je wederbaart en eerst overtuigt van zonde.
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
(Johannes 3:16)
Dat staat er wel maar eigenlijk is het toch alleen voor de uitverkorenen en het geloof is tenslotte een gave van God.
Als je het nou zelf kon maken of doen, was er nog wel een grote kans, maar als je het echt alleen van God moet hebben, moet krijgen notabene, is de kans natuurlijk veel kleiner! Een mens kan tenslotte niks.

Zo begrijp je (hopelijk niet) dat er door zo'n Goddeloze redenering mensen zijn die moeilijk zomaar even zeggen dat je gelooft. Het gaat niet zomaar, het moet wel gewerkt worden door Gods Geest. (en dat is vele malen onmogelijker dan dat we het zelf zouden kunnen?)

Ik hoop dat we de dwaasheid van deze (overdreven omwille van de duidelijkheid) redenering zien. De Heere Jezus belooft dat de vader de Heilige Geest zal geven aan hen die Hem daar om bidden: Lu 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
Vader, Geest en Zoon zijn toch 1?
Zeker waar. Toch zijn er mensen die ze willen scheiden. En dan krijg je een "gestolen"Jezus.
Dat blijkt dus een onmogelijkheid te zijn, wnat Jezus zegt van Zichzelf: Joh 6:32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.

De Heilige Geest is de schijnwerper die het licht laat vallen op Jezus Christus, die met God de Vader 1 enig God is.

[Aangepast op 20/5/05 door Miscanthus]
Plaats reactie