Grens verleggend

Plaats reactie
Daphne

Grens verleggend

Bericht door Daphne »

Gister een heel gesprek gehad hier thuis over 'verschillen', christenen kunnen zo verschillend zijn.

Vandaag is het Pinksteren (dwz uitstorting van de Heilige Geest) en het is een troost te weten dat de Heilige Geest grenzen doorbreekt...

En de Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.

Want zijn wíj mensen het niet die grenzen maken, die ons in hokjes stoppen, het over 'zij' en 'wij' hebben? Zijn de Reformatorischen niet huiverig om de naam 'evangelisch' in de mond te nemen, en zou het andersom ook niet zo zijn?
Galaten 5: 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten
(zouden die 'eigen begeerten' ook niet de kerkverbanden kunnen zijn?!)

U maakt ons één, U bracht ons tesamen, wij eren en aanbidden U.

U maakt ons één... Als we ons door de Geest laten leiden, dan zullen Refo's, Evo's, Hervo's, GerGemmers en wat je nog meer hebt... samen zijn en dan worden de grenzen doorbroken en zijn we weer één! Één in Christus!!! Wees dus géén Refo, Evo, Hervo of GerGemmer maar ben een christen, geleid door de Geest, dát bindt ons samen!

Be blessed,

Daphne

[Aangepast op 16/5/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daphne,

Christenen kunnen inderdaad heel verschillend zijn. Zo had je al in de Bijbel een Paulus en een Petrus. Soms botste het tussen die twee. Ze waren echter wel één in Waarheid. De Geest werkt alleen waar het zo is dat we allen horen dat wat uit God is, want Hij is een Geest der Waarheid. Daarmee wil ik die Geest niet zeggen dat deze Geest alleen aan één kerkverband verbonden is! Nee, dat zeker niet, maar let wel Hij is en blijft de Geest der Waarheid en zo zal Hij alleen verbinden wanneer dé Waarheid gevonden wordt. Een beroep op de Geest wordt soms te makkelijk gedaan; laten we daar zeer voorzichtig mee zijn.

[Aangepast op 16/5/05 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Daphne,

Christenen kunnen inderdaad heel verschillend zijn. Zo had je al in de Bijbel een Paulus en een Petrus. Soms botste het tussen die twee. Ze waren echter wel één in Waarheid. De Geest werkt alleen waar het zo is dat we allen horen dat wat uit God is, want Hij is een Geest der Waarheid. Daarmee wil ik die Geest niet zeggen dat deze Geest alleen aan één kerkverband verbonden is! Nee, dat zeker niet, maar let wel Hij is en blijft de Geest der Waarheid en zo zal Hij alleen verbinden wanneer dé Waarheid gevonden wordt. Een beroep op de Geest wordt soms te makkelijk gedaan; laten we daar zeer voorzichtig mee zijn.

[Aangepast op 16/5/05 door ndonselaar]
Absoluut maar Hij werkt in de harten van de mens en zoals de gelijkenis van de talenten (hoeveel hij/zij kan dragen) is voor iedereen een plek in een gemeente die bij hem/haar past. Dat is mijn overtuiging. David huppelde voor de ark en deed dit ter ere van God, langs de kant (en zelfs zijn vrouw) stonden mensen die hem veroordeelden... wie was er fout?! David of al de mensen die veroordeelden... Het is misschien een 'standaard' voorbeeld maar toch denk ik wel dat dit zo is. Beiden partijen wilden tot eer van God leven.

Zo ook staat in de Bijbel als je er van overtuigd dat je geen onrein vlees mag eten en dit laat omdat je tot eer van God wil leven, maar als je dit wél eet omdat je denkt dat dit tot eer van God is is het ook prima...

Niek, ons gezin is verscheurd door de kerkscheuring 2004. Hier op OSW is er veel gekissebis over de PKN, de HHK en evangelisch is helemaal uit den boze...
laten deze elementen nou net in ons gezin verenigd zijn. Het is héél moeilijk maar ik bessef wel, dat de Geest het is die ons bindt... We zijn allen christenen... mijn vader vind het in de HHK, mn broer en moeder in de PKN en ik PKN&Evangelisch gericht...
We hebben de zelfde Heiland die voor ons is gestorven en weer op is gestaan. Het is de zelfde Geest die ons is gegeven op de Pinkserdag en het is dezelfde Jezus die ons straks bij het oordeel komt halen...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik ben het helemaal met je eens Daphne, er zullen in de hemel geen aparte gescheiden tafels zijn voor PKN'ers, HHK'ers, EVO's of REFO's. Het enige wat zal tellen bij de hemelpoort is of we een ongelovige, een traditie-kerkganger zijn geweest of dat we onze toevlucht hebben mogen nemen tot de Here Jezus Christus. En die scheiding gaat door alle kerken heen.

Wat mooi dat je in jullie gezin toch herkenning mag hebben, ondanks de verschillen in denominaties. Het lijkt me geweldig om dat zo te mogen ervaren, ondanks de gevoeligheden en verschillen die er uiteraard blijven.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door DathenumWat mooi dat je in jullie gezin toch herkenning mag hebben, ondanks de verschillen in denominaties. Het lijkt me geweldig om dat zo te mogen ervaren, ondanks de gevoeligheden en verschillen die er uiteraard blijven.
Het is heel moeilijk... Maar wat ik schrijf, toch is er een Geest die ons één maakt. Althans, zo zie ik dat! Dat mijn vader naar de HHK gaat ben ik alleen maar 'blij' om, hoewel ik liever had gezien dat we gezamelijk elke zondag naar 1 kerk konden. Maar zoeken naar welke plek je fijn vind om naar Gods Woord te luisteren ben ik helemaal voor en daarom ben ik ook 'blij' dat hij daarheen gaat... Zijn weg samen met Jezus gaat anders dan de Mijne maar toch... is het dezelfde Heer. Gesprekken zijn erg moeilijk over de kerkverbanden. Helaas... Maar er is Licht, het Licht der wereld :) Met mijn broer en moeder kan ik meer een zijn gelukkig :) en hier wordt idd de samenbindende Geest gevoeld!

luister hier

[Aangepast op 16/5/05 door Daphne]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daphne, zulke scheuringen binnen een gezin zijn heel erg. Zaterdag stond er in Trouw een artikel over autochtone kerken. Deze mensen delen hetzelfde geloof, maar uiteren zich anders. Het is één Geest, maar dan ook één waarheid.

Vele zaken zijn [bij]zaken en zijn niet zo belangrijk; daarom is het ook zo verschrikkelijk erg wat er vorig jaar is gebeurd. Vele mensen hebben een keuze gemaakt / moeten maken in hun geweten! Gedwongen tot een keuze! Zo is er ook een scheur gekomen; het lichaam van Christus [op aarde] is gescheurd!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tsja, het zal nooit wat worden hier op aarde. Waar 1 Korintiers 1:10-17 over spreekt viert in alle kerken hoogtij, en zonder dat we het door hebben soms ook in ons eigen hart. Laten we maar nederig proberen het goede voorbeeld geven. En uitkijken naar de tijd dat alles anders zal zijn. Want dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen (Kol 3,11). Dan komt het uiteindelijk toch nog goed, voor een ieder die werkelijk gelooft.

[Aangepast op 16/5/05 door Dathenum]
Plaats reactie