Niet verder vertellen.
Niet verder vertellen.
Jezus heeft de woorden van deze topic meerdere malen uitgesproken. Bijvoorbeeld in Matth. 12:16 "Hij gebood hun scherpelijk, dat zij Hem niet openbaar maken zouden", en Matth. 8:4 "Zie, dat gij dit niemand zegt", maar zo zijn er nog vele teksten.
In dat 12e hoofdstuk geeft Mattheus een verklaring (opdat vervuld zou worden....), maar die verklaring/vervulling begrijp ik niet echt.
Moeten wij in onze tijd ook nog wat doen met Jezus' verbod om het verder te vertellen? Het lijkt haaks te staan op het 'predikt het Evangelie aan alle creaturen'. Toch? Wat hebben deze gedeelten ons te zeggen?
In dat 12e hoofdstuk geeft Mattheus een verklaring (opdat vervuld zou worden....), maar die verklaring/vervulling begrijp ik niet echt.
Moeten wij in onze tijd ook nog wat doen met Jezus' verbod om het verder te vertellen? Het lijkt haaks te staan op het 'predikt het Evangelie aan alle creaturen'. Toch? Wat hebben deze gedeelten ons te zeggen?
Hij zei het toch ook tegen de genezen melaatse, etc. Dus gewoon tijdens Zijn openbare optreden?!Oorspronkelijk gepost door memento
Volgens mij zij Jezus dat toen, omdat het toen nog niet de tijd was dat Hij openbaar zou komen. Het zou, menselijkerwijs gesproken, het Goddelijk raadsplan in de war kunnen gooien.
Jawel, maar als ik zo de Schrift lees, lijkt het me alsof Christus maar weinigen had die écht Zijn Persoon begrepen. Volgens mij zagen bijna allen (als ze al in Hem geloofden) Hem als een aardse verlosser. De kracht van het gepredikte evangelie is nu juist een Verlosser van de zonden. En dat is m.i. voor bijna iedereen verborgen gebleven tot ná Christus lijden en sterven. Heel menselijk gesproken zou de kracht van het evangelie anders zoveel mensen getrokken hebben, dat Hij nooit gekruist geworden was.Oorspronkelijk gepost door PimHij zei het toch ook tegen de genezen melaatse, etc. Dus gewoon tijdens Zijn openbare optreden?!Oorspronkelijk gepost door memento
Volgens mij zij Jezus dat toen, omdat het toen nog niet de tijd was dat Hij openbaar zou komen. Het zou, menselijkerwijs gesproken, het Goddelijk raadsplan in de war kunnen gooien.
Maargoed, ik vraag me af of zo'n menselijk beredeneerde uitleg werkelijk de bedoeling van de woorden van Jezus raakt. Maar het zou kunnen.
Die vraag ken ik van mezelf. Nou las ik pas een oude Daniel (?) waarin het ging over de verschillen tussen de 4 evangelien. Die ds. noemde dan ook dat één van de evangelien steeds vermeldt dat 'het niet verder vertelt mocht worden'. De verklaring die daarbij gegeven was vond ik aannemelijk, maarrr.. heeft blijkbaar geen indruk gemaakt omdat ik het niet meer weet.... :-/
Heeft het er niet mee te maken dat Jezus niet wilde dat de mensen op hem af zouden komen stuiven vanwege de sensatie? Bedenkt eens hoe pijnlijk dat moet zijn geweest, Hij kwam om de wereld te redden en de mensen krioelden om hem heen..... om wat bijzonders mee te maken! Niet om Hem, om de wonderen!
Be yourself, there are plenty of others.
in Marcus zijn deze gevallen te vinden:
alle varianten komen voor, zowel met als zonder getuigen en zowel met opdracht het te gaan vertellen als met het verbod erover te spreken1 genezing van een bezetene: met getuigen
1 "en Hij genas er velen": met getuigen
1 genezing van een melaatse: "zie dat gij niemand iets zegt"
2 genezing van een verlamde: met getuigen
3 genezing van een verdorde hand: met getuigen
5 genezing van de bezetene te Gadara: "Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heer gedaan heeft.
5 genezing van de bloedvloeiende vrouw: met geuigen
5 genezing van het dochtertje van Jaïrus: "En Hij gebood hun zeer, dat niemand datzelve zou weten"
6 genezing van weinigen: niet genoemd
6 genezing van velen die Zijn kleed aanraakten: met getuigen
7 genezing van het dochtertje van de Syro-Fenicische vrouw: zonder getuigen, geen opdracht tot wel/niet vertellen
7 genezing van een doofstomme: "En Hij gebood hunlieden, dat zij het niemand zeggen zouden"
8 genezing van een blinde te Bethsaïda: "Ga niet in het vlek, en zeg het niemand in het vlek"
9 genezing van de maanzieke knaap: met getuigen
10 genezing van de blinde te Jericho: met getuigen
Ik denk Marjan, dat je hiermee wel een punt hebt. De mensen in die tijd zagen Hem als een aardse koning. En wanneer men van zijn wonderen ging getuigen zou dat alleen maar erger worden misschien. Maar anderzijds is dit maar gissen natuurlijk. Ik wil het er maar op houden dat de HEERE er Zijn wijze bedoelingen mee gehad heeft.
Grt AJ
Grt AJ
Het klopt dat het niet overal zo is. Het is in ieder geval een these die weleens genoemd wordt. Het is overigens nog maar de vraag of dat je iets met deze these kunt...Oorspronkelijk gepost door limosa
in Marcus zijn deze gevallen te vinden:
alle varianten komen voor, zowel met als zonder getuigen en zowel met opdracht het te gaan vertellen als met het verbod erover te spreken1 genezing van een bezetene: met getuigen
1 "en Hij genas er velen": met getuigen
1 genezing van een melaatse: "zie dat gij niemand iets zegt"
2 genezing van een verlamde: met getuigen
3 genezing van een verdorde hand: met getuigen
5 genezing van de bezetene te Gadara: "Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heer gedaan heeft.
5 genezing van de bloedvloeiende vrouw: met geuigen
5 genezing van het dochtertje van Jaïrus: "En Hij gebood hun zeer, dat niemand datzelve zou weten"
6 genezing van weinigen: niet genoemd
6 genezing van velen die Zijn kleed aanraakten: met getuigen
7 genezing van het dochtertje van de Syro-Fenicische vrouw: zonder getuigen, geen opdracht tot wel/niet vertellen
7 genezing van een doofstomme: "En Hij gebood hunlieden, dat zij het niemand zeggen zouden"
8 genezing van een blinde te Bethsaïda: "Ga niet in het vlek, en zeg het niemand in het vlek"
9 genezing van de maanzieke knaap: met getuigen
10 genezing van de blinde te Jericho: met getuigen
Eeuwig duurt het langst...
Een mooi keerpunt hiervan vind ik Johannes 12. Dan heb je de intocht gehad en dan komt de vraag van de Grieken: wij zouden Jezus wel willen zien (vers 21). Dan ziet Jezus dat zijn lijden dichtbij is en vreest Hij verder te gaan. Echter, Hij weet ook dat Hij juist hierom gekomen is!!!Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Ik denk Marjan, dat je hiermee wel een punt hebt. De mensen in die tijd zagen Hem als een aardse koning. En wanneer men van zijn wonderen ging getuigen zou dat alleen maar erger worden misschien. Maar anderzijds is dit maar gissen natuurlijk. Ik wil het er maar op houden dat de HEERE er Zijn wijze bedoelingen mee gehad heeft.
Grt AJ
Zie hier voor een mooie preek over deze tekst (als ik het goed heb...).
Eeuwig duurt het langst...