1. Hoe komt het dat zowel Maria, de Emmausgangers en de discipelen Jezus in eerste instantie niet herkenden, heeft dat wat met het verheerlijkte lichaam van Christus te maken. Ze dachten dat ze een geest zagen.
2. Hoe kan het dat Jezus at en dronk en dat je Hem mocht aanraken om te zien dat Hij werkelijk was opgestaan, maar dat hij blijkbaar wel door gesloten deuren kon gaan, waardoor je zou kunnen denken dat Hij een geest was geworden?
3. Waarom mocht Maria Hem niet aanraken en Thomas wel? Is dat niet tegenstrijdig?
Luk. 24:
16 En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden.
31 En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem; en Hij kwam weg uit hun gezicht.
36 En als zij van deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
37 En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
Joh. 20:
15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij, menende, dat het de hovenier was, zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd, Meester.
17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen wederom binnen, en Thomas met hen; en Jezus kwam, als de deuren gesloten waren, en stond in het midden, en zeide: Vrede zij ulieden!
27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Joh. 21:
4 En als het nu morgenstond geworden was, stond Jezus op den oever; doch de discipelen wisten niet, dat het Jezus was.